Introductie en wat vragen over aan te schaffen motor

zowel het originele model van 400 t/m S4RS, de tweede generatie van 696 - 1100 evo en de derde generatie met de 821 en 1200(S)
Richard_B
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jun 2021 12:42

Introductie en wat vragen over aan te schaffen motor

Ongelezen bericht door Richard_B »

Goedenavond iedereen,

Aangezien ik (waarschijnlijk) zaterdag een Ducati Monster 800 uit 2003 aan ga schaffen leek het me handig om lid te worden van dit forum. Ik zal mezelf eerst even voorstellen. Mijn naam is Richard, ik ben getrouwd, woonachtig in Leiderdorp en een trotse vader van een zoon van bijna 9 en een dochtertje van 4. Ik werk als design engineer en in mijn vrije tijd klus ik graag of bouw ik wat meer Lego. Twee jaar geleden heb ik een lang gekoesterde droom in vervulling laten gaan, ik heb eindelijk mijn motorrijbewijs gehaald. Ik riep het al sinds ik op mijn 16de op de Zündapp van m'n vader ging rijden en waarschijnlijk heeft dat er ook aan bijgedragen dat ik in 9 lessen m'n rijbewijs heb gehaald. Na 2 jaar rondkijken vond ik het wel tijd worden om een motor aan te schaffen en aangezien ik altijd al een Monster had willen hebben was de keuze snel gemaakt. Een aantal weken geleden viel mijn oog op een rode Monster met zilverkleurig frame en hoge Termignoni pijpen inclusief Ducati race ecu. Verder veel originele onderdelen zoals de knipperlichten, spiegels en achterspatbord. Een paar aandachtspunten zijn een barst in het linker teller glas en corrosie onder de lak van het koppelingdeksel.
Nu heb ik een aantal vragen waar ik hopelijk een antwoord op kan krijgen:
- Zijn er specifieke punten waar ik op moet letten bij de aanschaf?
- Weet iemand toevallig meer over deze motor met kenteken MH-SN-53, of hoe ik achter meer info zou kunnen komen? Via de huidige eigenaar zou ik bij de vorige eigenaar kunnen komen.
- Is een natte koppeling eenvoudig om te bouwen naar een droge en waar zou ik qua kosten aan moeten denken als ik dat zou laten doen?
- Is het mogelijk om zo een versnellingsindicator van AliExpress aan te sluiten en zo ja, hoe moet dit?

Ik zal vast nog wel meer vragen hebben maar vooralsnog laat ik het even hier bij.

Groeten,
Richard

Gebruikersavatar
janjaapdeluxe
donateur
donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 12 dec 2006 13:39
Locatie: Eindhoven

Re: Introductie en wat vragen over aan te schaffen motor

Ongelezen bericht door janjaapdeluxe »

Welkom, goede keuze :)
Gewoon letten op de standaard slijtage dingen, en vraag naar onderhouds historie.
Mits goed onderhouden zijn ze best probleemloos.

Koppeling ombouwen zal vast kunnen, weet niet of ok het zou doen.

Zelf heb ik GIpro indicator, spul werkt betrouwbaar. Kost wat maar dan heb je ook wat. Makkelijk aan te sluiten met dedicated aansluitset

Succes zaterdag!
Afbeelding

JanJaapdeluxe
S4Rs (2007)
M900 (2000) (verkocht)

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: Introductie en wat vragen over aan te schaffen motor

Ongelezen bericht door 750sport »

Welkom Richard.

Ik ben van mening dat het 800 blok 1van de beste 2 kleps blokken zijn van Ducati. Erg betrouwbaar. De luchtgekoelde injectie blokken zijn fabriek af erg arm afgesteld waardoor de klepgeleiders en klepzittingen sneller slijten. Dat komt het sterkst naar voren bij de uitlaatklep van de staande cilinder ,omdat die de minste koellucht krijgt. De klepspeling van die klep controleren zegt veel over de staat van de overige kleppen. Wat je dan ziet is dat de open speling weg is waardoor de klep niet meer volledig sluit en daardoor de warmte niet goed kwijt kan. Dit leidt dan weer tot verbrande kleppen. Een compressie test zou al een indicatie kunnen geven. Je geeft al aan dat er een andere ECU in zit. Deze zijn vaak al rijker afgesteld. Probeer te achterhalen bij welke kilometer stand is geplaatst.
Ik heb zelf een 800 versnellingsbak in mijn 1988 750 Sport gebouwd en daar op weer de droge koppeling van de Sport. Het is mogelijk om hem om te bouwen. Ik weet niet of er ombouwkits te koop zijn. Ik denk dat als je een koppeling ,primaire overbrenging,rechter carterdeksel en een koppelingsstang van een 900 koopt dat he dan de benodigde spullen heb. De uitdaging zit hem in het vastzetten van de koppelingskern en een keerring in een afstandsbus in de koppeling. Ik zou je daar wel bij kunnen helpen.

Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 4510
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: Introductie en wat vragen over aan te schaffen motor

Ongelezen bericht door fedde71 »

Welkom Richard en succes gewenst met de aankoop. Zoals hierboven al geschreven onderhoudshistorie is wel belangrijk maar ook gewoon kijken of de koppen van de bouten niet vernageld zijn door bijv. een niet al te goede hobbysleutelaar.
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: Introductie en wat vragen over aan te schaffen motor

Ongelezen bericht door 750sport »

En heb je de Monster gekocht?

Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Richard_B
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jun 2021 12:42

Re: Introductie en wat vragen over aan te schaffen motor

Ongelezen bericht door Richard_B »

Goedemiddag heren,

Bedankt voor de reacties! En jazeker, ik heb hem gekocht! Zie de fotootjes van een glunderende nieuwe Monster eigenaar. :grin: Zodra de verkoper hem startte was ik eigenlijk al verkocht, wat een fantastisch geluid komt er uit die Termignoni pijpen! :crazy: Het was even onwennig om, na een jaar niet gereden te hebben weer op een motor te stappen maar gelukkig was dat gevoel snel verdwenen. Na een testrit van een 20 minuten was ik er helemaal over uit en heb ik de deal rond gemaakt. Vervolgens ruim 2 uur terug gereden richting Leiderdorp. Na die rit wel last van mijn oren dus ik moet zeker even op zoek naar goede pluggen, of wat aan laten meten. Wat raden jullie aan?
De motor ziet er verder goed verzorgd uit en de laatste 2 jaar is er klein onderhoud aan gepleegd. Meer dan een factuur uit 2019 heb ik echter niet, alhoewel de verkoper ooit nog heeft weten te achterhalen dat de motor van 2006 tot 2011 (geloof ik) in onderhoud is geweest bij Startwin.
Het enige dat me opviel is dat als de motor koud is, hij/zij wat lastig in zijn N is te krijgen. Herkennen jullie dit?
Verder heb ik een telefoonhouder met geïntegreerde Qi oplader gekocht, deze moet ik uiteraard ergens op aansluiten. Heeft iemand hier ervaring mee? Het lijkt me dat ik hem ergens op aan moet sluiten waar ook de spanning af gaat nadat de sleutel uit het contact is.
En er zit een barst in mijn linker klokglas. Is deze te vervangen of komt het er dan op neer dat je de hele unit moet vervangen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten,
Richard
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
janjaapdeluxe
donateur
donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 12 dec 2006 13:39
Locatie: Eindhoven

Re: Introductie en wat vragen over aan te schaffen motor

Ongelezen bericht door janjaapdeluxe »

Ziet er zo netjes uit, gefeliciteerd met je aankoop !

Welk onderhoud staat er op de factuur van 2019 ?

Verder over de barst in het teller glas: erg lastig om alleen het glas te vervangen en erg lastig om aan een vervangende voorkant te komen. Als het niet al teveel stoort zou ik het zo laten.
Afbeelding

JanJaapdeluxe
S4Rs (2007)
M900 (2000) (verkocht)

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 4510
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: Introductie en wat vragen over aan te schaffen motor

Ongelezen bericht door fedde71 »

Gefeliciteerd met de Ducati. Veel rijplezier.
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Richard_B
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jun 2021 12:42

Re: Introductie en wat vragen over aan te schaffen motor

Ongelezen bericht door Richard_B »

Dank je wel Fedde! Dat gaat wel lukken. ;-)
Jan Jaap, ik heb de factuur bijgevoegd. Hoe lang gaan die timing belts eigenlijk mee? En er zitten banden op van 2208. Die zijn ook wel aan vervanging toe lijkt me... Hoe lang mogen die gebruikt worden?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: Introductie en wat vragen over aan te schaffen motor

Ongelezen bericht door 750sport »

Ha Richard.

Als eerste gefeliciteerd met je aankoop.
Timingbelt kunnen makkelijk 5 jaar of 20.00km mee. Hou de spanrollen en de geleiderlagers in de gaten. Er breken meer riemen doordat deze vastlopen dan dat er breken door ouderdom.
Als je er niet uitkomt, dan mag je wel bij mij komen en dan kijken we er samen even naar.

Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Gebruikersavatar
surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 5124
Lid geworden op: 15 sep 2003 15:04
Locatie: le Coin de Pays-Bas

Re: Introductie en wat vragen over aan te schaffen motor

Ongelezen bericht door surfroy01 »

Gefeliciteerd, veel plezier ermee!

Over dat lastig in N krijgen bij koude motor, ik weet even niet is het een droge of natte koppeling? Bij een droge kun je een modificatie (Biggelaar) laten installeren aan je koppeling daar wordt het veelal beter door. Maar kan ook zijn dat je slave cilinder goed ontlucht moet worden, of je platen aan het verslijten zijn of je korf ingeslagen is. Maw diverse oorzaken!
Huidig: 996SPS Ex: 1098S/HM1100S/998S/748
Ook nog: Zundapp 517 met 125 twosmoke lucht knaller, VW Golf GTI MK 7 315pk, VW B8 passat 4 motion 280pk.

Gebruikersavatar
surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 5124
Lid geworden op: 15 sep 2003 15:04
Locatie: le Coin de Pays-Bas

Re: Introductie en wat vragen over aan te schaffen motor

Ongelezen bericht door surfroy01 »

Oh ik zie net natte koppeling, dan houdt mijjn kennis op. Behalve dan dat mijn Zundapp met 125 blok ook bij koud slecht(er) schakelt doordat olie nog niet warm is (ook natte koppeling).
Huidig: 996SPS Ex: 1098S/HM1100S/998S/748
Ook nog: Zundapp 517 met 125 twosmoke lucht knaller, VW Golf GTI MK 7 315pk, VW B8 passat 4 motion 280pk.

Gebruikersavatar
janjaapdeluxe
donateur
donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 12 dec 2006 13:39
Locatie: Eindhoven

Re: Introductie en wat vragen over aan te schaffen motor

Ongelezen bericht door janjaapdeluxe »

Juiste onderhoud is dus recent gedaan, top.
Bandjes van 2008 zou ik inderdaad niet te lang wachten met vervangen.

Voor de rest lekker gaan rijden op dat ding :)
Afbeelding

JanJaapdeluxe
S4Rs (2007)
M900 (2000) (verkocht)

Richard_B
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jun 2021 12:42

Re: Introductie en wat vragen over aan te schaffen motor

Ongelezen bericht door Richard_B »

Beste Bauke, nog bedankt voor al je reacties.

Voor wat betreft die droge koppeling; dat lijkt me een te grote ingreep dus daar ga ik niet eens aan beginnen.
Wat bedoelde je met "Als je er niet uitkomt, dan mag je wel bij mij komen en dan kijken we er samen even naar."? Had dat betrekking op het aansluiten van de telefoonhouder met Qi oplader?
Heeft iemand toevallig nog de gebruikershandleiding en een werkplaatsboekje van dit type Monster?
En welke banden kunnen jullie aanraden om onder mijn Monster te leggen? Ik ga er niet mee racen en wil gewoon een goede remweg en grip bij nat weer. Er zitten nu Diablo Rosso's uit 2008 onder, die lijken me oud zat.
Nog 2 puntjes: volgens mij begon mijn olielampje gisteren te branden. Gewoon bijvullen met 15W50? Nog tips, behalve rechtopstaand na de motor even te hebben laten warm draaien.
Gisteren had ik 2 keer dat de motor niet wilde starten, de startmotor bleef maar draaien en kon ik alleen stoppen door het contact weer uit te draaien. Klopt dit?

En Jan Jaap, ik heb gisterenavond al lekker een rondje langs wat vrienden in Zuid-Holland gemaakt. Heerlijk!!

Groeten,
Richard

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Introductie en wat vragen over aan te schaffen motor

Ongelezen bericht door TinTin »

draaiende startmotor: dan blijft het startrelais hangen. Nieuwe monteren
olie: eerst het peilglas checken als de motor al een uurtje niet gedraaid heeft en alles uitgezakt is (motor recht staand). Het kan namelijk dat er genoeg olie in zit maar de oliepomp niet genoeg druk levert. En alleen bijvullen met het type olie wat er al in zit.
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Introductie en wat vragen over aan te schaffen motor

Ongelezen bericht door TinTin »

bedacht ik me net: je stuurschakelaar kan ook blijven hangen tijdens het starten... openen en schoonmaken met goede contactspray (geen WD40!)
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
janjaapdeluxe
donateur
donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 12 dec 2006 13:39
Locatie: Eindhoven

Re: Introductie en wat vragen over aan te schaffen motor

Ongelezen bericht door janjaapdeluxe »

Over het oliedruk lampje: wanneer zag je het branden?
Afbeelding

JanJaapdeluxe
S4Rs (2007)
M900 (2000) (verkocht)

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: Introductie en wat vragen over aan te schaffen motor

Ongelezen bericht door 750sport »

Ha Richard.

ik geef aan dat we eventueel samen naar de lagers van riemrollen kunnen kijken.

Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Richard_B
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jun 2021 12:42

Re: Introductie en wat vragen over aan te schaffen motor

Ongelezen bericht door Richard_B »

Jan Jaap, voor het inschakelen en na het uitschakelen van de motor volgens mij. Of is dat gewoon het olie controle lampje...?
Ik heb trouwens vandaag de tweenavorige (?) eigenaar gebeld waarvan zijn nummer op de factuur uit 2019 stond. Hij had hem als motor verzamelaar naar een maand gehad en was vol lof over de motor. Hij had er de Termignoni pijpen nieuw op laten zetten, maar wist niets over een race ECU. Wel wist hij me te vertellen dat hij de Duc van een vrouwtje had gekocht die hem een jaar of 5 in de schuur had staan. Zij had er geloof ik een schuiver mee gemaakt (aan de linker zijde), maar die schade is dus hersteld door hem een de vorige eigenaar (nieuw gespoten tank).

Gebruikersavatar
janjaapdeluxe
donateur
donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 12 dec 2006 13:39
Locatie: Eindhoven

Re: Introductie en wat vragen over aan te schaffen motor

Ongelezen bericht door janjaapdeluxe »

Geen probleem dus. Lampje gaat uit als er oliedruk is, en dat is alleen als de motor draait.

Pas zorgen maken als hij met draaiende motor gaat branden.
Afbeelding

JanJaapdeluxe
S4Rs (2007)
M900 (2000) (verkocht)

Richard_B
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jun 2021 12:42

Re: Introductie en wat vragen over aan te schaffen motor

Ongelezen bericht door Richard_B »

Ik zag het vanochtend ja. En het oliepeil was ook nog voldoende dus geen probleem.
Nog een ander vraagje; ik wil mijn draadloze telefoonhouder aansluiten op een geschakelde 12V. Heeft iemand enig idee waar ik dat redelijk eenvoudig kan doen?
En wat is dat ding gietijzeren ding met koelribben eigenlijk die onder mijn zadel zit gemonteerd?

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Introductie en wat vragen over aan te schaffen motor

Ongelezen bericht door TinTin »

die koelribben is je spanningsregelaar...
12V zou ik direct van de accu pakken, twee draadjes, een zekeringhouder en wat kabeloogjes en je hebt permanent spanning op je telefoonhouder. Die trekt echt niet zo veel dat je accu leeg gaat. En als de telefoon er niet in zit trekt hij niets...
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Richard_B
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jun 2021 12:42

Re: Introductie en wat vragen over aan te schaffen motor

Ongelezen bericht door Richard_B »

Geen kans op lekstroom o.i.d.? Er zitten van die vork-oogjes aan en ik geloof dat er een zekering houder tussen zit.

803cc
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mei 2020 16:17

Re: Introductie en wat vragen over aan te schaffen motor

Ongelezen bericht door 803cc »

Nee, telefoonhouder niet rechtstreeks op je accu zetten. Ik heb de opvolger van de 800, n.l. de S2R 800. Zodra ik het contact aanzet op de S2R gaat het licht branden. Is dat op jouw motor ook zo? Als dat zo is kun je het beste de telefoonhouder in de koplamp aansluiten op het parkeerlicht. Gebruik daarvoor een parallelstekkertje. Verder heb ik een "snelle" zwevende 5 Ampère zekering in dat draadje gezet.

Eventueel kan je de telefoondraad op het achterlicht aansluiten. Dat is nog iets makkelijker, maar de draad moet langer zijn. Kun je oplossen door aan het uiteinde vd draad een zekering te zetten en dan van daar af naar het achterlicht. Ook daar kun je een parallelstekker gebruiken. Werk netjes. Wikkel de zekeringhouder b.v. in een stukje fiets binnenband en zet alles vast met tie raps.

Parallelstekker https://cdn.webshopapp.com/shops/20374/ ... -289-2.jpg
deze kan ook https://www.rdae.nl/6308-mm-30-289.html
Zekeringhouder voor zwevende zekering https://www.rdae.nl/fha7-zekeringhouder.html

803cc
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mei 2020 16:17

Re: Introductie en wat vragen over aan te schaffen motor

Ongelezen bericht door 803cc »

Nog een opmerking: op internet kun je vast de onderdelencatalogus van jouw motor vinden. Dat geldt ook voor het werkplaatshandboek en evt. de gebruikshandleiding voor de eigenaar. Soms moet je ff dóórzoeken.

In het werkplaatshandboek van de S2R staan b.v. enkele pagina's met aanhaal momenten (Nm) van allerlei bouten. Zo heb ik op de bovenste 2 bouten van de stuurhouder de bevestiging gezet voor mijn TomTom. Die bouten moeten aangehaald worden met een bepaald koppel (Nm). Je draait ze in relatief zacht aluminium. Als je teveel kracht zet sloop je het schroefdraad in het aluminium. Voor al dat soort details is dat werkplaatshandboek belangrijk.

Plaats reactie