Voorstellen en vraag installeren nieuwe startrelais

zowel het originele model van 400 t/m S4RS, de tweede generatie van 696 - 1100 evo en de derde generatie met de 821 en 1200(S)
MS Duc
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2021 13:05

Voorstellen en vraag installeren nieuwe startrelais

Ongelezen bericht door MS Duc »

Hoi allemaal,

Ik zit hier ten behoeve van de vrouw op het forum😅 Zij heeft vorig jaar een Ducati Monster 600 gekocht uit 1998.
Stik leuke fiets en ze geniet er volop van, zij het dat er af en toe wat moeilijkheden zijn met starten/lopen maar dat schijnt in de aard van het beestje te zitten, haha.

Laatst viel de motor uit tijdens het rijden en kreeg ze deze niet meer aan de praat. ANWB er bij en wat bleek: startknop is blijven hangen, daardoor startrelais stuk en de zekering. Zekering had de ANWB vervangen en met een draadje kon de startrelais worden doorgelust voor het starten, ergo: ze leek d’r eigen motor te stelen, haha.

Puntje bij paaltje moesten we kijken naar de startknop en het startrelais. Dit zou met een beetje handigheid best zelf te doen moeten zijn. Dit durfde ik wel aan, dacht ik. De startknop is gelukt, dat stelde inderdaad niet veel voor (de knop zelf liep stroef dus niks mis met de schakelaar zelf).
Nu met het startrelais liep ik er tegenaan dat deze eerder is vervangen, niet zijnde op de originele manier. De oude/kapotte startrelais was middels klemmen/drukkers aan de kabelboom geschakeld. Deze aansluiting past niet op de nieuwe startrelais. Ik heb wel het bijbehorende stekkertje. Ik heb geprobeerd met een kroonsteentje het kabeltje aan de kabelboom te bevestigen om te testen, maar er gebeurde niets. Ook na de kabels om te hebben omgedraaid.

Vanuit de kabelboom komt een zwarte draad en een blauw/bruine.
Op de stekker zit een blauw/zwarte en een rood/zwarte.

Weet iemand wat hier de juiste aansluiting in moet zijn? Maakt het eventueel nog uit of de startrelais ‘linksom’ of ‘rechtsom’ wordt gemonteerd?

Ik hoor het graag en alvast bedankt!

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: Voorstellen en vraag installeren nieuwe startrelais

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

hoi!
maak de witte stekker in de startrelais eerst maar goed vast, dit is een beruchte punt bij alle motoren met deze relais...
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

MS Duc
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2021 13:05

Re: Voorstellen en vraag installeren nieuwe startrelais

Ongelezen bericht door MS Duc »

Gecontroleerd en die zit goed vast
DucATIRadeon schreef:
24 feb 2021 13:48
hoi!
maak de witte stekker in de startrelais eerst maar goed vast, dit is een beruchte punt bij alle motoren met deze relais...

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: Voorstellen en vraag installeren nieuwe startrelais

Ongelezen bericht door 750sport »

Aansluiting van de draden maakt niets uit. Het is een relais.

Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Plaats reactie