M620ie Dark engine light niet starten

zowel het originele model van 400 t/m S4RS, de tweede generatie van 696 - 1100 evo en de derde generatie met de 821 en 1200(S)
Sander_K
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jul 2020 13:12

M620ie Dark engine light niet starten

Ongelezen bericht door Sander_K »

Hoi Allemaal,

Ik heb recent (<1 week) een Monster620i.e. Dark (2002) en zit met het volgende.

Als ik hem start heb ik contact, electronica doet (hoor de benzinepomp) alleen krijg ik af en toe dat het lampje van de motor aanstaat na het opstarten waardoor de starter niks doet (geen gehoord terwijl ik hem indruk). Dit is op te lossen door de motor aan en uit te zetten en dan brandt het motor lampje niet en start hij meteen (meestal na 1 of 2 keer). Accu is recent getest en allemaal goed (qua voltage).

Heeft iemand een vergelijkbaar probleem gehad?

Er zitten aftermarket achterknipperlichten op die discutabel zijn afgewerkt en vermoed dat dit er mee te maken heeft.

Ik hoor het graag!

803cc
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mei 2020 16:17

Re: M620ie Dark engine light niet starten

Ongelezen bericht door 803cc »

Als je twijfelt aan de achter knipperlichten, dan zijn het waarschijnlijk LED knipperlichten die de originelen vervangen hebben.

Om de LED knipperlichten aan te sluiten moeten er weerstanden tussen, omdat LED niet zomaar op 12V boordspanning werkt.
Er moet een 470 Ohm weerstand tussen de +zijde van de LED (lange poot) en de + van de accu.

Zie deze afbeelding: https://www.drebomodelbouw.nl/foto-tips ... iten-1.jpg

Als de LED's rommelig zijn aangesloten kun je 2 dingen doen:
1. helemaal verwijderen en zelf netjes opnieuw aansluiten,
2. laten zitten en waar nodig extra isoleren, vooral zorgen dat + en - elkaar niet kunnen raken, want dan heb je kortsluiting.

Vooralsnog zou ik deze knipperlichten loskoppelen van de motor en kijken of dat verschil maakt. Om los te koppen volstaat het om alléén de + of alléén de - van de knipperlichten los te maken van de motor en er daarbij te zorgen dat er niets tegen het metalen frame van de motor komt, want dat is ook - (massa!).

Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 6094
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: M620ie Dark engine light niet starten

Ongelezen bericht door Rob Troost »

als de motor een tijdje op contact staat start hij niet meer, dit is om de elektronica te beschermen.
van contact en weer op contact en hij start dan weer.
lijkt veel op jouw probleem, wat dus geen Probleem is.
Ducati Stoer en Aaibaar

Sander_K
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jul 2020 13:12

Re: M620ie Dark engine light niet starten

Ongelezen bericht door Sander_K »

Dank voor de snelle reactie!

@803CC - hier zat ik inderdaad aan te denken, zal er mee aan de slag gaan thanks!

@Rob Troost - ik ben me hiervan bewust, het is alleen al meteen als je de motor start en de tellers weer terug zijn nadat ze op en neer zijn gegaan dus kan me niet voorstellen dan het daaraan zal liggen.

Plaats reactie