Hele lage boordspanning Monster 696

zowel het originele model van 400 t/m S4RS, de tweede generatie van 696 - 1100 evo en de derde generatie met de 821 en 1200(S)
MyNameIsJeroen
Berichten: 650
Lid geworden op: 24 jun 2006 17:06
Locatie: Utrecht

Hele lage boordspanning Monster 696

Ongelezen bericht door MyNameIsJeroen »

Hallo techneuten,

Bij toeval kwam ik er achter dat de boordspanning van mijn 696 uit 2011 heel laag is. Als je onder de 20km/h rijd dan kun je in het menu live de boordspanning zien. Deze knipperde een week geleden rond de 11.8 - 12.0 Volt. Inmiddels een paar dagen later is hij alweer gezakt naar 11.2 Volt (ik rijd elke dag). Als ik wat gas geef stijgt hij een paar tienden. Aan het starten en rijden merk ik nog niks, maar ik heb het vermoeden dat ik binnenkort wel stil sta op de vluchtstrook.

De regelaar heb ik al uitgewisseld, dit maakt geen verschil. Accu is ook nog vrij recent.

Ik heb de dynamo connector even los gehaald en de spoelen doorgemeten. Die geven ieder ongeveer 0.5 Ohm weerstand, en de AC spanning is op iedere spoel gewoon hoog als ik start en gas geef. Als ik de dynamo connector weer aansluit dan meet ik die hoge spanningen gekgenoeg niet, maar misschien doe ik iets verkeerd.

Wat kan ik nog checken?

Bedankt.
Jeroen.
Lexus CT - Ducati Monster 696+ ABS - Mini One - Porsche 986 Boxster

http://pa1jrn.simpsite.nl/

Gebruikersavatar
janjaapdeluxe
donateur
donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 12 dec 2006 13:39
Locatie: Eindhoven

Re: Hele lage boordspanning Monster 696

Ongelezen bericht door janjaapdeluxe »

Heb je al direct op de accu gemeten?

Of ergens slechte contacten (massaaansluitingen goed?), of een slechte accu (1 cel kapot)
Afbeelding

JanJaapdeluxe
S4Rs (2007)
M900 (2000) (verkocht)

Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 6094
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: Hele lage boordspanning Monster 696

Ongelezen bericht door Rob Troost »

multimeter op de accu en spanning uitlezen. gelijk daarna op het dashboard kijken en vergelijken.
met een aangesloten dynamo is de spanning veel lager, dat is normaal.
Ducati Stoer en Aaibaar

MyNameIsJeroen
Berichten: 650
Lid geworden op: 24 jun 2006 17:06
Locatie: Utrecht

Re: Hele lage boordspanning Monster 696

Ongelezen bericht door MyNameIsJeroen »

Bedankt heren.

Ik heb een paar dagen woon-werk gereden, en toen de spanning zakte tot 10.9V heb ik hem aan de Optimate4 gehangen (de motor bleef verder zonder problemen functioneren). De Optimate4 gaf rood (accu leeg) en ging direct laden. De volgende ochtend leek alles weer hersteld en gaf het dashboard een boordspanning van 12.6V aan (met niet draaiende motor). Als ik direct meet op de accupolen dan meet ik ook 12.6V dus dat komt overeen.

Als ik de motor start zou ik een hogere spanning verwachten, maar dat gebeurd dus niet. De spanning blijft 12.6V en als ik ga rijden zakt hij weer langzaam in.

De accu is een half jaartje oud, de spanningsregelaar twee weken (die heb ik waarschijnlijk onterecht vervangen).

De 30A hoofdzekering zit een beetje ver verstopt, maar ik kan hem wel doormeten (vanaf de connector achter de spanningsregelaar tot aan mijn Optimate laadkabel) en die verbinding is gewoon aanwezig. Ik kan er dus van uit gaan dat de hoofdzekering goed is. Als ik de uitgangsconnector van de spanningsregelaar lostrek en daar de spanning meet met draaiende motor, dan meet ik vrijwel geen spanning. Maar de regelaar is nieuw, zou de conclusie getrokken kunnen worden dat de dynamo defect is? Ondanks dat ik wel hoge AC spanning meet achter de dynamo (als deze niet is aangesloten op de spanningsregelaar) en ook over alle spoelen meet ik 0.5 Ohm.

Kan ik meer onderzoeken aan de dynamo, voordat ik hem laat vervangen?
Laatst gewijzigd door MyNameIsJeroen op 02 jul 2020 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Lexus CT - Ducati Monster 696+ ABS - Mini One - Porsche 986 Boxster

http://pa1jrn.simpsite.nl/

803cc
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mei 2020 16:17

Re: Hele lage boordspanning Monster 696

Ongelezen bericht door 803cc »

Lijkt erg op de klachten die mijn Monster S2R800 had. Op een ochtend niet starten vanwege lege accu (die nog behoorlijk nieuw was). Spanningsregelaar verwisseld voor een splinternieuwe, maar dat loste niets op. Toen carterdeksel eraf en probleem was onmiddellijk zichtbaar: 3 spoelen van de dynamo (stator) doorgebrand. Opnieuw laten wikkelen door Carmo, https://www.carmo.nl/ en daarna geen problemen meer gehad.
Let op: in de diameter van de dynamo's zit een klein beetje verschil. Ik kreeg een verkeerde retour gezonden en die paste niet, was net 1 of 2 mm groter of kleiner, goed opletten dus op diameter. De stators zijn van het merk "Kokusan", Japans, dus niet de Italianen de schuld geven ;-)

Gebruikersavatar
janjaapdeluxe
donateur
donateur
Berichten: 1215
Lid geworden op: 12 dec 2006 13:39
Locatie: Eindhoven

Re: Hele lage boordspanning Monster 696

Ongelezen bericht door janjaapdeluxe »

Maakt de stekker van de dynamo nog voldoende contact? Die worden erg warm, komt de klemkracht niet ten goede
Afbeelding

JanJaapdeluxe
S4Rs (2007)
M900 (2000) (verkocht)

MyNameIsJeroen
Berichten: 650
Lid geworden op: 24 jun 2006 17:06
Locatie: Utrecht

Re: Hele lage boordspanning Monster 696

Ongelezen bericht door MyNameIsJeroen »

Carmo heb ik meer goede verhalen over gehoord. Ik weet nog niet zeker of (als het de dynamo is) ik hem er zelf uit ga schroeven. Ik weet niet of ik handig genoeg ben, plus het is nogal een kliederboel met olie ben ik bang. Ik kon ook geen YouTube video vinden ofzo waar ze dit bij een 696 uitvoeren.

De connector ziet er nog uitstekend uit maar ik zal de verbindingen een beetje schoon maken en aanknijpen. Bedankt voor de tip.
Lexus CT - Ducati Monster 696+ ABS - Mini One - Porsche 986 Boxster

http://pa1jrn.simpsite.nl/

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: Hele lage boordspanning Monster 696

Ongelezen bericht door 750sport »

Maakt niet zo veel uit welk luchtgekoeld blok je neemt. Dynamodeksel trekken is bij allemaal het zelfde. Is een eenvoudig klusje met een eenvoudig tooltje. Motor wat naar rechts laten hellen en er komt bijna geen olie uit het deksel.

Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

MyNameIsJeroen
Berichten: 650
Lid geworden op: 24 jun 2006 17:06
Locatie: Utrecht

Re: Hele lage boordspanning Monster 696

Ongelezen bericht door MyNameIsJeroen »

Dank je Bauke.

Ik heb wel een fotoreportage op internet gevonden van iemand die het heeft gedaan. Het lijkt mee te vallen, als alles los komt tenminste. Ik zit op dit moment nog even in de onderzoekfase om zeker te zijn dat de dynamo stuk is (ik ben er nog niet echt uit), maar dan wil ik er wel aan gaan beginnen.

Massa bekeken op het frame, hoofdzekering fysiek bekeken en gemeten, alles lijkt nog uitstekend. Weerstanden over alle spoelen zijn prima. Ik ga nog een keer de spanning per spoel heel nauwkeurig meten, en dan hopelijk conclusies trekken.
Lexus CT - Ducati Monster 696+ ABS - Mini One - Porsche 986 Boxster

http://pa1jrn.simpsite.nl/

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: Hele lage boordspanning Monster 696

Ongelezen bericht door 750sport »

Meet de spanning van de spoelen wel op het moment dat deze gewoon aangesloten zitten op de spanningsregelaar. Een onbelaste dynamo kan normale waardes geven en als je hem belast niet meer.

Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

803cc
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mei 2020 16:17

Re: Hele lage boordspanning Monster 696

Ongelezen bericht door 803cc »

Mocht je de boel zelf demonteren, let dan op dat je bij het in elkaar zetten de juiste aanhaalmomenten (Nm) toepast.
In het werkplaatshandboek dat ik van de S2R800 heb staan drie pagina's met een hele serie aanhaalmomenten, zelfs van bouten waarvan je denkt "die draai je toch gewoon vast".

Voor het 803cc blok geldt:

Generator cover inspection plug M 15x1 20Nm (Three Bond 1215)

Generator stator retaining screws M6 x 1 10Nm (Loctite 243 or Three Bond 1324)

Generator cover screws M6 x 1 10Nm

Het stukje gereedschap om het deksel los te trekken staat er ook in, maar zal duur zijn. Simpeler is dit apparaat dat je gewoon on-line kunt kopen:
Afbeelding

MyNameIsJeroen
Berichten: 650
Lid geworden op: 24 jun 2006 17:06
Locatie: Utrecht

Re: Hele lage boordspanning Monster 696

Ongelezen bericht door MyNameIsJeroen »

Meet de spanning van de spoelen wel op het moment dat deze gewoon aangesloten zitten op de spanningsregelaar. Een onbelaste dynamo kan normale waardes geven en als je hem belast niet meer.
Onbelast 60V AC over 2 spoelen en 30V AC over een andere combinatie. Dat ziet er niet goed uit.
Belast ongeveer 12V AC dus dat ziet er ook niet goed uit.
Lexus CT - Ducati Monster 696+ ABS - Mini One - Porsche 986 Boxster

http://pa1jrn.simpsite.nl/

803cc
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mei 2020 16:17

Re: Hele lage boordspanning Monster 696

Ongelezen bericht door 803cc »

. . . . en?! Hoe is het afgelopen? Kapotte stator?

MyNameIsJeroen
Berichten: 650
Lid geworden op: 24 jun 2006 17:06
Locatie: Utrecht

Re: Hele lage boordspanning Monster 696

Ongelezen bericht door MyNameIsJeroen »

Excuses voor mijn late reactie.

Ik heb er nog een tijdje probleemloos op gereden omdat ik toch wel opzag tegen het fixen van de dynamo, maar het dash bleef wel aangeven dat er iets mee was. Uiteindelijk ingeruild en er eerlijk bijgezegd dat er iets mis was met het laadcircuit.

Hoe het uiteindelijk gefixed is, dat weet ik niet.
Lexus CT - Ducati Monster 696+ ABS - Mini One - Porsche 986 Boxster

http://pa1jrn.simpsite.nl/

Plaats reactie