Monster 900 - stil gevallen, wat kan het zijn?

zowel het originele model van 400 t/m S4RS, de tweede generatie van 696 - 1100 evo en de derde generatie met de 821 en 1200(S)
Netraam003
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 feb 2020 09:44

Monster 900 - stil gevallen, wat kan het zijn?

Ongelezen bericht door Netraam003 »

Beste Ducatifora gebruikers,

Ik zou graag een beroep doen op de kennis die hier aanwezig is.

Sinds een paar maanden ben ik eigenaar van een Ducati Monster 900 uit het jaar 2000.

Vanochtend ben ik op weg naar werk stil komen te vallen op de snelweg met de volgende symptomen:

Van het een op het andere moment:
- verlichting van de teller werd ineens heel erg gedimd
- geen gas respons meer

Ik ben direct naar de kant gegaan en motor uitgezet met nood schakelaar tijdens het uitrollen.

Eerste gedachte was dynamo, zeker aangezien de motor het nu weer prefect doet nu ik de accu weer opgeladen heb, echter heb ik de spanningsmeter eraan gehangen en de spanning neemt wel degelijk toe als de motor draait (richting 13,5 volt).

Het lijkt echt alsof hij in een tijdelijke storing geschoten was, maar ik wil het risico eigenlijk niet nemen dat ik de volgende keer weer langs de kant kom te staan.


Hebben jullie hier bepaalde gedachten over?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 5124
Lid geworden op: 15 sep 2003 15:04
Locatie: le Coin de Pays-Bas

Re: Monster 900 - stil gevallen, wat kan het zijn?

Ongelezen bericht door surfroy01 »

Volgens mij is 13,5 Volt niet genoeg als ie draait dan moet het meer dan 14 Volt zijn, bij mij toevallig vorige week gemeten 15,1 Volt. Dus denk inderdaad dat ie niet goed oplaat of je accu kaduuk is.
Huidig: 996SPS Ex: 1098S/HM1100S/998S/748
Ook nog: Zundapp 517 met 125 twosmoke lucht knaller, VW Golf GTI MK 7 315pk, VW B8 passat 4 motion 280pk.

Gebruikersavatar
Duc@t!
Berichten: 132
Lid geworden op: 29 okt 2011 17:21

Re: Monster 900 - stil gevallen, wat kan het zijn?

Ongelezen bericht door Duc@t! »

Stekker tussen dynamo en spanningsregelaar gecontroleerd ?
Hiervan willlen de contacten nog wel eens verbranden waardoor de de accu niet goed bijlaad.

Gebruikersavatar
moosjwz
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 jun 2012 17:31

Re: Monster 900 - stil gevallen, wat kan het zijn?

Ongelezen bericht door moosjwz »

Laadt de accu ook op als de motor draait? Zou ook kunnen dat de spanningsregelaar stuk is.
[s]s4[/s], 999

Netraam003
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 feb 2020 09:44

Re: Monster 900 - stil gevallen, wat kan het zijn?

Ongelezen bericht door Netraam003 »

Bedankt voor de suggesties,

Ik ga de accu sowieso vervangen, zou me niets verbazen als de huidige loodzuur accu al ver over zijn jaren heen is. Deze gaat sowieso vervangen worden door een nieuwe gel accu (Motobatt).

Daarna ga ik de spanningsmeter er nog eens aan hangen en kijken wat nu de exacte waardes zijn bij lopende motor, en loop ik aansluitingen dynamo na en ga ik eens kijken naar de spanningsregelaar. Mogelijk dat ik de regelaar ook maar direct vervang als ik een betaalbare vervanging kan vinden.


Ik hou jullie op de hoogte, en tot het opgelost is toch maar weer met de auto naar het werk

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: Monster 900 - stil gevallen, wat kan het zijn?

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

voordat je meteen een dure accu koopt:
- controleer de grote zekering (30 of 40A) of deze nog goed is
- controleer de dynamo aansluiting op slecht contact (zoals eerder genoemd)
- controleer ook meteen alle massa verbindingen (accu, tussen frame en blok, balhoofd, ecu etc)

wanneer de motor draait, controleer de wissel spanning (de gele draden vanaf de dynamo), deze moet tussen 40vac en 80Vac zitten.
wanneer de motor draait, controleer de gelijkspanning (op de accu), deze moet tussen 12Vdc en 14,4Vdc zijn tussen stationair en 3500rpm; boven de 15V is niet goed...

als het probleempje bovenwater is kun je altijd nog een nieuwe accu plaatsen.
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

Netraam003
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 feb 2020 09:44

Re: Monster 900 - stil gevallen, wat kan het zijn?

Ongelezen bericht door Netraam003 »

Dankjewel Ducatiradeon,

Geeft me weer een to do lijstje voor het weekend!
Die dure accu heb ik al besteld, in de vorm van een fancy li-ion accu, dus buiten of het het probleem wel of niet oplost is dat sowieso een mooie upgrade.

Ik blijf hier updates posten

Netraam003
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 feb 2020 09:44

Re: Monster 900 - stil gevallen, wat kan het zijn?

Ongelezen bericht door Netraam003 »

Vandaag tussen wat andere klusjes door de multimeter erbij gepakt.

Aan de dynamo loopt hij afhankelijk van de toeren wel degelijk op richting de 50/60 volt, bij stationair staat hij ongeveer op 15 volt.

Als ik aan de accu meet bij draaiende motor dan krijg ik ongeveer 14,0 volt, zolang er maar geen verbruikers aan staan, zet ik het licht aan dan krijgt hij nog maar ca. 13,5 volt aan de accu.

14,0 is al vrij laag om de accu weer op te laden lijkt me, en 13,5 al helemaal, dit terwijl de dynamo bij wat toeren wel degelijk richting de 40/50 volt levert.


Zou dit alsnog op een stervende zijnde dynamo wijzen of moet ik het ergens anders zoeken?

Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 6094
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: Monster 900 - stil gevallen, wat kan het zijn?

Ongelezen bericht door Rob Troost »

waarschijnlijk de spanningsregelaar
Ducati Stoer en Aaibaar

Gebruikersavatar
Duclaasie
Berichten: 1718
Lid geworden op: 26 mei 2011 18:29
Locatie: Willemsoord

Re: Monster 900 - stil gevallen, wat kan het zijn?

Ongelezen bericht door Duclaasie »

Of de beruchte stekkers na de dynamo. Door overgangsweerstand krijg je een spanningsval.

Daarnaast vindt je accu het ook niet leuk wanneer deze langdurig niet goed wordt opgeladen. Wanneer deze slecht is meet je ook een lagere laagspanning. Wat is de rustspanning van de accu met uitgeschakeld contact?
Proud to be Loud

Netraam003
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 feb 2020 09:44

Re: Monster 900 - stil gevallen, wat kan het zijn?

Ongelezen bericht door Netraam003 »

De rust spanning zit rond de 12,7 volt

Met de beruchte stekker, bedoel je dan de stekker die van dynamo naar spanningsregelaar loopt? Deze heb ik flink gereinigd met contactspray

Gebruikersavatar
Duclaasie
Berichten: 1718
Lid geworden op: 26 mei 2011 18:29
Locatie: Willemsoord

Re: Monster 900 - stil gevallen, wat kan het zijn?

Ongelezen bericht door Duclaasie »

Inderdaad van dynamo naar SR. Daar zitten twee stekkers in. De beruchte zijn de banaan stekkers die het dichtst bij de dynamo zitten. Deze kun je het best er uit knippen en de kabel solderen.
Proud to be Loud

Netraam003
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 feb 2020 09:44

Re: Monster 900 - stil gevallen, wat kan het zijn?

Ongelezen bericht door Netraam003 »

Vanuit dynamo maar SR zit bij mij een enkele 3 polige stekker.

Heb de multimeter nog eens eraan gehangen en kreeg de volgende waardes:

Stationair op accu (licht uit): 14,1 volt
5000rpm op accu (licht uit): 14,1 volt
Stationair op accu (licht aan): 13,7 volt
5000rpm op accu (licht aan): 13,8 volt

Stationair op dynamo: 14,5 volt
5000rpm op dynamo: 60 volt

Met de lichten uit ziet ik aan metingen aan de accu dat deze gewoon word opgeladen...

Probleem is dus of dat hij niet genoeg krijgt om te laden op het moment dat de lichten aan staan, of de storing die ik begin van de week had heeft hier helemaal niets mee te maken...

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: Monster 900 - stil gevallen, wat kan het zijn?

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

zo te lezen lijkt het niet aan de dynamo or SR te liggen, dat zijn keurige waardes.

nu de SR voorlopig is uitgesloten zou ik naar massa aansluitingen kijken en kabelbreuken (ook killswitch bekijken!)
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

Netraam003
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 feb 2020 09:44

Re: Monster 900 - stil gevallen, wat kan het zijn?

Ongelezen bericht door Netraam003 »

Aangezien dit allemaal helemaal nieuw is voor mij, zou je me kunnen vertellen hoeveel massa aansluitingen er zouden moeten zitten en ongeveer waar?

In ieder geval nogmaals heel erg bedankt voor alle
Aanwijzingen!

Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 6094
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: Monster 900 - stil gevallen, wat kan het zijn?

Ongelezen bericht door Rob Troost »

als de accu goed geladen word is het gele relais (hoofdrelais geschakeld door het contactslot) een goede kanshebber de oorzaak te zijn.
je kan ook nog kijken naar de massakabels tussen accu en frame en frame en blok.
maar het relais lijkt me de grootste kanshebber.
Ducati Stoer en Aaibaar

Netraam003
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 feb 2020 09:44

Re: Monster 900 - stil gevallen, wat kan het zijn?

Ongelezen bericht door Netraam003 »

Net weer even zitten sleutelen, erachter gekomen dat de kabels tussen accu en relais en tussen relais en startmotor aardig gaar zijn, en ook flink warm zijn geworden. Dit zijn dus sowieso zwakke plekken waar ik nog eens naar moet kijken.

Verder de massa aansluiting onder de accu houder goed schoon gemaakt. De massa aansluiting tussen blok en frame kreeg ik Ff niet goed los, dus dat is een klusje voor de volgende keer.

Na het schoonmaken van de massa en van de startkabel had hij de eerste keer wel Ff flink moeite om te starten en werd de start kabel weer rokend heet maar een paar tellen later starte hij weer perfect en nu hoef ik maar naar de startknop te kijken en dan start hij al

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Monster 900 - stil gevallen, wat kan het zijn?

Ongelezen bericht door TinTin »

ik ben het eens met Rob, check de relais eens. Vervangen kost niet de hoofdprijs, op het forum staat van allerlei info
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Netraam003
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 feb 2020 09:44

Re: Monster 900 - stil gevallen, wat kan het zijn?

Ongelezen bericht door Netraam003 »

Ik heb inmiddels alle massa verbindingen en connectoren van dynamo en SR grondig gereinigd, en getest of accu oplaad tijdens het rijden. Voor het rijden accu gemeten en na het rijden met licht aan, en ik kreeg duidelijk meer volt op mijn multimeter. Accu lijkt nu dus in ieder geval prima op te laden!

Ik heb sowieso nog betere kabel voor alle aarde aansluitingen en van startrelais naar start motor besteld dus dat word het volgende project en ga daarna een met de hoofdrelais aan de slag! Bedankt voor jullie kennis en tips, ik ben de afgelopen weken een heel stuk wijzer geworden.

Plaats reactie