Monster 1200: koppeling, druppellader, onderhoud

zowel het originele model van 400 t/m S4RS, de tweede generatie van 696 - 1100 evo en de derde generatie met de 821 en 1200(S)
stijnf
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2019 12:13

Monster 1200: koppeling, druppellader, onderhoud

Ongelezen bericht door stijnf »

Hoi allen,

Ik ben sinds vorige maand na twee Japanners in het bezig van een mooie Monster 1200 uit 2014. Ik heb een aantal vragen omtrent mijn motor:

-Mijn motor heeft een verstelbare aftermarket koppeling- en remhendel met 6 standen. Ik heb het idee dat bij de standen 1-3 de koppeling niet volledig ontkoppeld. De motor schakelt dan iets moeilijker. Is dit normaal of is er tijdens de installatie iets niet goed gedaan?
-Ik begreep dat je een druppellader kan aansluiten onder het zadel. Wat voor verloopstekker heb ik dan nodig en is er nog een andere optie om de motor makkelijk aan een druppellader te hangen? Ik heb een Optimate druppellader.
-V-twin motoren staan bekend om fors te remmen op de motor. Ik vind dit bij die van mij enorm meevallen onderin de toeren. Zou dit te maken kunnen hebben met de mapping van de Termi uitlaat of geldt dit alleen voor hogere toeren?
-Tot slot, de motor heeft momenteel 25.000km gelopen dus ik verwacht aan het einde van het seizoen rond de 27.000km te zitten. De motor heeft in oktober nog een afleveringsbeurt gehad. Ik ben van plan om na de winterstalling de olie en oliefilter zelf te vervangen en halverwege volgend jaar bij 30.000km de motor voor een grote beurt naar de garage te brengen. Anders zou de motor bijna twee jaar geen onderhoud hebben gehad (wel maar 7.000km mee gereden). Of zouden jullie gewoon doorrijden tot de 30.000 met de huidige olie? Indien niet, met welke zaken moet ik verder nog rekening houden?

Alvast bedankt voor jullie adviezen!

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Monster 1200: koppeling, druppellader, onderhoud

Ongelezen bericht door TinTin »

welkom!

1) tja, aftermarket kan gewoon niet goed passen (niet specifiek genoeg gemaakt) en dan dit soort problemen geven
2) gewoon een Optimate accukabeltje monteren direct op de accu. Verlooppluggen zijn er ook wel en dan kan hij op de diagnoseplug onder het zadel
3) onder in de toeren? Ducts lopen meestal pas lekker vanaf 3500/4000 toeren, welk toerengebied heb jij het over?
4) tja, sapje verversen kan ook zonder grote beurt. De rest van de beurtitems kunnen op zich wel 2 jaar tussen zitten. Zijn de riemen al wel eens vervangen? Die gaan normaal 5 jaar mee
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

stijnf
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2019 12:13

Re: Monster 1200: koppeling, druppellader, onderhoud

Ongelezen bericht door stijnf »

Hij loopt inderdaad pas het beste boven de 3000 toeren. Ik bedoel dat als je met 30 km/h in de tweede versnelling op een onoverzichtelijk kruispunt afrijdt, dat ik geneigd ben om de koppeling en de rem te gebruiken i.p.v. de motor te laten rollen terwijl hij op de motor afremt.

De motor is in oktober 2018 afgeleverd door een Ducati dealer en de motor is van maart 2014. Ik moet even op de bon kijken, maar volgens mij is riem niet vervangen. Hoe erg is het als deze bij 6 jaar wordt vervangen?

Gebruikersavatar
surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 5124
Lid geworden op: 15 sep 2003 15:04
Locatie: le Coin de Pays-Bas

Re: Monster 1200: koppeling, druppellader, onderhoud

Ongelezen bericht door surfroy01 »

Normaal zeggen ze 2 jaar maar dat kan je makkelijk verdubbelen. Echter 6 jaar...... als ie knapt of een lager los loopt heb je een groot probleem!
Huidig: 996SPS Ex: 1098S/HM1100S/998S/748
Ook nog: Zundapp 517 met 125 twosmoke lucht knaller, VW Golf GTI MK 7 315pk, VW B8 passat 4 motion 280pk.

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Monster 1200: koppeling, druppellader, onderhoud

Ongelezen bericht door TinTin »

bij de moderne modellen (zoals de M1200) is de riemwissel opgehoogd naar 5 jaar, de oude modellen moeten het nog met 2 jaar doen...
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Plaats reactie