Superbike stuur op een ST

PASO t/m ST3.
Gebruikersavatar
Vindtieleuk
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2008 09:22

Superbike stuur op een ST

Ongelezen bericht door Vindtieleuk »

Zijn er hier ST rijders die hun machine van een Superbike stuur hebben voorzien? Kunnen jullie iets vertellen over het verschil qua zithouding ten opzichte van het standaard stuur? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en foto's.

Greetz, Vindtieleuk
Desmocollector
916 - ST2 - Multistrada 1200 ABS

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: Superbike stuur op een ST

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

ik meen dat forummer Rob Troost een Spiegler superbikestuur met kroonplaat op zn st4 heeft zitten. veel prettiger omdat de stand van de clipons niet goed warem voor zijn postuur. rob, correct me if i'm wrong :smile:
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 6094
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: Superbike stuur op een ST

Ongelezen bericht door Rob Troost »

DucATIRadeon schreef:ik meen dat forummer Rob Troost een Spiegler superbikestuur met kroonplaat op zn st4 heeft zitten. veel prettiger omdat de stand van de clipons niet goed warem voor zijn postuur. rob, correct me if i'm wrong :smile:
ABM kroonplaat en Spiegler stuur, voor de rest klopt het :smile:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ducati Stoer en Aaibaar

Gebruikersavatar
Vindtieleuk
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2008 09:22

Re: Superbike stuur op een ST

Ongelezen bericht door Vindtieleuk »

De stand van de clip-ons bevalt mij ook niet zo. Mijn grootste bezwaar is dat ze te ver naar voren staan. Waardoor de zithouding niet ontspannen is. Heeft misschien ook met mijn lengte te maken. (1.72m)

Ik heb ook nagedacht over het monteren van raisers onder de clip-ons maar kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dit voor mij voldoende verschil zal maken.

@ Rob; Ik ga er van uit dat zo'n superbikestuur meer naar je toe staat dan de clip-ons. Ook lijkt het me dat de handvatten wat vlakker zullen staan dan de schuin aflopende clip-ons. Hoe heb jij het verschil ervaren? Wat doet het met de zithouding? Ben je tevreden met het resultaat?

Greetz
Desmocollector
916 - ST2 - Multistrada 1200 ABS

Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 6094
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: Superbike stuur op een ST

Ongelezen bericht door Rob Troost »

Vindtieleuk schreef:De stand van de clip-ons bevalt mij ook niet zo. Mijn grootste bezwaar is dat ze te ver naar voren staan. Waardoor de zithouding niet ontspannen is. Heeft misschien ook met mijn lengte te maken. (1.72m)

Ik heb ook nagedacht over het monteren van raisers onder de clip-ons maar kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dit voor mij voldoende verschil zal maken.

@ Rob; Ik ga er van uit dat zo'n superbikestuur meer naar je toe staat dan de clip-ons. Ook lijkt het me dat de handvatten wat vlakker zullen staan dan de schuin aflopende clip-ons. Hoe heb jij het verschil ervaren? Wat doet het met de zithouding? Ben je tevreden met het resultaat?

Greetz
superbikestuur kan je verdraaien naar je toe van je af zoals je wilt.
ook zijn er verschillende breedte maten en zo.
op die manier kan je het aan je wensen aanpassen :smile:
Ducati Stoer en Aaibaar

Desmodromico
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 nov 2009 17:47
Locatie: Zwolle

Re: Superbike stuur op een ST

Ongelezen bericht door Desmodromico »

Rob Troost schreef: superbikestuur kan je verdraaien naar je toe van je af zoals je wilt.
ook zijn er verschillende breedte maten en zo.
op die manier kan je het aan je wensen aanpassen :smile:
Hallo Rob,

Heb je de rem-/koppelingsleidingen nog moeten aanpassen ?

Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 6094
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: Superbike stuur op een ST

Ongelezen bericht door Rob Troost »

Desmodronico schreef:
Rob Troost schreef: superbikestuur kan je verdraaien naar je toe van je af zoals je wilt.
ook zijn er verschillende breedte maten en zo.
op die manier kan je het aan je wensen aanpassen :smile:
Hallo Rob,

Heb je de rem-/koppelingsleidingen nog moeten aanpassen ?
nee alleen de toerentalverhogerbedieningskabel :crazy: een beetje moeten verleggen :smile:
Ducati Stoer en Aaibaar

Guest

Re: Superbike stuur op een ST

Ongelezen bericht door Guest »

http://www.ab-m.de/de/produkte/superbik ... e_zubehoer

http://www.stefan-winter.eu/index.html

http://www.stahlflex-center.de/Gabelbru ... ucken.html

Hallo
Ik heb mijn superbike set gekocht bij stahlflex-center,om het stuur vast te zetten gebruik ik de klemmen die op de derde foto van links staan op de bovenste koppeling (abm)
Als je andere klemmen wilt kom je behoorlijk ver omhoog zie de koppeling van stefan winter.

Groeten Sebo.

Desmodromico
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 nov 2009 17:47
Locatie: Zwolle

Re: Superbike stuur op een ST

Ongelezen bericht door Desmodromico »

Rob Troost schreef:
nee alleen de toerentalverhogerbedieningskabel :crazy: een beetje moeten verleggen :smile:
Aha, dat moet zelfs mij nog wel lukken, dankuwelzeerbeleefd :grin:

Gebruikersavatar
Vindtieleuk
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2008 09:22

Re: Superbike stuur op een ST

Ongelezen bericht door Vindtieleuk »

Stahlflex-center had ik inmiddels ook op het oog. Mooi geprijsde ABM / Spiegler-LSL setjes zijn ook via Ebay (In Duitsland) te vinden.

Toch ben ik ook erg gecharmeerd van de PerformanceParts uitvoering, die overigens een stuk duurder is dan de ABM kroonplaat. Het oog wil ook wat, de kroonplaat komt immers erg in het zicht... :grin:

Afbeelding
Desmocollector
916 - ST2 - Multistrada 1200 ABS

Desmodromico
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 nov 2009 17:47
Locatie: Zwolle

Re: Superbike stuur op een ST

Ongelezen bericht door Desmodromico »

Zo!!!

Hij zit er op, de Spiegler kroonplaat + superbikestuur, en na de eerste proefrit kan ik alleen maar positief zijn :grin:

Het stuur zit niet heel veel verder naar achter maar de winst zit 'em wat mij betreft in het hogere vlak liggende brede stuur, geeft veel controle en stuurt superlicht zonder onnauwkeurig te worden, ook nog steeds voldoende speelruimte voor het betere gooi und smijtwerk. Zithouding is met mijn 1,80m niet helemaal BMW-kaarsrecht maar neemt wel duidelijk alle mogelijke bloedsomloop-problemen weg vanwege de nu ontbrekende druk-op-de-polsen,kortom :ik ben er erg blij mee :good:

Gebruikersavatar
mantaray
donateur
donateur
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 mar 2009 10:54
Locatie: Merksem B= het land met de putjes
Contacteer:

Re: Superbike stuur op een ST

Ongelezen bericht door mantaray »

Haha , toevallig heb ik vandaag ook een setje gemonteerd

Heb wel de gaskabel achterlangs ipv voorlangs moeten leggen anders ging ie naar 6000 toeren met het stuur dwars.
En das een beetje teveel van het goede als je moet omkeren ;-)

Verder ben ik er ook erg positief over .
Had de tussenstukken ook al , maar dit is merkbaar confortabeler
Morgen eens een ritje Duistland doen ;-)
Greetz
Ray

Monster 821, Moto Guzzi Le Mans 76 en 77 Morini Strada 73, Morini strada 75 http://mantaray.zenfolio.com/f297354697

Desmodromico
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 nov 2009 17:47
Locatie: Zwolle

Re: Superbike stuur op een ST

Ongelezen bericht door Desmodromico »

mantaray schreef:Haha , toevallig heb ik vandaag ook een setje gemonteerd

Heb wel de gaskabel achterlangs ipv voorlangs moeten leggen anders ging ie naar 6000 toeren met het stuur dwars.
En das een beetje teveel van het goede als je moet omkeren ;-)
Klopt, dit heb ik voorlopig opgelost door de vrije slag op het handle iets te vergroten, bij mij liep het toerental maar tot 3000rpm op maar wellicht da'k ook de kabel binnendoor ga leggen. (>edit< is inmiddels gebeurd, hou niet zo van vrije slagen op kabels))

Qua windbescherming/snelheidsbeleving veranderd er trouwens niet heel veel als ik die laserende agent moet geloven, daar gáát weer 2 mnd reiskostenvergoeding.....gelukkig zit m'n proeftijd er wel net op.

:aggressive:
Laatst gewijzigd door Desmodromico op 09 okt 2010 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mantaray
donateur
donateur
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 mar 2009 10:54
Locatie: Merksem B= het land met de putjes
Contacteer:

Re: Superbike stuur op een ST

Ongelezen bericht door mantaray »

Desmodronico schreef:
mantaray schreef: Qua windbescherming/snelheidsbeleving veranderd er trouwens niet heel veel als ik die laserende agent moet geloven, daar gáát weer 2 mnd reiskostenvergoeding.....gelukkig zit m'n proeftijd er wel net op.

:aggressive:
Shit
Greetz
Ray

Monster 821, Moto Guzzi Le Mans 76 en 77 Morini Strada 73, Morini strada 75 http://mantaray.zenfolio.com/f297354697

Gebruikersavatar
mantaray
donateur
donateur
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 mar 2009 10:54
Locatie: Merksem B= het land met de putjes
Contacteer:

Re: Superbike stuur op een ST

Ongelezen bericht door mantaray »

Vandaag een langere proefrit gedaan met meer bochtenwerk en moet toch bekennen dat ik om te bochten een zekere remming voel met dit stuur .
Misschien doordat je rechter zit ?


Kan ook aan de slechte geometrie zijn door de demper die vervangen moet worden , maar toch

Hopelijk gaat dat over of ik gooi na de vakantie, als ik dan weer meestal alleen rij, de originele er terug op.
Greetz
Ray

Monster 821, Moto Guzzi Le Mans 76 en 77 Morini Strada 73, Morini strada 75 http://mantaray.zenfolio.com/f297354697

Desmodromico
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 nov 2009 17:47
Locatie: Zwolle

Re: Superbike stuur op een ST

Ongelezen bericht door Desmodromico »

mantaray schreef:Vandaag een langere proefrit gedaan met meer bochtenwerk en moet toch bekennen dat ik om te bochten een zekere remming voel met dit stuur .
Misschien doordat je rechter zit ?


Kan ook aan de slechte geometrie zijn door de demper die vervangen moet worden , maar toch

Hopelijk gaat dat over of ik gooi na de vakantie, als ik dan weer meestal alleen rij, de originele er terug op.
Hij "valt" idd een beetje meer de bocht in maar ik vinnem vooral veel lichter en makkelijker sturen, de 80km lange WSBK-file was gisteren ook een makkie :grin:

Ron66
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 sep 2003 19:55
Locatie: Amersfoort

Re: Superbike stuur op een ST

Ongelezen bericht door Ron66 »

Right, merkte gisteren bij ophalen van de ST2 en s'avonds een rondje met mijn vriendin ook meteen dat er ergens iets niet helemaal klopt in de ergonomie / zit- stuur positie. Ik ben een kleine 1.95 m lang. Is dit de oplossing? Ik steun idd teveel op mijn handen en mijn vriendin achterop zat ook helemaal niet prettig (en ik heb deze ST2 juist gekocht om ook samen te rijden met haar achterop).

Dit terwijl we op mijn vorige SportTourer, de allom geprezen Cagiva Allazura, er samen op zaten alsof we vergroeid waren met de motor en er flink getuurd kon worden (vraag maar aan DucatiRadeon).
De Beneluxheads "een motorclub met een computerprobleem"

Gebruikersavatar
mantaray
donateur
donateur
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 mar 2009 10:54
Locatie: Merksem B= het land met de putjes
Contacteer:

Re: Superbike stuur op een ST

Ongelezen bericht door mantaray »

DE oplossing weet ik niet maar het zit stukken beter.
Btw als je met 2 gaat rijden hou je dan wel de achtervering in de gaten , die is nogal krap bemeten bij een st2
Greetz
Ray

Monster 821, Moto Guzzi Le Mans 76 en 77 Morini Strada 73, Morini strada 75 http://mantaray.zenfolio.com/f297354697

Gebruikersavatar
Vindtieleuk
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2008 09:22

Re: Superbike stuur op een ST

Ongelezen bericht door Vindtieleuk »

Na lange tijd wikken en wegen (Ik heb dit topic immers ruim een half jaar geleden gestart) heeft onze motorvakantie me over de streep getrokken om nu toch echt iets te gaan doen aan het stuur van de ST2.

Bij Stahlflex-center een setje besteld. Kroonplaat, zilvergrijs aluminium superbikestuur en zwarte stuurgewichtjes, om niet te veel uit de toon te vallen bij mijn zilvergrijze ST. Snelle afhandeling en scherpe prijs, wat mij betreft is dit bedrijf een aanrader.

Montage is niet veel werk. Het uitmeten en boren van de gaatjes voor de fixatie pinnetjes van de gashandel en schakelaar-units is nog het meest tijdrovende. De stationair toerental versneller heb ik niet hoeven omleggen, maar de gaskabel wel. De voorvork 5mm doorgestoken vanwege de vlakkere kroonplaat die anders de voorvork maar half omvatte. Voor de rest wijst de klus zichzelf.

Ik ben erg tevreden over het resultaat. Optisch misstaat het superbikestuur de ST2 zeker niet. De zithouding is relaxter en het stuurkarakter is (wellicht mede door het 5mm doorsteken van de voorvork) veel lichtvoetiger (maar zeker niet nerveus) geworden. Door het superbikestuur lijkt de ST ineens een heleboel kilo's te zijn afgevallen en dat is een onverwachte bonus op de verbetering in zithouding, waar het me allemaal om begonnen was.

Greetz
Desmocollector
916 - ST2 - Multistrada 1200 ABS

Gebruikersavatar
mantaray
donateur
donateur
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 mar 2009 10:54
Locatie: Merksem B= het land met de putjes
Contacteer:

Re: Superbike stuur op een ST

Ongelezen bericht door mantaray »

En natuurlijk spijt dat je het niet vroeger gedaan hebt ;-)

't Is ff wennen, maar nu wil ik het niet meer missen
Greetz
Ray

Monster 821, Moto Guzzi Le Mans 76 en 77 Morini Strada 73, Morini strada 75 http://mantaray.zenfolio.com/f297354697

Gebruikersavatar
De_Duuc
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 okt 2004 22:43
Locatie: midden Nederland

Re: Superbike stuur op een ST

Ongelezen bericht door De_Duuc »

Rob Troost schreef:
DucATIRadeon schreef:ik meen dat forummer Rob Troost een Spiegler superbikestuur met kroonplaat op zn st4 heeft zitten. veel prettiger omdat de stand van de clipons niet goed warem voor zijn postuur. rob, correct me if i'm wrong :smile:
ABM kroonplaat en Spiegler stuur, voor de rest klopt het :smile:

heeft iemand actuele info over zo'n stuur en hoe te monteren...

heb zelf een ST3 en na een weekend moezelen last van mijn onderarmen.
(laatst op de nieuwe Multistrada gereden en dat zit veel lekkerder en ontspannen ;-) )

heb er alleen nu niet de centen voor hahah

Marino
don't drive faster than your Gardian Angel can fly

Gebruikersavatar
iarro
donateur
donateur
Berichten: 500
Lid geworden op: 23 mar 2009 16:21
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Superbike stuur op een ST

Ongelezen bericht door iarro »

Ik heb er deze zomer één gemonteerd en had het veel eerder moeten doen, het rijdt veel comfortabeler en meer stuurgevoel. Montage is appeltje eitje alleen de remleiding moet omgelegd worden.
AlfaRomeo 156 GTA, Ducati ST4S, Honda cb 650 Nighthawk

Gebruikersavatar
Psbb
donateur
donateur
Berichten: 131
Lid geworden op: 05 mar 2011 19:47
Locatie: Midden Drenthe
Contacteer:

Re: Superbike stuur op een ST

Ongelezen bericht door Psbb »

iarro schreef:Ik heb er deze zomer één gemonteerd en had het veel eerder moeten doen, het rijdt veel comfortabeler en meer stuurgevoel. Montage is appeltje eitje alleen de remleiding moet omgelegd worden.
Mocht je ooit weer in de buurt zijn of ik bij jou kom ik graag eens kijken. Denk er nl ook over. Wat kost trouwens de complete set?

Edit: je hebt hem volgens mij niet meer......
Bezoek ook de Dutch Ducati Hypermotard & Hyperstrada Group op Facebook.
https://www.facebook.com/groups/837228316343689/

Gebruikersavatar
iarro
donateur
donateur
Berichten: 500
Lid geworden op: 23 mar 2009 16:21
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Superbike stuur op een ST

Ongelezen bericht door iarro »

Psbb schreef:
iarro schreef:Ik heb er deze zomer één gemonteerd en had het veel eerder moeten doen, het rijdt veel comfortabeler en meer stuurgevoel. Montage is appeltje eitje alleen de remleiding moet omgelegd worden.
Mocht je ooit weer in de buurt zijn of ik bij jou kom ik graag eens kijken. Denk er nl ook over. Wat kost trouwens de complete set?

Edit: je hebt hem volgens mij niet meer......
Je bent welkom om te kijken, ik heb hem nog en hij gaat niet weg ook. De kosten waren € 200
AlfaRomeo 156 GTA, Ducati ST4S, Honda cb 650 Nighthawk

Gebruikersavatar
Psbb
donateur
donateur
Berichten: 131
Lid geworden op: 05 mar 2011 19:47
Locatie: Midden Drenthe
Contacteer:

Re: Superbike stuur op een ST

Ongelezen bericht door Psbb »

Dank je. Was in de war met Artvark. Als we nog een goede dag krijgen kom ik graag. Voor het geld hoef ik het niet te laten. Bij wie heb jij het besteld?
Bezoek ook de Dutch Ducati Hypermotard & Hyperstrada Group op Facebook.
https://www.facebook.com/groups/837228316343689/

Plaats reactie