Panigaleproject deel 2

Schrijf hier alles over de (eigen) ombouwprojecten op basis van Ducati
franserna
Berichten: 853
Lid geworden op: 29 nov 2012 21:41

Re: Panigaleproject deel 2

Ongelezen bericht door franserna »

Deze week heb ik alles nog eens gecontroleerd en de Panigale is nu klaar voor een proefrit. Als dat allemaal goed gaat, dan begin ik met het aanbrengen van het hout. Op korte termijn moet ik nog wat vragen zien te beantwoorden: welke houtsoort? wel of geen glasvezel lamineren? welke lijm? moet er nog een 2K-blanke lak over (omdat alles hoogglans moet worden) of kan ik de epoxylaag alleen maar polijsten? etc. Ik ga binnenkort maar eens bij een scheepswerf langs, waar ze houten jachten bouwen. Hier nog wat foto's nu de Panigale na maanden weer op zijn wielen staat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door franserna op 23 aug 2020 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

franserna
Berichten: 853
Lid geworden op: 29 nov 2012 21:41

Re: Panigaleproject deel 2

Ongelezen bericht door franserna »

Nog wat plaatjes.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 4510
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: Panigaleproject deel 2

Ongelezen bericht door fedde71 »

netjes geworden Frans, ik vind vooral de kont zeer geslaagd, het vooraanzicht is even wennen omdat die heel anders is dan de normale koplampen.
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

franserna
Berichten: 853
Lid geworden op: 29 nov 2012 21:41

Re: Panigaleproject deel 2

Ongelezen bericht door franserna »

Klopt, ikzelf vind de achterkant ook mooier dan de voorkant. Toch hoop ik, dat als al het hout erop zit en de Monster helemaal klaar is er meer balans zit in het geheel. Achteraf gezien had deze koplamp voor mij ook een maatje kleiner mogen zijn. Iets voor mijn volgende project.....

franserna
Berichten: 853
Lid geworden op: 29 nov 2012 21:41

Re: Panigaleproject deel 2

Ongelezen bericht door franserna »

Na een lange pauze vandaag eindelijk weer een nieuw stapje gezet. Ik ben begonnen aan het eerste onderdeel van HOUT. Ik heb gekozen voor mahonie en dat gaat gecombineerd worden met enkele accenten in licht eiken. Als alle houten delen over een tijdje klaar zijn, wordt het afgewerkt met een roodkleurig pigment in de epoxylaag om het mahoniehout (dat van nature al wat roodachtig is) nog roder te maken. Het eerste onderdeel is het schuine deel van het kontje dat aansluit op het zadel. Met de bovenfrees heb ik de randen afgerond bij het zadel, van de 2 (niet echt noodzakelijke) luchtinlaten en van het gat voor het kussentje boven het zadel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door franserna op 27 okt 2020 18:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 4510
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: Panigaleproject deel 2

Ongelezen bericht door fedde71 »

toch apart hout als onderdeel van de motor maar ziet er mooi uit en ben benieuwd naar de volgende onderdelen.
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

franserna
Berichten: 853
Lid geworden op: 29 nov 2012 21:41

Re: Panigaleproject deel 2

Ongelezen bericht door franserna »

Tja, veel motoren met hout kom ik ook niet tegen, maar ik hou nu eenmaal van een aparte motor..... Vandaag heb ik de epoxy gekocht en nog wat inspiratie opgedaan bij een scheepswerf (met houten schepen!). Maar ik moet nog wel een ander probleem oplossen: met epoxy kun je bijna alles op alles lijmen, alleen geen hout op kunststof (zoals het kontje). Dus als iemand een goede tip heeft voor de allerbeste lijm voor hout op kunststof, dan heel graag. Het transparante kunststof ga ik uiteraard sowieso flink opruwen voor de hechting.

Gebruikersavatar
tedjeparre
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 jun 2017 19:06

Re: Panigaleproject deel 2

Ongelezen bericht door tedjeparre »

Voor t verlijmen van hout op kunststof zou ik een MS-Polymeer kit/lijm gebruiken. Of bijvoorbeeld een BSR-007. Dit is een zgn hybride lijm/kit voor vele toepassingen, waterbestendig, en blijft flexibel zodat het wat kan werken.
Monster695 Dark 2008 (dagelijks)
900 SS '93 (hobby)

franserna
Berichten: 853
Lid geworden op: 29 nov 2012 21:41

Re: Panigaleproject deel 2

Ongelezen bericht door franserna »

Bedankt voor jouw tip. Ik ga er morgen voor op pad.

franserna
Berichten: 853
Lid geworden op: 29 nov 2012 21:41

Re: Panigaleproject deel 2

Ongelezen bericht door franserna »

Vandaag heb ik een voor mij moeilijke beslissing moeten nemen: wel of niet verder gaan met het hout. Afgelopen weken heb ik heel veel proefstukjes gemaakt met allerlei lijmsoorten (o.a. bovengenoemde MS-polymeerlijm en epoxyhars etc.). Dus van hout op aluminium, op kunststof (kap van het kontje) op gelakte (en geschuurde) delen, zoals de benzinetank. Ondanks dat ik alles met aceton vetvrij heb gemaak, is de hechting telkens twijfelachtig. Komt ook, omdat het dunne hout (dikte ongeveer 1 mm) vaak een dubbele bolling heeft (denk aan voorspatbord en tank), waardoor er spanning op de verbinding komt. Zonde dat het hout ooit zou losraken, terwijl ik daar zeer veel werk aan heb gehad. Ik ga dus niet verder met het hout op de Pani! Hoe ik nu verder ga weet ik nog niet, maar het zal wel spuitwerk worden. Voor o.a. Surfroy, sorry dat er geen hout op komt.....

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Panigaleproject deel 2

Ongelezen bericht door TinTin »

als je spanningsvrij met hout wil werken zou je het (thermisch) moeten buigen zodat de verbinding spanningsvrij wordt...
Had je het hout wel grof geschuurd voor je het verlijmde? Hout op andere materialen moet op zich prima kunnen als de lijm goed op beide materialen hecht. Een grof oppervlak helpt dan aanzienlijk...
En ook karosserielijm / -kit geprobeerd? Dat zit ongelooflijk vast (heb zelf ervaring met hout op alu met Puraflex 6005) en is ook nog eens bestand tegen vibraties... niet geheel onbelangrijk op een motor ;)
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

franserna
Berichten: 853
Lid geworden op: 29 nov 2012 21:41

Re: Panigaleproject deel 2

Ongelezen bericht door franserna »

TinTin bedankt voor het meedenken! Ja, de wat dikkere latjes (2 mm) heb ik met stoom voorgevormd, dus vrijwel spanningsvrij aangebracht. En eerst het hout en het kunststof grof geschuurd. Maar vooral bij het voorspatbord (ABS -kunststof en met dubbele bolling) werd het een ramp. Nadat ik het spatbord een beetje tordeerde, brak het hout vrij makkelijk los. Ook heb ik delen (o.a. de zelfbouwhugger van aluminium) met mahoniefineer (< 1mm) gelijmd. Zat ook niet supervast en je schuurt er gemakkelijk doorheen om het superstrak te krijgen. Veel werk aan gehad maar was niet hoopgevend. En dan zou ik ook nog moeten beginnen aan de zeer ingewikkeld gevormde benzinetank! Ik ga vandaag naar Crown Customizing in Malden (voor mij vlakbij) voor wat adviezen over eventueel spuitwerk. Wordt vervolgd.

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 4510
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: Panigaleproject deel 2

Ongelezen bericht door fedde71 »

jammer dat het lijmen niet wil, was en ben erg benieuwd naar wat je voor ogen hebt. Succes bij het nemen van de beslissing.

Je kan je probleem ook eens voorleggen aan Den Braven https://www.denbraven.com/nl-nl/contact/ wellicht hebben die een goed advies voor jou. Ken ze uit een ver verleden en werd daar zakelijk altijd goed te woord gestaan.
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Panigaleproject deel 2

Ongelezen bericht door TinTin »

klinkt inderdaad alsof het toch niet lekker wil lukken.
Den Braven maakt goede kleefstoffen, advies daar geeft wellicht nog meer helderheid over een definitieve beslissing
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

franserna
Berichten: 853
Lid geworden op: 29 nov 2012 21:41

Re: Panigaleproject deel 2

Ongelezen bericht door franserna »

Bedankt voor jullie adviezen. Ik heb de vraag voorgelegd aan Den Braven. Ben benieuwd naar hun advies. Ook ben ik vanavond bij genoemde Crown Customizing geweest. Spuiter Stef kan (als ik niet voor echt hout kies) de Panigale (uiterst vakkundig!) eventueel in kleur spuiten, zelfs in een (niet van echt te onderscheiden) houtlook.

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 4510
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: Panigaleproject deel 2

Ongelezen bericht door fedde71 »

nog wat gehoord van Den Braven of zelf verder gekomen?
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

franserna
Berichten: 853
Lid geworden op: 29 nov 2012 21:41

Re: Panigaleproject deel 2

Ongelezen bericht door franserna »

Ja, ik kreeg gisteren een adviesmail van Den Braven. Alleen voor een echt goed lijmresultaat moesten ze precies weten van welke kunststof de transparante kuipruit was gemaakt. En dat weet ik niet. Maar omdat ik een tijdje niets van hen had gehoord en omdat ik niet echt tevreden was over het hout en de twijfelachtige lijmkwaliteit van de onderdelen die ik al klaar had, heb ik gisteren ook besloten om al het hout weer van de onderdelen af te halen! En dat was nog een hele klus, omdat sommige delen hout echt vastzaten en ik andere delen eenvoudig kon lostrekken. Alles wordt nu in een mooie kleur gespoten! Welke kleur weet ik nog niet. Een ander probleem is, dat ik al vele aluminiumdelen flink had opgeruwd voor een betere hechting. Die delen moet ik nu dus weer helemaal strak schuren. Op de foto's de hugger, die ik al op de Panigale (project deel 1) had zitten. Het gat in die hugger zat er in i.v.m. de speciale plek van de kentekenplaat. De kentekenplaat komt nu op een andere plaats, dus het gat heb ik dichtgelast. Op de andere foto zie je die hugger terwijl ik bezig ben het hout er weer af te steken. Alles bij elkaar een flinke tegenvaller, maar het komt allemaal goed!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door franserna op 04 okt 2020 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 4510
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: Panigaleproject deel 2

Ongelezen bericht door fedde71 »

jammer dat je het oorspronkelijk idee niet kunt uitvoeren. Succes met het vervolg en het extra werk maar het wordt weer een lange herfst en winter en dan kan jij zeggen dat je je niet hoeft te vervelen.
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

franserna
Berichten: 853
Lid geworden op: 29 nov 2012 21:41

Re: Panigaleproject deel 2

Ongelezen bericht door franserna »

Al het hout heb ik nu verwijderd en de meeste onderdelen heb ik spuitklaar gemaakt. De kleine oneffenheden die in de onderdelen zaten, wilde ik eerst door middel van het hout wegschuren. Dit heb ik nu gedaan door wat plamuur. Voordat ik de Ducati helemaal uit elkaar ga halen om hem te laten spuiten heb ik deze week en proefrit gemaakt. Alles werkte perfect, alleen deed de versnellingindicator gek. De ingeschakelde versnelling of de N werd niet zichtbaar, maar de letter C knipperde. Bleek dat de versnellingsensor kapot was. Nadat ik dit (best dure) ding had vernieuwd, moest hij eerst worden ingeleerd. Via Micha (Ducatiparts) kreeg ik een site waardoor dit klusje stap voor stap vrij eenvoudig is te doen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 4510
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: Panigaleproject deel 2

Ongelezen bericht door fedde71 »

Goed bezig Frans.
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

franserna
Berichten: 853
Lid geworden op: 29 nov 2012 21:41

Re: Panigaleproject deel 2

Ongelezen bericht door franserna »

In mijn hoofd ben ik al druk bezig om te bekijken welke kleur de Pani gaat krijgen en hoe het er dan uit gaat zien. Bijna zeker wordt het een bruinachtige candykleur, zoals op de foto van de Corvette. En daar komen dan wat goudkleurige accenten op. Die laat ik waarschijnlijk spuiten d.m.v. airbrush, waarbij het goud geleidelijk overloopt in het bruin. Ook heb ik met wat knippen en plakken een paar schetsjes gemaakt van eventuele strepen of zoiets. Zoals je ziet had ik in mijn verftubes niet de juiste kleur en het airbrush-effect heb ik maar niet gedaan. Maar het kan zomaar nog iets heel anders worden. Ben benieuwd naar jullie reacties.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 4510
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: Panigaleproject deel 2

Ongelezen bericht door fedde71 »

zoals bij je eerste project zal ik dan ook maar weer mijn mening geven waar jij tevens totaal lak aan mag hebben.

Ik vind het bovenste ontwerp het mooiste, vooral de tank want die doet ook nog een beetje aan het Ducati verleden denken. Misschien die "blokjes" streep ook op het kontje van boven naar beneden eventueel van iets groter naar klein en zo'n streep met blokje op het eind zou volgens mij ook een mooi detail op de vork zijn als je die van boven naar beneden erop spuit.

Dit advies is gratis en mag eventueel ook in de prullenmand gegooid worden :grin: :grin:
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

franserna
Berichten: 853
Lid geworden op: 29 nov 2012 21:41

Re: Panigaleproject deel 2

Ongelezen bericht door franserna »

Fedde, weer bedankt voor jouw mening. Ik ga er serieus over nadenken. Soms denk ik ook, om er juist zo weinig mogelijk streepjes o.i.d. op te laten spuiten, dus alles in de kleur candy-copper. Ik ben er dus nog lang niet uit....

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 4510
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: Panigaleproject deel 2

Ongelezen bericht door fedde71 »

Dan zou je kunnen overwegen om op het kontje het ontwerp van de tank in het klein terug te laten komen.
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Gebruikersavatar
surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 5124
Lid geworden op: 15 sep 2003 15:04
Locatie: le Coin de Pays-Bas

Re: Panigaleproject deel 2

Ongelezen bericht door surfroy01 »

Zo ik ben er ook weer eens, tijd niet geweest hier (wordt er ook nog steeds uitgeknikkerd na het bekijken van een paar berichten.). Ik heb in het verleden veel van hout gemaakt, ook dmv dunne laagjes op elkaar te lijmen en eigenlijk nooit problemen gehad met loslaten, en dan gewoon ordinaire bison houtlijm gebruikt. Wel liet ik het hout kletsnat worden zodat het goed buigbaar werd.

Maar ik snap ook dat jouw vormen wel wat lastiger zijn. Waar ik zelf nog eens aan gedacht heb is om van massief hout een kontje te maken, door zeg een aantal planken aan elkaar te verlijmen tot gewenste breedt en lengte en dan de vorm er uit te zagen/schaven/frezen en van binnen uit te hollen, arbeids intensief maar denk wel een goede stevige oplossing.

Wat je ook nog zou kunnen overwegen, houtnerf met lak aanbrengen, dat kan geairbrushd maar kun je ook zelf doen, staan op YT genoeg instructie filmpjes over..... en ik vind de bovenste versie op je tekening ook het fraaist (tik hem aan Fedde).

Maar alweer, 3 werf hulde voor je creativiteit!
Huidig: 996SPS Ex: 1098S/HM1100S/998S/748
Ook nog: Zundapp 517 met 125 twosmoke lucht knaller, VW Golf GTI MK 7 315pk, VW B8 passat 4 motion 280pk.

Plaats reactie