900 ss '93 blok reviseren

Schrijf hier alles over de (eigen) ombouwprojecten op basis van Ducati
Gebruikersavatar
eclectic
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 dec 2003 11:47
Locatie: zutphen

900 ss '93 blok reviseren

Ongelezen bericht door eclectic »

Ik ben net aan een fijn project begonnen : revisie van een 1993 900ss blok.
Bedoeling was alleen top end, maar helaas is er een verrtje van de schakelvork gebroken.
Dus moet het vliegwiel eraf.
Is daar een tool voor te maken?

Verder nog tips voor een 900ss blok?

Gr
Arthur

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: 900 ss '93 blok reviseren

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

zuigerveren
olie retour leidingen op de cilinders
tapeinden (blank staal gaan breken dus beter preventief vervangen, de zwarte zijn taai en breken niet)

let er op dat bij het monteren van de startkrans/vliegwiel de glijlagering (0,3 of 0,5mm dun) van de naaldlager(s) en krukas goed zit!

verder niet veel spannender dan zijn kleinere broertjes en zusjes.
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: 900 ss '93 blok reviseren

Ongelezen bericht door 750sport »

Met een slagsleutel heb je voor het loshalen van het vliegwiel geen tools nog. Je houd hem met 1 hand tegen. Het vastzetten kan ook door in een versnelling zetten en het achterwiel blokkeren.
Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Gebruikersavatar
eclectic
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 dec 2003 11:47
Locatie: zutphen

Re: 900 ss '93 blok reviseren

Ongelezen bericht door eclectic »

Ok!
Er zitten op de liggende cilinder al zwarte tapeinden.
Staand zijn glimmend alsof ze nieuw zijn. Deze dus vervangen?

Ik heb wel een tool om de koppeling vast te zetten. Zou dit ook werken om het vliegwiel los en vast te maken?

Alvast bedankt,

Arthur

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: 900 ss '93 blok reviseren

Ongelezen bericht door 750sport »

Die kan je ook gebruiken,alleen is het wel lastig pm aan fe rechter kant de koppeling te blokkeren en aan de linkerkant het vliegwiel los te maken. Met zijn tweeën werkt dan fijner.
Succes en de groeten.
Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: 900 ss '93 blok reviseren

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

ja de glimmende tapeinden zou ik zeker vervangen: als een van deze breekt moet je het blok laten zakken om de kop eraf te halen, veel werk dus. bij de liggende kun je zo bij hoef je het blok niet te laten zakken...

tool werk voor los en vast, das geen probleem.
wat bauwde al zei: met slagsleutel (lucht of elektrisch) kun je de vliegwiel met de hand vast houden terwijl je met de andere de slagsleutel bediend.

suc6, Arthur
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

Plaats reactie