Handig overzicht achterbruggen in Duc modellen

Schrijf hier alles over de (eigen) ombouwprojecten op basis van Ducati
Gebruikersavatar
George60
Berichten: 75
Lid geworden op: 31 mar 2017 12:49

Handig overzicht achterbruggen in Duc modellen

Ongelezen bericht door George60 »

Vond dit in een amerikaans forum, een handig overzicht van wat bij elkaar past. Scheelt qua frames/onderblokken/achterbruggen/vering weer wat zoekwerk bij projecten dus deel ik het even met jullie.

Single sided swingarm with bearing in swingarm
1198 / 1098
748/916/996/998
Hypermotard 1100 1100Evo
Multistrada 1000 1100
Monster 1200

Single sided swingarm with bearing in engine
Monster S2R 1100 1100Evo
MH900E
Hypermotard 821

Double sided swingarm with bearing in swingarm
848
749 / 999

Double sided swingarm with bearing in engine
SS 1000
Monster 1000
Sport Classic

So try to match the engine and the swingarms.
To rework an engine with bearings is much easier then the other way around. I would not rework an swingarm.

Deze opmerking betreft natuurlijk het iets verplaatsen van lagerpunten in een onderblok als dat in een project nodig zou zijn. De schrijver geeft hier de voorkeur aan, liever dan een achterbrug aanpassen om alles passend te krijgen. Lijkt inderdaad de veiligste optie te zijn.

Gebruikersavatar
Abarth
Berichten: 726
Lid geworden op: 28 aug 2010 21:11
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Handig overzicht achterbruggen in Duc modellen

Ongelezen bericht door Abarth »

Klopt bijna.
ALLE achterbruggen van een ST, S2R, S4R en oudere Monsters NA 2001 zijn onderling ook uitwisselbaar.

marky mark
Berichten: 145
Lid geworden op: 08 aug 2008 18:05

Re: Handig overzicht achterbruggen in Duc modellen

Ongelezen bericht door marky mark »

Ook zit er verschil in de carters.
Bij een blok van de multistrada 100ds bijvoorbeeld, zit het gat voor de as van de achterbrug iets naar boven en naar voren, ten opzichte van bij een superbike. Is wel uit te freesen, maar is wel weer werk. Dat je t weet.....
als het moet, dan kan 't!!

Gebruikersavatar
George60
Berichten: 75
Lid geworden op: 31 mar 2017 12:49

Re: Handig overzicht achterbruggen in Duc modellen

Ongelezen bericht door George60 »

Enig idee hoe dat zit bij de ST3S carters, komen de asgaten daarvan beter overeen met die van 996 blokken ? Of komen de asgaten van een 1100 DS blok beter overeen met een 996 frame dan die van een 1000 DS blok ? De puzzeltocht is begonnen .....

marky mark
Berichten: 145
Lid geworden op: 08 aug 2008 18:05

Re: Handig overzicht achterbruggen in Duc modellen

Ongelezen bericht door marky mark »

Volgens mij is het Carter van een st3 hetzelfde als dat van een st4.
Dit weet ik niet helemaal zeker, maar heb hier een st4 Carter en die is gelagerd en breed, net als bij de monsters en superstorm fietsen.
De multistrada heeft (net als de superbikes) een smal deel van het blok en daardoor ongelagerd. Om deze reden zitten de lagers in de achterbrug bij deze modellen.
Een multistrada brug is wel smaller te maken, qua ophang maar is wel een hoop meet en freeswerk. En de lagers moeten er dan ook uit, gelukkig zitten die dan in t blok.....
Is wel een topic op dit forum van iemand die al eens deze actie gedaan heeft, maar hij liet mij weten dat het geen makkelijk klusje was....
als het moet, dan kan 't!!

Gebruikersavatar
Abarth
Berichten: 726
Lid geworden op: 28 aug 2010 21:11
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Handig overzicht achterbruggen in Duc modellen

Ongelezen bericht door Abarth »

ST modellen zijn allemaal even breed met de lagering in het carter, zoals bij de Monsters en de SS modellen.

Gebruikersavatar
George60
Berichten: 75
Lid geworden op: 31 mar 2017 12:49

Re: Handig overzicht achterbruggen in Duc modellen

Ongelezen bericht door George60 »

Mmm, las ook dat er problemen waren met uitbrekende achterassen op ST3 modellen, door poreus gietwerk van de astunnels. Bleek men nog net rond te rijden met een blok wat vrijwel alleen nog aan de voorste bouten hing. Dat is niet iets om vrolijk van te worden dus lijkt het ook wel wat om een later 1100 DS blok in mijn 996 frame te hangen. Dat extra werk aan de achterbrug moet dan maar gebeuren, tenzij ik daarvoor een custom brug kan vinden of laten maken. Want slijpen aan een originele achterbrug kan qua veiligheid nogal tricky zijn lijkt me.

marky mark
Berichten: 145
Lid geworden op: 08 aug 2008 18:05

Re: Handig overzicht achterbruggen in Duc modellen

Ongelezen bericht door marky mark »

Ik weet niet wat een 1100ds blok verschilt ten opzichte van een 1000ds.
Maar als je een 1000ds blok in een 996 frame kwijt wil, moet je of het blok aanpassen( as gat ruimer freesen) of aan het frame de achterbrugbevestiging loshalen en opnieuw vast lassen..... wel een klusje!!!
als het moet, dan kan 't!!

Gebruikersavatar
George60
Berichten: 75
Lid geworden op: 31 mar 2017 12:49

Re: Handig overzicht achterbruggen in Duc modellen

Ongelezen bericht door George60 »

Zie mijn andere topic in de rubriek Projecten Mark, het is al eens in de USA gedaan en op basis van de foto's ziet het er goed en solide uit.

Gebruikersavatar
Rooijakkers
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 aug 2013 12:33
Locatie: Veghel

Re: Handig overzicht achterbruggen in Duc modellen

Ongelezen bericht door Rooijakkers »

796 enkelzijdig op een 696 https://youtu.be/Pi6QcV9zdtQ

Gebruikersavatar
stamgast_2
Berichten: 852
Lid geworden op: 12 sep 2003 22:16
Locatie: Bippen

Re: Handig overzicht achterbruggen in Duc modellen

Ongelezen bericht door stamgast_2 »

Abarth schreef:Klopt bijna.
ALLE achterbruggen van een ST, S2R, S4R en oudere Monsters NA 2001 zijn onderling ook uitwisselbaar.

Monsters van daar voor met de 888
SS 600c & 749s

Gebruikersavatar
Abarth
Berichten: 726
Lid geworden op: 28 aug 2010 21:11
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Handig overzicht achterbruggen in Duc modellen

Ongelezen bericht door Abarth »

klopt, maar die hadden het oude linksysteem nog met de beugel.

Plaats reactie