Ducati 750ss project

Schrijf hier alles over de (eigen) ombouwprojecten op basis van Ducati
Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 85
Lid geworden op: 30 mar 2016 01:01
Locatie: Groningen

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht door peter139 »

Thanks dit een soort hobby.
Ik heb de tps (gasklepsensor) nog even getest op werking. Deze loopt mooi van 0.2v tot 4.8v door na mate de gasklep geopend wordt. Geen schommelende waardes, deze sensor is dus ook goed.

Ik ben vanavond begonnen met het demonteren van de voorste cilinderkop. Omdat ik toch vermoed dat er iets mis is met de klepafdichting of dat een klep blijft hangen (te stroef gaat). Baal er wel van want alles zat net weer in elkaar met nieuwe oem kopppaking etc. Maargoed zo heb ik ook niks aan de motor en wil het probleem vinden.
Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

franserna
Berichten: 853
Lid geworden op: 29 nov 2012 21:41

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht door franserna »

Peter, ik las ergens, dat je sleutelen aan motoren leuk vind. Dat moet ook wel, want ik bewonder jouw enorme doorzettingsvermogen, geduld en vakkennis. Jouw laatste probleem wat je noemde was de back-fire in de voorste cilinder. Je hebt al van alles gecheckt en gedaan en ik kan me voorstellen, dat je soms even "door de bomen het bos niet meer ziet".
Maar een oorzaak van back-fire kan volgens mij ook een (te) arm benzine-luchtmengsel zijn. Dit zou dan ook te maken kunnen hebben met het feit dat de motor moeilijk start, want dan heeft hij uiteraard (tijdelijk) juist een rijk mengel nodig. Een tijd terug ben je nog bezig geweest met de afstelling van de gasnaalden. Kan daar mogelijk toch iets verkeerd gegaan zijn? Heb je de kleur van de bougie-isolator de laatste tijd nog gecontroleerd? En een lekkage in het inlaattraject levert natuurlijk ook een arm mangsel op....
Voor een vakman als jij zijn dit waarschijnlijk geen echte tips, maar ik wou dit toch even kwijt. Succes met het oplossen van de problemen!!

Gebruikersavatar
Duclaasie
Berichten: 1718
Lid geworden op: 26 mei 2011 18:29
Locatie: Willemsoord

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht door Duclaasie »

Volgens mij gaat het hier om het 999 blok Frans. Hoewel je theorie uiteraard klopt, gaat het in dit geval helaas niet op.
Proud to be Loud

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 85
Lid geworden op: 30 mar 2016 01:01
Locatie: Groningen

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht door peter139 »

Frans heel hartijk dank voor je suggeties.

Ik ben echt geen vakman, eerder een verslaafde hobbyist haha
Ik heb uiteraad van alles geprobeerd, heb met jpdiag het mengsel proberen te stellen zonder echt resultaat.
ook inlaat en uitlaat traject gecontroleerd met remreiniger, geen lekjes.

Naar mijn idee is inlaat backfire ontploffing tussen gasklep en de kleppen, dit kan door foutieve afstelling van mensel, timing, onsteking ontstaan. Of door kleppen die niet meer goed afdichten.

Ik ben nu met het laatse bezig, aangezien ik de andere punten al geprobeerd heb.
Heb nu de kleppen mooi geschuurd, en na de kerst haal ik de juiste shims om die sluitshims tussen de 0.05mm en 0.10mm te krijgen.

De staat van de klepafdichting was erg slecht, heel veel put-erosie, alles ziet er nu weer fris uit.

Paar plaatjes
Cilinderkop weer uitgebouwd
Afbeelding

en na het schuren ziet het er nu zo uit:
Afbeelding
Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

janp955
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 jan 2004 22:24
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht door janp955 »

Gebruik jij ook het speciale gereedschap om de nokkenassen
en krukas op tijd te zetten ?

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 85
Lid geworden op: 30 mar 2016 01:01
Locatie: Groningen

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht door peter139 »

euh nee, gewoon bovenste dooie punt en dan nokjes richting kleppendeksel en markering op de poelies

Maar voordat ik alles uit elkaat heb gehaald, heb ik alles gemarkeerd met rooie verf, dus het staat weer precies zoals voor de revisie.
Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

janp955
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 jan 2004 22:24
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht door janp955 »

Moet je niet van uitgaan
Je staat zo een paar graden verkeerd

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 85
Lid geworden op: 30 mar 2016 01:01
Locatie: Groningen

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht door peter139 »

Jan thanks voor je tip. Ik haal mestal ook het dekseltje er even af aan de de dynamokant zodat je beter kunt zien of deze in bdp staat.
Vandaag even weer verder gesleuteld met de motor, heb nu lijstje gemaakt met shims die ik nodig ben. Morgen even shims halen, en hopelijk draait ie dan weer goed.
Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

janp955
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 jan 2004 22:24
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht door janp955 »

Succes

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 85
Lid geworden op: 30 mar 2016 01:01
Locatie: Groningen

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht door peter139 »

Afgelopen dagen heb ik me bezig gehouden met het inslijpen en het stellen van de kleppen. Heb nieuwe klepsteel maantjes gemonteerd + een aantal nieuwe shims. Alle sluitshims zijn nu 0.10mm en alle openingsshims 0.15mm. Het was wel een tijdrovend karwij. Het is meten, monteren nameten en weer aanpassen. Maar met een beetje geduld lukt het. Alles staat nu perfect afgesteld :wink:

Na alles terug gebouwd te hebben loopt de motor helaas nog steeds niet goed. Grr wat een pech kun je hebben met zo'n motor.
Hoofdverdachte is nu krukassensor heb een aantal filmpjes gezien hoe je dit kunt testen. Meestal werkt zo'n sensor wel of niet, maar bij mij lijkt het erop dat de sensor onder invloer van trillingen verkeerde waardes geeft. En dan verkeerde info aan de computer geeft.

Het is een vrij dure sensor heb ik gezien, nu even kijken waar ik dit goedkoop kan krijgen.
Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht door 750sport »

Valt mij mee. E79 bij Stein Dinze.

http://www.stein-dinse.biz/advanced_sea ... =55240201A

Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 85
Lid geworden op: 30 mar 2016 01:01
Locatie: Groningen

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht door peter139 »

Dank je voor de support. Bij motoport was deze 92 euro met 3 week levertijd.
Ik ga eerst de sensor even uit mn andere 999 sleutelen en testen dan weet ik het zeker.
Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht door 750sport »

Tweede hands heb ik ze op marktplaats langs zien komen voor E19 exclusief E10 verzendkosten.

Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 85
Lid geworden op: 30 mar 2016 01:01
Locatie: Groningen

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht door peter139 »

Thanks
Nou vanavond de sensor uit mn andere 999 gehaald. Deze in de ''probleemmotor gezet''
Afstand tot tandwiel op 0.5mm gezet, helaas nog geen verbetering.

Heb een fimpje gemaakt. (ps de fans draaien omdat er geen koelvloeistof in de motor zit)

https://youtu.be/jLXGH4patbw

Zoals je ziet backfired de motor heel erg en sluit gewoon af op een gegeven moment. Er is echt iets niet goed, maar waar te zoeken?
Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Gebruikersavatar
Duclaasie
Berichten: 1718
Lid geworden op: 26 mei 2011 18:29
Locatie: Willemsoord

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht door Duclaasie »

Misschien met koelvloeistof proberen.. Hangt niet voor niets een temperatuur sensor in je koelsysteem die invloed heeft op je ontsteking en inspuiting. Zou een watergekoelde motor sowieso niet zonder starten.
Proud to be Loud

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 85
Lid geworden op: 30 mar 2016 01:01
Locatie: Groningen

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht door peter139 »

Dank je.
Zal dit morgen even proberen, kwam er net achter dat de sensor van de koelwater los was, vandaar dat de fans dus draaien. Maar zal morgen even proberen met koelvloeistof (wil de kindertjes in de buurt niet wakker maken)
Zou een verstopt benzine filter dit misschien kunnen veroorzaken? Want in het begin draait de motor even goed en dan wordt het snel minder.
Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

3drickie
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 aug 2014 13:39

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht door 3drickie »

Injector of brandstofpomp?

franserna
Berichten: 853
Lid geworden op: 29 nov 2012 21:41

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht door franserna »

Ik hoop echt, dat je 2017 kunt beginnen zonder knallen in jouw Ducati!
Fijne jaarwisseling.

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 85
Lid geworden op: 30 mar 2016 01:01
Locatie: Groningen

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht door peter139 »

thanks.
Toch vandaag op de laatste dag van het jaar en na een lange zoektocht de oorzaak gevonden :)

Heb veel dingen geprobeerd en uitgewisseld van de andere 999: nieuwe brandstof 98, andere bobines, gekeken of de brandstofpomp het goed deed, bekabeling allemaal gecontroleerd etc.

Tijdens de revisie had ik ook 6 moertjes in de airbox gerepareerd die de filters op zn plek houden. 4 van deze waren rondgedraaid en om dit goed te kunnen repareren had ik de airbox eraf gehad. En dus ook de thotthle bodies. Heb deze moertjes gerepareerd en alles weer terug geplaatst.

Maar heb nooit aan de synchronisatie van de gaskleppen gedacht.
Dit bleek het probleem, ik heb de stelmoer zeker 4 slagen in moeten draaien om de cilinders weer goed te krijgen.
Motortje loopt nu goed, en ben echt blij dat ik het toch na al die uren heb gevonden.

Alvast een goede jaarwisseling en tot 2017 :)
Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 4510
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht door fedde71 »

jij een goed 2017 gewenst en toch nog goed het jaar uitgegaan met de Bella.
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Gebruikersavatar
Duclaasie
Berichten: 1718
Lid geworden op: 26 mei 2011 18:29
Locatie: Willemsoord

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht door Duclaasie »

Mooi dat je het hebt gevonden! Veel plezier er mee komend jaar!
Proud to be Loud

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 85
Lid geworden op: 30 mar 2016 01:01
Locatie: Groningen

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht door peter139 »

Dank je ook voor jullie meedenken.
Vandaag even een stukje gereden en het voelt allemaal goed. Heerlijk wat een power.

Nu dit project klaar is gaan we verder met de 750ss.
Van het zomer zomer had ik in de planning om het blokje van nieuwe lagers te voorzien. Had nl het gevoel dat een aantal lagers ruim zijn. Tevens heb ik een kleine lekkage tussen de carterdelen.
Dus hier gaan we de komende periode mee bezig.
Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Gebruikersavatar
Vifaatje
Berichten: 330
Lid geworden op: 10 aug 2014 17:46
Locatie: Dordrecht

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht door Vifaatje »

Gelukkig dat je achter de oorzaak bent gekomen. Ik vind net nog steeds knap dat je de revisie helemaal zelf hebt gedaan!

Gr. Michel
Forza giallo!

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 85
Lid geworden op: 30 mar 2016 01:01
Locatie: Groningen

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht door peter139 »

Dank je het was wel even werk maar de moeite zeer zeker waard. Zoveel geleerd van de motor en hoe het nu echt allemaal werkt. Qwa kosten zijn we er een beetje overheen gegaan maar totaal heeft het ca 800 euro gekost. (incl verf, kleppen stellen etc) Het aantal uren zal ik maar niet zeggen hihi
Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Gebruikersavatar
Vifaatje
Berichten: 330
Lid geworden op: 10 aug 2014 17:46
Locatie: Dordrecht

Re: Ducati 750ss project

Ongelezen bericht door Vifaatje »

Tja,

Dat is beduidend goedkoper dan dat hetzelfde geintje mij heeft gekost, maar toch aan materiaalkosten nog een flinke bak geld.

Hopelijk loopt je motor weer prima en komen we elkaar nog eens ergens tegen.

Gr. Michel
Forza giallo!

Plaats reactie