Nieuw project 750 met 695 koppen en zuigers

Schrijf hier alles over de (eigen) ombouwprojecten op basis van Ducati
Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: Nieuw project 750 met 695 koppen en zuigers

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

Hoi Bauke:
let er op dat je met de nokkenas poelies in de was kan raken mbt uitklokken. je ging de 695 koppen gebruiken zei je, die hebben verstelbare poelies. mogelijk dat je de riemen niet meer monteerd "volgens merktekens: maar eerder een tandje verschoven en dan met de verstelbare poelie corrigeert.
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: Nieuw project 750 met 695 koppen en zuigers

Ongelezen bericht door 750sport »

Het is hier een poosje stil geweest. Ik heb niet stilgezeten ,maar opschieten doet het ook niet. Ik ben bezich geweest het primaire tandwiel te trekken ,alleen nog zonder succes. De methode die ik in het voorjaar al twee keer heb gebruikt ,blijft nu zonder succes.
Verder ben ik bezich een flowbank te bouwen.Eerst een kistje van 25x25x25cm gemaakt met in de deksel een gat voor een cilinder. Studs ernaast geplaatst zodat ik de kop kan monteren om de boel luchtdicht te krijgen. Nu moet ik nog een aansluiting maken om een ventilator op aan te sluiten, zodat ik de box op onderdruk kan zetten.
Als ventilator heb ik gekozen voor een ventilator uit mijn oude cv-ketel,omdat de koeling van motor niet afhankelijk is van de luchtstroom. Verder haalt deze de gewenste onderdruk van 300Pa met gemak.Ikzal hem zelfs terug moeten toeren.Dat doe ik door middel van een PWM-regelaar. Deze heb ik gisteravond op ebay gekocht voor E2,50 vanuit China. Nu is het even de vraag of het een Sinterklaaskado wordt of een Kerstkado?
Op de kop plaats ik een plaat met een boog zodat ik de nokkenas vast kan zetten op 1 t/m10 mm lift. Zo heb ik meer tijd om een goede aflezing te doen van de onderdruk.
flowbank1.jpg
flowbank2.jpg
Groeten Bauke
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: Nieuw project 750 met 695 koppen en zuigers

Ongelezen bericht door 750sport »

De flowbank is klaar voor gebruik. Ik heb wel een poos moeten wachten op de PWM module. Met de eerste test kwam ik er al snel achter dat het niet te doen is met de draaiknop het toerental van de ventilator zo te regelen om een onderdruk te krijgen van 300Pa bij gesloten kleppen. Op mijn werk een andere potmeter gezocht. Deze moet je 10 rondjes draaien om het volledige bereik te dekken.
Gisteravond de eerste koppen kunnen testen.
Ik ben begonnen meteen 750 kop met een 41mm inlaatklep geflowd door de Biggelaar. Verder heb ik de koppen van de 695 nog op de bank getest. Vanavond wil ik de kop van mijn 750 demonteren en op de bank gaan testen. De resultaten wil ik opslaan in een Excelbestand om alles met elkaar te kunnen vergelijken.
Hier een foto van mijn opstelling
IMG_20160106_063917.jpg
IMG_20160106_063943.jpg
Als ik weer wat mer gegeven heb ,dan zal ik ze plaatsen.

Groeten Bauke
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Gebruikersavatar
gajus
donateur
donateur
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 feb 2005 11:46

Re: Nieuw project 750 met 695 koppen en zuigers

Ongelezen bericht door gajus »

Je bewandelt nou niet bepaald de platgetreden paden. Met minder cc's zo ver gaan, dat is wel uniek. Respect! Ben benieuwd naar je resultaten.
Laatst aangepast door gajus, in totaal 2374563 keer bewerkt

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: Nieuw project 750 met 695 koppen en zuigers

Ongelezen bericht door 750sport »

Ik ben ook benieuwd naar resultaten.
daarom ben ik opzoek naar Iemand die mij even een standaard kop van een 750 kan lenen om hem op mijn flowbank kan zetten.
Dus wie in de buurt van Zoetermeer kan mij helpen?

Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Nieuw project 750 met 695 koppen en zuigers

Ongelezen bericht door TinTin »

niet in de buurt van Zoetermeer maar ik kan je ze toesturen... (750ss-ie koppen)
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: Nieuw project 750 met 695 koppen en zuigers

Ongelezen bericht door 750sport »

Bedankt voor je aanbod Tintin,maar ik heb al een kop in de buurt gevonden. Kan jij je weer concentreren op je verbouwproject van je huis

Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Nieuw project 750 met 695 koppen en zuigers

Ongelezen bericht door TinTin »

was geen moeite geweest... ga toch regelmatig naar de pakketshop. Hoe leger de garage hoe minder ik moet verhuizen straks :wink:
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: Nieuw project 750 met 695 koppen en zuigers

Ongelezen bericht door 750sport »

Gisteravond naar een kennis geweest die nog 750 koppen had liggen. Deze waren ,helaas voor mij, dus al bewerkt.
Ik stuur je even een pb naar je Tintin.

Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Nieuw project 750 met 695 koppen en zuigers

Ongelezen bericht door TinTin »

750sport schreef:Gisteravond naar een kennis geweest die nog 750 koppen had liggen. Deze waren ,helaas voor mij, dus al bewerkt.
Ik stuur je even een pb naar je Tintin.

Groeten Bauke
:good:
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: Nieuw project 750 met 695 koppen en zuigers

Ongelezen bericht door 750sport »

Zo het is een poosje stil geweest en nu is het tijd om de stilte te verbreken.
Ik ben een beetje opzoek geweest met welke onderdruk ik de testen het beste kan doen. Ik ben begonnen met 300Pa onderdruk. Een van de problemen waar ik tegen aan liep ,was dat ik de onderdruk niet elke keer op 300 kon krijgen. Nu kan je wel een correctieberekening op loslaten, maar dat is ook beperkt. Als de luchtsnelheid toeneemt ,zal de lucht meer moeite hebben met het volgen van de binnenbocht en daardoor krijg je een vertekend beeld.Als je drukverschil in de meting meer als 10% afwijkt, denk ik dat een correctiebrekening te veel gaat afwijken.
Nu heb ik de PWMmodule eruitgehaald ,waardoor de ventilator gewoon vol staat te draaien. Dat leverd een onderdruk op van +/- 2300Pa. Ik heb nog een grotere ventilator geprobeerd ,maar toen liep de meter buiten zijn meetbereik ,dus ik ga meten met de kleine ventilator. De onderdrukwaarde ligt dicht bij de onderdrukken die in een motorblok voorkomen.
Flowtest2.1.jpg
In de tabel is goed te zien dat door de Biggelaar geflowde kop beter flowd dan de standaard 695 kop. Ik denk dat als je de 695 kop gaat flowen deze dicht bij de waarde van de Biggelaar geflowde kop gaat komen. Ik vind het werk van de Biggelaar wel indrukwekkend.
Ik ben nu bezig een kop van een 695 te flowen. Ik heb de eerste bewerking gedaan en loop nu tegen het probleem dat de klepgeleider in de weg zit. Nu moet ik deze terug drukken om wat ruimte creeeren.

Verder wil ik nog wat uitproberen met wat aanpassingen in het inlaatkanaal. Ik wil aan de binnenkant van de bocht wat opvullen met klei om te kijken of het drukverschil gaat veranderen. Als deze gelijk blijft ,wordt het inlaatkanaal wat kleiner waardoor de gassnelheid toeneemt en de vullingsgraad toeneemt.


Groeten Bauke
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Gebruikersavatar
peter139
Berichten: 85
Lid geworden op: 30 mar 2016 01:01
Locatie: Groningen

Re: Nieuw project 750 met 695 koppen en zuigers

Ongelezen bericht door peter139 »

Bauke, mooi dat je zo met tuning bezig bent. Het is een interessant te zien wat je allemaal doet.
Er zijn heel veel verschillende theorieën over flowen. Mijn ervaring is dat je een uitlaatkanaal zo glad mogelijk moet maken en de inlaat ruw. Ik heb ooit bij een autoproject de inlaten gepoort en vervolgens gestraald met aluminiuoxide. Dit gaf toen het beste resultaat.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar een aantal plaatjes van de geflowde cilinderkop.
Hoeveel extra vermogen/koppel wil je eigenlijk uit het blok proberen te halen?
Ducati 750ss 1995
Ducati 999 2002

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: Nieuw project 750 met 695 koppen en zuigers

Ongelezen bericht door 750sport »

Ik heb zelf veel info uit "How to flow and flowtest" van David Vizard en zelf nog wat ideeen over aanpsassingen van het inlaatkanaal.
Vaak wordt er gezegd dat je je inlaatkanaal met een P60 lamellenslijpstift nabewerken een goede oppervlak geeft voor het inlaatkanaal. Er zijn ook tuners die een "sharkskin" oppervlak in het inlaatkanaal maken. Ik denk dat dat alleen zin heeft als je met grote klepoverlap werkt en dat het dan alleen in het lage toerengebied wat opleverd.
Voor de uitlaatkanaal moet je glad houden om warmte overdracht naar de kop te beperken. Soms wordt er een isolatielaag aangebracht om warmte in de uitlaatgassen te houden.
Ik zal binnenkort wat foto's maken. Het werk is in een begin stadium en moet nog nabewerkt worden.
Wat mijn doel is qua vermogen en koppel. Ik wil 200pk en 250Nm eruit krijgen.
Nee ik wil een snelle ,goed op het gas reagerende motor. Ik rij nu met 70Pk en 75Nm uit mijn 750. De uitdaging die ik nu heb is dat als ik bij wegrijden en acceleren vanuit lage toeren mijn mengsel te arm wordt en het vermogen wegvalt. Dat is meer te wijten aan een te grote carburateur en een gigantische klepoverlap. Ik wil dan ook mijn Keihin FCR 39 splitsingles gaan klaar maken. Dan kan ik meteen gaan spelen met Throttle Position Sensor en een langer inlaatkanaal.

Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: Nieuw project 750 met 695 koppen en zuigers

Ongelezen bericht door 750sport »

Zo het is weer eens tijd voor een update.

Ik wil deze winter de bij inlaatkanalen de korte bocht voor de klepzitting gaan opvullen voor een betere vullingsgraad van de cilinders. Daarvoor wilde ik de flowbank nog wat aanpassen. De venturie zat nog in de ventilator en ik had mijn twijfels of die de meetwaardes zouden beïnvloeden, dus die er alseerste maar uitgehaald. Vervolgens meette ik de flow zonder een aanzuigkelk ,daardoor krijg je wervelingen in het inlaatkanaal wat de diameter van het inlaatkanaal kleiner doet lijken dan dat het werkelijk is. Dus heb ik een aanzuigkelk gemaakt die ik in het vervolgd ga gebruiken bij de metingen.
Nu de koppen eraf liggen ,ga ik de zuigers ook een beetje aanpassen. De scherpe hoeken van de uitsparingen voor de kleppen worden netjes afgerond zodat de gassen er beter kunnen stromen.
Nu de koppen en cilinders eraf zijn is het niet zo veel werk meer om heel het carter maar eens te splijten om te kijken of het haalbaar is om een 6 bak van een 695 in het 750 Sport carter te lepelen. Bij de eerste keer kijken (het carter zat toen nog in elkaar) heb ik gekeken hoe ik de droge koppeling op de ingaande as van de versnellingsbak van de 695 zou kunnen krijgen. De aanpassingen vielen mij mee. De O-ring in de afstandsbus (waar ook aan de buitenkant een oliekeerring loopt)vind het vast niet fijn over het schroefdraad van de as geschoven te worden, dus deze wordt los over de as geschoven en in de vulbus maken we een kamer waar de O-ring in kan vallen geklemt tegen het lager van het primaire tandwiel (waar ook de koppelingskorf op gemonteerd wordt). Verder moet er een milimeter of 3 van de koppelingskern afgedraaid worden om de moer volledig op de as te kunnen draaien. De splines van de natte koppeling lopen verder door waardoor er onder de O-ring nog olie kan lekken. Deze moeten dus nog een stukje opgevuld worden met JB weld.Waarschijnlijk moet ik in de as nog een stop maken ,want de as van de 750 is massief.
Toen het carter gespleten was ben ik verder gaan kijken. De ingaande as is iets langer dan die van de 750 ,dus die moet ook nog ingekort worden. Verder past de schakelwals niet. Ik denk dat ik met een wals van een 906/907 ,851/888 en 900 SS/M tot 1998 uit de voeten kan ,dus als iemand die nog over heeft liggen ,dan hou ik mij aanbevolen.
Dit is het wel zo een beetje.
Groeten Bauke
Laatst gewijzigd door 750sport op 05 jan 2018 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: Nieuw project 750 met 695 koppen en zuigers

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

kwa totale breedte tussen de carters zal het mss wel gaan passen echter waar ik tegenaan liep bij mijn pantah (identieke onderblok als jouw 750S) tijdens gedachtenwisselingen met een 900SS bak waren a) de 6004 (20mm as) lager in LINKER carterhelft in de pantah was vervangen voor een NJ203 op de 6bak (17mm as); deze is reeds verandered bij de paso dat NA de 750S kwam dus check dat eem. en b) de asAFSTAND) is anders dus een van 2 assen krijg je er in maar allebei niet. wat er veranderd is tussen de 5bak carters en de 695 weet ik niet maar heb mn twijfels.
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: Nieuw project 750 met 695 koppen en zuigers

Ongelezen bericht door 750sport »

Zo vandaag maar eens een schakelwals van een 851 bestelt op ebay.de. Voor €36 komt hij naar mij toe. Nu de volgende uitdaging. De lagering van de wals is aan de rechterkant kleiner dan die van de 5 bak. Maar dat is ,denk ik, makkelijk op te lossen door een aluminium ring in het carter te maken. Dat zien we wel als hij maandag binnen is.

Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Plaats reactie