Ducati 620 Sport problemen met koppeling

SS350 t/m SS1000DS.
CipherGalmOne
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2021 18:36

Ducati 620 Sport problemen met koppeling

Ongelezen bericht door CipherGalmOne »

Beste Ducatiforummisten

Ik heb sinds een tijdje een probleem met mijn 620 Sport (is zoals de Supersport maar mist een onderkuipje). Namelijk, mijn koppeling wil niet ontkoppelen. Dus als ik de motor in een versnelling probeer te zetten, knalt ie in een keer op de versnelling en staat de motor gelijk stil (of ik gas bij geef of niet maakt niet uit). Starten in de versnelling met de koppelingshendel ingetrokken komt op hetzelfde neer, geen ontkoppeling en een kort adrenaline vol stotende motor die vooruit rolt.

Nou heb ik geprobeerd de koppelingsvloeistof te vervangen, ik heb daarna 2 keer de lijn opnieuw van lucht ontbloed (zat beide keren geen lucht in).
Ik heb ook de slave cylinder eraf gehaald om te kijken of er uberhaupt wat gebeurde, en die leek te werken.
Tijdens het ontbloeden heb ik ook de master cylinder bekeken en toen ik op dat moment de hendel aan trok spoot er (natuurlijk) vloeistof uit, dus die bleek ook te werken.

Nu is mijn volgende stap om de olie te verversen, maar na eerst de olie uit de motor te halen, de koppeling te openen om te zien of ik daar iets mis mee zie of dat er iets niet/wel gebeurd wat wel/niet hoort.

Mocht u een idee of suggestie hebben stel ik dat erg op prijs, ik begin aan het eind van mijn latijn te komen namelijk. Bedankt voor het lezen.

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: Ducati 620 Sport problemen met koppeling

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

Moi,
ontluchten met de koppelingspomp nog op de slip-on is lastig, ik draai het stuur helemaal rechts (of haal de pomp er af) zodat de nippel op het hoogste punt is. probeer dan met hele korte slagjes te knijpen TOT je weerstand voelt. je zou dan zelfs luchtbellen kunnen zien. beetje tegen de leiding aan tikken wil ook helpen.

dan, als de pomp en slave goed werken, voel je wel weerstand (toen het wel deed)?
kan zijn dat de pomp of slave inwendig lekken en geen druk opbouwen waardoor ie niet ontkoppelt.
laatste wat je nog zou kunnen hebben is in het blok dat de koppeling iets niet goed is (komt zelden voor maar niet onbekend).

edit: schiet mij net te binnen:
de 620 is een natte koppeling, net als onze M695. deze kleefde enorm na een tijdje stilstand (jaartje of zo).
ook daar precies hetzelfde als hierboven omschreven. in de 2de versnelling zetten en koppeling intrekken (deze deed het wel), dan duwen en de koppeling plots loslaten. proberen te lossen in de hogere versnellingen wou ook nog eens helpen.
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

CipherGalmOne
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2021 18:36

Re: Ducati 620 Sport problemen met koppeling

Ongelezen bericht door CipherGalmOne »

DucATIRadeon schreef:
27 mei 2021 09:43
Moi,
ontluchten met de koppelingspomp nog op de slip-on is lastig, ik draai het stuur helemaal rechts (of haal de pomp er af) zodat de nippel op het hoogste punt is. probeer dan met hele korte slagjes te knijpen TOT je weerstand voelt. je zou dan zelfs luchtbellen kunnen zien. beetje tegen de leiding aan tikken wil ook helpen.

dan, als de pomp en slave goed werken, voel je wel weerstand (toen het wel deed)?
kan zijn dat de pomp of slave inwendig lekken en geen druk opbouwen waardoor ie niet ontkoppelt.
laatste wat je nog zou kunnen hebben is in het blok dat de koppeling iets niet goed is (komt zelden voor maar niet onbekend).

edit: schiet mij net te binnen:
de 620 is een natte koppeling, net als onze M695. deze kleefde enorm na een tijdje stilstand (jaartje of zo).
ook daar precies hetzelfde als hierboven omschreven. in de 2de versnelling zetten en koppeling intrekken (deze deed het wel), dan duwen en de koppeling plots loslaten. proberen te lossen in de hogere versnellingen wou ook nog eens helpen.
Dankje voor je suggesties.

Helaas als ik in de motor in de versnelling zet, krijg ik hem niet meer in beweging. Ik ga de andere kant maar eens open maken om te kijken naar de koppeling zelf.

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Ducati 620 Sport problemen met koppeling

Ongelezen bericht door TinTin »

Ik had ooit een Morini 125H met natte koppeling, ook muurvast na 3 jaar stilstand.
Maar met wat geduld en een extra setje gespierde handen wel los gekregen: eerst buiten in de zon (koppelingskant er vol in) zodat de olie en het blok wat opwarmen (kan dit weekend :) ), dan in zijn twee en dan maar heen en weer wiegen (duwen en trekken) tegen de weerstand in... ineens zat er wat beweging in en konden we hem door de straat heen duwen om de boel goed los te krijgen. Daarna een ritje om de olie goed op te warmen en good to go! Geen schroef voor los hoeven halen, alleen maar gezellig een biertje gedronken na afloop
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: Ducati 620 Sport problemen met koppeling

Ongelezen bericht door 750sport »

Als je de koppeling open maakt, hoef je de olie niet af te tappen. Je kan de deksel demonteren met de motor op de zij standaard.

Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

CipherGalmOne
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2021 18:36

Re: Ducati 620 Sport problemen met koppeling

Ongelezen bericht door CipherGalmOne »

Moest toch de olie vervangen.

Het probleem is opgelost, er zat zoveel smurrie op de platen, inclusief roest, dat ik een groot deel ervan heb moeten los wrikken. Vervolgens heb ik ze schoongemaakt in olie en weer mooi plat (de tussenplaten) gemaakt. Alles weer in elkaar gezet, nieuwe olie en oliefilter erbij, getorqued op 6nm (wie heeft dat verzonnen...)

En de motor ging zowaar weer vooruit, zonder grote bonk als ik een versnelling in ging, zonder slippen onder kracht.

Dankjulliewel voor de help :)

Plaats reactie