Slecht schakelen 750ss droge koppeling

SS350 t/m SS1000DS.
Yor61
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 apr 2020 22:32

Slecht schakelen 750ss droge koppeling

Ongelezen bericht door Yor61 »

Hallo,

Sinds enige tijd heb ik een 750ss droge koppeling. Koud schakelen gaat wel maar met warmer worden wordt het slechter, niet in vrij krijgen e.d.
Nu kan ik alles nieuw kopen maar dat wordt prijzig plus dat ik weet dat het kopp cilindertje in het deksel nog wel eens kan wringen in het deksel. Daarnaast wil de druktafel ook wel uit het midden van de drukgroep komen en worden de platen scheef vrij gedrukt. Ik ben eens een racer tegen gekomen die had zijn koppelingsdeksel uitgelijnd met sleufgaten.
Kopp Chili heb ik als eens vervangen, het druktafelftje afgedraaid in een puntje om beter te centreren, platen gewisseld en vloeistof gewisseld en Koppelingsdeksel vervangen.
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij vertellen welke stappen ik moet ondernemen om met warme motor beter te kunnen schakelen.

Alvast bedankt
Roy

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: Slecht schakelen 750ss droge koppeling

Ongelezen bericht door 750sport »

Ha Roy

Welkom op het forum.
Je heb je al aardig verdiept in de droge koppeling van de 750.
Heb je al gekeken naar de plaat(nr18 in de exploded view) die achter/over de koppelingskern gaat. Als deze niet soepel loopt ,krijg je ook problemen.

Groeten Bauke
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Yor61
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 apr 2020 22:32

Re: Slecht schakelen 750ss droge koppeling

Ongelezen bericht door Yor61 »

Dag Bauke, dank voor je snelle reply.
Ik ga er naar kijken en dan hoor je van mij. Ik moet de boel eerst weer ( voor dr zoveelste keer ;-)) uit elkaar halen . Ik had de motor net uit de winterslaap gehaald.

Gebruikersavatar
john dirkse
donateur
donateur
Berichten: 615
Lid geworden op: 21 dec 2003 11:13

Re: Slecht schakelen 750ss droge koppeling

Ongelezen bericht door john dirkse »

Bij mijn 900sl, met droge koppeling had ik ooit een soortgelijk probleem.
Bleken de platen in een verkeerde volgorde gemonteerd te zijn,
door de vorige eigenaar.
Succes ermee!

Yor61
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 apr 2020 22:32

Re: Slecht schakelen 750ss droge koppeling

Ongelezen bericht door Yor61 »

Dankjewel John.
Verkeerde volgorde, je bedoelt stalen platen naast elkaar zonder een gevoerde er tussen. Of de dikke verkeerd?

Roy

Gebruikersavatar
john dirkse
donateur
donateur
Berichten: 615
Lid geworden op: 21 dec 2003 11:13

Re: Slecht schakelen 750ss droge koppeling

Ongelezen bericht door john dirkse »

Als laatste plaat, was er bij mij een gesinterde geplaatst.
Ging even goed, toen werkte de koppeling niet goed meer.
De gesinterde had zich in de drukplaat ingevreten....

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: Slecht schakelen 750ss droge koppeling

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

die van de 750SS is net eem anders dan de 900 maar wel dezelfde principe:
als eerste moet er een stalen plaat dan gevoerde, en dan om en om. bij de 750 moet je eindigen met een stalen plaat en als laatste moet de enkelzijdig gevoerde plaat er in met borgveer.
de koppeling word namelijk naar binnen gedrukt bij de 750, bij alle andere wordt ie naar buiten gedrukt met slave aan linker kant (de laatste modellen met natte koppeling worden met kabel naar buiten getrokken).
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

Yor61
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 apr 2020 22:32

Re: Slecht schakelen 750ss droge koppeling

Ongelezen bericht door Yor61 »

Dank Ducatiraedion, morgen gaat de boel uit elkaar en zal er foto’s van maken en uploaden als me dat lukt.

Molte grazie servizi Ducatisti!
Roy

Yor61
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 apr 2020 22:32

Re: Slecht schakelen 750ss droge koppeling

Ongelezen bericht door Yor61 »

Hallo, Nou de boel is los en het valt eigenlijk wel mee denk ik.

De gevoerde platen vallen binnen de limiet al lijkt het daar niet op als ik naar de stofgleufjes kijk want die vallen gelijk aan de voering.
De korf loopt vrij al is dat moeilijk te beoordelen omdat alles los ligt. De korf heeft genoeg speling om over de as te schuiven.
De druktafel heeft een puntje en de plaat is goed. Druktafel had ik al eens gesmeerd en cilindertje (heel duur, heb er nog een paar liggen) al eens vervangen.
De stalen platen!! die lijken wel een springplank. Op de vlakplaat als ik op een kant druk komt de andere kant omhoog. Er zijn 2 platen die blijven liggen.

Wat is jullie advies alle platen vervangen of alleen de stalen? En waar kan ik deze onderdelen een beetje redelijk geprijsd kopen?

Alvast bedankt
Roy
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Yor61
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 apr 2020 22:32

Re: Slecht schakelen 750ss droge koppeling

Ongelezen bericht door Yor61 »

nog 2 foto,s
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: Slecht schakelen 750ss droge koppeling

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

ik zal wel uitzondering zijn op de regel: in mijn pantah (omgebouwd met paso bak en droge koppeling) heb ik jaaaaaaren lang gebruikte koppelingsplaten uit de oudijzer bak gevist (sommige waren van een 1098, 999 en zelfs 851).

mits de platen zelf vlak zijn dan mogen/kunnen de tanden wel iets scheef staan, dat maakt niet zo veel uit in de funcitonering van de koppeling.
als de plaat echt krom is dan zul altijd een slepende koppeling hebben cq heel moeilijk schakelen bij stilstand (de platen komen niet vrij genoeg).

je zou de stalen platen kunnen monteren met alle schuine tanden dezelfde richting op, dan kunnen ze nooit elkaar in de weg zitten.
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

Yor61
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 apr 2020 22:32

Re: Slecht schakelen 750ss droge koppeling

Ongelezen bericht door Yor61 »

Dank je, ik had niet het idee dat de tanden scheef stonden. Het klopt wel dat de kromme stalen platen de koppeling moeilijk vrij krijgt in stilstand naar 1 of vrij. Ze zijn best wel krom.
Ik kan voor niet teveel een complete set kopen dus ik denk dat ik dat maar doe. De set voeringen gaan nog wel maar dan doe ik die maar reserve ofzo.
Wordt vervolgd

Yor61
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 apr 2020 22:32

Re: Slecht schakelen 750ss droge koppeling

Ongelezen bericht door Yor61 »

Hallo , ik zou nog even terug komen nadat ik de koppeling had vervangen. Dit is in de tussentijd gebeurt en heb ook al wat km’s gereden.
Conclusie voor nu is dat ik er niet heel veel mee ben opgeschoten helaas. Koud schakelen gaat nog steeds gewoon goed, net zoals bij de oude set, en warm wordt het lastig. Er zit een verbetering is maar is verre van wat ik het gehoopt.
Wat ik nog steeds opvallend vind is dat de schakeling 1 naar vrij heel erg kort is en van vrij naar 1 relatief normaal. Met even aanraken pedaal zit de vrijstand er al in, als je de schakeling uit de wals kan krijgen. Terwijl als je van 2 naar 3 enz je duidelijk de schakelklok (om zo maar te noemen) de schakelwals voelt bedienen. Dus de vorken in de wals voelt schuiven.
Waar ik bang voor ben is dat de rondingen van de gleuven in schakelwals versleten zijn, ik bedoel afgesleten. Zou dat kunnen?

Alvast bedankt
Roy

Yor61
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 apr 2020 22:32

Update! Slecht schakelen 750ss droge koppeling

Ongelezen bericht door Yor61 »

Update!

Tijdens een harde rit over de nieuwe weg tussen Druten en Beneden Leeuwen hangend in de linker naar rechter slinger dacht ik nog een keer te kunnen schakelen. Ik was door mijn versnellingen heen dus en liet mijn koppeling opkomen. Doordat ik mijn gas niet geheel had terug gedraaid kwam het volle vermogen weer terug op de bak wat resulteerde in een schurend geluid als ik de motor in z’n 1 zette. Ik kwam hier achter bij het stoplicht. Vette pech.
Mailtje gestuurd naar de professionals en niet op antwoord gewacht en het blok gesplitst. Gezien de cilinders en zuigers is het niet zo erg want deze kunnen onderhoud gebruiken. Antwoordt kwam wel degelijk na demontage blok. Waarvoor iig dank.
Het geluid komt dus van het tandwiellager achter de koppelingskorf. Naar mijn idee is die zo los te halen en hoeft het blok niet uit elkaar. Dan weet iemand die dit leest ook weer.
Het slecht schakelen hoop ik nu zo ook te verbeteren.

Wordt vervolgd.

Yor61
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 apr 2020 22:32

Re: Slecht schakelen 750ss droge koppeling

Ongelezen bericht door Yor61 »

Update 15-7-2021 !!

Ja ja het is even geleden maar ik heb eindelijk mijn blok weer eens in elkaar gezet.
Gedaan heb ik:
Blok dus gesplitst en alle lagers vervangen ook krukas. Was even een klusje vooral mbt de afstelling voorspanning van alle lagers. Maar! Mooie klus.
Betere cilinders en zuigers gekocht eBay en deze schoon laten honen met nieuwe ringen.
Blok en cilinders opnieuw gespoten dus is weer lekker fris.
De lagers achter het koppelingshuis waren dus beschadigd geraakt, zie vorige posts, en dat kwam omdat mijn voorganger de boel verkeerd had gemonteerd. Er was een afstandsring tussen de lagers vergeten te monteren..... Omdat ik de boel in elkaar wilde hebben ging ik naar fout voorbeeld ook weer in de fout en monteerde geen ring! Met wel een rot gevoel dat er iets niet klopte hier. Met test rijden werd duidelijk dat het niet goed zat. Ik kon erg slecht schakelen. Koppeling e.d los gehaald en met wat back up van Bauke via de app viel het kwartje.... de ring tussen de lagers moet er natuurlijk tussen. Ring op maar gezocht en gemonteerd. De originele zat er niet bij. We doen allemaal wel eens iets raars.
Het slechte schakelen was verbeterd maar om te zeggen dat ik een perfect resultaat heb is niet helemaal waar. Zelfs met een compleet nieuwe set, zowel voering als stalen platen. Het is wel zo dat als de koppeling sportief gebruikt wordt (lees ,racen,) dan merk je dat wel als je weer rustig rijd. Gevoelig puntje dus die koppeling.
Ik ben met de ducaticlub mee geweest naar Luxemburg en heb daar met droog weer goed door kunnen rijden en de motor kunnen testen. Alles is heel gebleven.

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken en tot ziens.

Roy

Plaats reactie