750 SS’92 valt uit

SS350 t/m SS1000DS.
Paulis
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 feb 2019 20:06

750 SS’92 valt uit

Ongelezen bericht door Paulis »

Hi Allen,

Tijdens het rijden vandaag viel na 100 km de motor uit. Dit gebeurde terwijl ik vanaf de snelweg afsloeg en afremde voor een rotonde. Heel de motor was dood. Naar de zijkant gegaan en na een minuut of 2 ging hij weer aan. Doorgereden en gestopt bij pompstation. Uit gedaan aangezet en alles prima. Doorgereden en 20 km later viel hij weer uit terwijl ik stilstond voor een stoplicht. Eerst gingen nog wel wat lampjes aan maar daarna helemaal dood. Weer 3 minuten later start het weer helemaal top.

De ducati heeft 3 maanden geleden een grote beurt gehad en sindsdien 500 km zonder problemen gereden.

Wat is het probleem? Misschien een relais? Alle hulp is welkom!

Groeten,

Paulis
Ducati 750 SS 1992 half-fairing

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 4510
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: 750 SS’92 valt uit

Ongelezen bericht door fedde71 »

lijkt inderdaad op een relais of een sensor wat beïnvloed wordt door de warmte
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Paulis
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 feb 2019 20:06

Re: 750 SS’92 valt uit

Ongelezen bericht door Paulis »

Ja, het regende ook wat voor een kortsluiting kan zorgen.
Ducati 750 SS 1992 half-fairing

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: 750 SS’92 valt uit

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

wellicht is de pickup kabel wat gaar? komt uit het blok links vooraan, dichtbij de uitgang van de dynamo kabel.
wat ook kan is een losgeraakte massa (accu?).

bij te lage toeren gaat de oliedruk (rood) en laadstroom (oranje) lampje branden, mss heb je die gezien.
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

Paulis
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 feb 2019 20:06

Re: 750 SS’92 valt uit

Ongelezen bericht door Paulis »

Dank voor je reactie Radeon. De pickup kabel zal ik morgen eens controleren (motor staat in ondergrondse parking). Na het uitvallen had ik de accu gecontroleerd en de kabel leken goed verbonden te zijn dus ik denk niet dat het de massa kabel is.

Of die lampjes gingen branden durf ik niet te zeggen. Het viel allemaal vrij plotseling uit waarna ook snel het hele Dashboard donker werd.
Ducati 750 SS 1992 half-fairing

Gebruikersavatar
Droomduc
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 mei 2016 00:58
Locatie: Twente

Re: 750 SS’92 valt uit

Ongelezen bericht door Droomduc »

Is het een gebrek aan vonken/stroom? Of een gebrek aan benzine?
Lijkt wel op een stroomstoring, als er in eerste instantie geen lampje brandt
Maar die van jou heeft ook carburateurs toch? Heb het zelf wel eens gehad dat het (te) koud was en net of dan de benzine toevoer stokte als ik het gas dicht deed.
Ducati 900ss 1992
Achter wolken...... :smile:

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: 750 SS’92 valt uit

Ongelezen bericht door 750sport »

Vergeten we de beruchte Kokusan's niet? Deze kunnen ook stoppen met het produceren van een vonk als hij warm wordt. En als hij afgekoeld is doet hij het weer.
Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Paulis
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 feb 2019 20:06

Re: 750 SS’92 valt uit

Ongelezen bericht door Paulis »

Oké het kunnen dus een hoop dingen zijn, wat is wijsheid om mee te beginnen om te checken?

1)Ik ga eerst de zekeringen in de fuse box checken. Dit zit lose en het regende dus misschien dat er vocht tussen kwam of iets door trilling los gegaan;
2) relais controleren, waar zit de precies in de motor?
3) Pick-up controleren.

Helpt dit niet, dan Kokusan checken.
Ducati 750 SS 1992 half-fairing

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: 750 SS’92 valt uit

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

wijsheid is alles nalopen zonder het blok/fiets te slopen/demonteren.
begin elektrisch, want mechanisch zijn de 2V Ducs zowat kogelvrij! de hoofdrelais is meestal geel (de originele dan) en zit naast de knipper relais. en die zitten vaak achter de kuip op het kuipframe.

de zekeringen zitten links van de klokkenspel onder een mooi deksel met in de deksel een beschrijving waar welke zekering voor is (tenminste, bij mijn 900 circuit racer was dat wel zo).
kijk ook even naar de onderkant van de zekeringhouder, die is los/open van onderen.

ook even op letten: als het weer voor komt thuis (niet onderweg) meet dan meteen waar je GEEN 12V hebt. met een schema kun je gauw achterhalen waar je dan wel of geen verbinding hebt of welk onderdeel verdacht is.

nog even over de kokusans: ja die zijn "berucht" dat ze uit kunnen vallen; 2 dingen: allebei tegelijk kapot dan zou de motor daarna helemaal niet meer hebben gelopen, en de kans dat het tegelijk zou gebeuren is wel heel klein. waar ze big niet tegen kunnen zijn spanningspieken, zo heb ik spelenderwijs het contact aan/uit gezet om een te testen waarna de motor alleen maar op 1 cilinder liep.

na elektrisch zo veel mogelijk te hebben uitgesloten kun je de motor rechts tegen een boom aan laten leunen (of tegen de werkbank oid, als ie maar schuin staat), en haal je de linker deksel los; zie je ook meteen waarom de motor schuin moet staan.
dan kijk je tegen het vliegwiel aan met daar links onder (tussen 06:00 en 09:00) een banaan-vormig houder zitten met 2 zwarte doosjes, dat zijn de pickups. draai de krukas tegen de klok in tot de opstaande nok op de vliegwiel dichts bij de pickups zitten en meet de spleet er tussen, moet tussen 0,5 en 0,7mm zijn (0,5mm heeft de voerkeur).
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

Paulis
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 feb 2019 20:06

Re: 750 SS’92 valt uit

Ongelezen bericht door Paulis »

Ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie Radeon!

Ik ga morgen de motor langslopen zoals je hebt beschreven. Ik hou jullie op de hoogte!
Ducati 750 SS 1992 half-fairing

Gebruikersavatar
john dirkse
donateur
donateur
Berichten: 615
Lid geworden op: 21 dec 2003 11:13

Re: 750 SS’92 valt uit

Ongelezen bericht door john dirkse »

Heb dezelfde klachten ook ooit gehad.
Massakabel van de accu (boutje aan het frame) zat los.
Succes!!

Gebruikersavatar
surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 5124
Lid geworden op: 15 sep 2003 15:04
Locatie: le Coin de Pays-Bas

Re: 750 SS’92 valt uit

Ongelezen bericht door surfroy01 »

Ohja dat is ook zo'n mooie, ooit eens met een V8 blok in auto gehad......
Huidig: 996SPS Ex: 1098S/HM1100S/998S/748
Ook nog: Zundapp 517 met 125 twosmoke lucht knaller, VW Golf GTI MK 7 315pk, VW B8 passat 4 motion 280pk.

Paulis
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 feb 2019 20:06

Re: 750 SS’92 valt uit

Ongelezen bericht door Paulis »

@droomduc: daar lijkt het wel op ja. Zondag na controle weer gereden en reed top, behalve dat wederom
Bij het afremmen van snelweg naar stoplicht, terwijl ik de koppeling inhield, de duc weer stil viel. Wel alle lampjes aan en starte ook meteen.
Verder Haynes boek gekocht en multimeter (komt hopelijk deze week binnen) en dan ga ik de main relay controleren.
Ducati 750 SS 1992 half-fairing

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: 750 SS’92 valt uit

Ongelezen bericht door TinTin »

relais moet je onder belasting controleren, anders denk je dat ie goed is maar als er wat stroom door loopt kan er een behoorlijke spanningsval zijn. Vervangen kost je de kop niet, er zijn relais topics op het forum met allerlei betaalbare vervangingstypen ;)
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 6094
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: 750 SS’92 valt uit

Ongelezen bericht door Rob Troost »

idd de beste test is vervangen!
Ducati Stoer en Aaibaar

Paulis
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 feb 2019 20:06

Re: 750 SS’92 valt uit

Ongelezen bericht door Paulis »

Bedankt TinTin en inderdaad, vervangen is niet duur. Via topic ‘vervangers voor relais’ (door jou opgezet) een nieuwe relais gevonden en besteld.
Ducati 750 SS 1992 half-fairing

Paulis
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 feb 2019 20:06

Re: 750 SS’92 valt uit

Ongelezen bericht door Paulis »

Hoofdrelais vervangen en proefrit gemaakt (150 km). De electronica valt niet meer uit dus dat probleem is gelukkig opgelost.

Echter valt de motor nog steeds uit wanneer ik vertraag tot stilstand en de koppeling in heb. Ik moet dan toeren maken om te zorgen dat het niet uitvalt. Vlak voor het uitvallen gaat het rode batterij lampje aan op dashboard. Electronics blijft werken maar motor valt uit. Start wel meteen weer.

Als iemand weet wat dit is hoor ik dat graag!
Ducati 750 SS 1992 half-fairing

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: 750 SS’92 valt uit

Ongelezen bericht door 750sport »

Stationair toerental iets hoger afstellen?
Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Paulis
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 feb 2019 20:06

Re: 750 SS’92 valt uit

Ongelezen bericht door Paulis »

Dank Bauke, hoe zou dat werken? Als ik hem in z’n neutraal zet, blijft hij wel gewoon draaien op 1000 toeren. Gebeurd vooral als de koppeling is ingetrokken.
Ducati 750 SS 1992 half-fairing

Gebruikersavatar
750sport
Berichten: 1184
Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)

Re: 750 SS’92 valt uit

Ongelezen bericht door 750sport »

1000 toeren per minuut is net te weinig. Als het kan zet hem eens op 1200 toeren per minuut f opnieuw synchroniseren ,daar schijnen de Mikuni's erg gevoelig voor. Ik denk dat je probleem dan weg is. Hoe wat waar weet ik niet uit te leggen.

Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.

Know that ,been there ,do(ne) that!

Paulis
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 feb 2019 20:06

Re: 750 SS’92 valt uit

Ongelezen bericht door Paulis »

Dank voor het commentaar allen.

@Bauke, zojuist me de ducati dealer gesproken (de duc had in november een grote beurt gehad) en zij zullen kosteloos de toeren wat verhogen, hopelijk helpt dat. Zo niet, dan volg ik het de stappen hieronder.

Omdat ik zelf geen schuur of garage heb, en de duc in een ondergrondse parking staat moet ik al mijn klussen goed organiseren. Gelukkig rijdt de duc wel, ondanks deze dus uitvalt wanneer ik vertraag tot stilstand, dus de haast is beperkt. Daarom heb ik voor de volgende aanpak gekozen (van makkelijk naar moeilijk):

1) Carburateur reiniger inspuiten direct in carb terwijl de motor loopt (iemand hier ervaring mee?)
2) Pickup coils op Ohm controleren
3) Brandstof filter vervangen (moest sowieso nog)
4) Kokusan box vervangen
5) Toeren verhogen en synchroniseren
6) Carburateurs helemaal schoonmaken

Ik hou jullie op de hoogte van de stappen.
Ducati 750 SS 1992 half-fairing

Gebruikersavatar
DucATIRadeon
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 4654
Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
Locatie: bie Azz'n
Contacteer:

Re: 750 SS’92 valt uit

Ongelezen bericht door DucATIRadeon »

kokusan kastjes zijn duur! en als de Duc loopt en alleen uitvalt met afremmen op de motor dan doen de kokusan kastjes gewoon hun werk (anders liep ie niet).
toerental verhogen kun je ook zelf met een lange schroevendraaier: tussen de carbs zit een grote schijf waar de gaskabels aan vast zitten. die schijf komt tegen een aanslag die je met een schroevendraaier kunt instellen. doe dit met een warme motor! basis is wel dat de carbs synchroon staan.
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)

Paulis
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 feb 2019 20:06

Re: 750 SS’92 valt uit

Ongelezen bericht door Paulis »

Oplossing gevonden

Omdat de motor net (2 maanden geleden) een grote beurt heeft gehad was ik toch naar de ducati dealer gegaan, dat is ook maar 10 min rijden vanaf m’n huis. Daar aangekomen zei de monteur al snel dat carburator en motor goed liepen....echter de carburator was wel heel koud.

Ondanks dat het niet vriest kan er ijsvorming ontstaan in de carburator doordat het zoveel koude lucht inneemt. Nu zit hiervoor al een oplossing in de motor. De olie vanaf de radiator kan een omweg langs de carburateur maken door het kraantje links voor de radiator om te draaien op “winter stand”. Nou dat was bij mij dus niet het geval, kraantje omgedraaid en alles loopt weer top.

Iedereen bedankt voor de hulp, heb de laatste weken ontzettend veel geleerd over m’n motor dankzij jullie adviezen!
Ducati 750 SS 1992 half-fairing

Gebruikersavatar
Duclaasie
Berichten: 1718
Lid geworden op: 26 mei 2011 18:29
Locatie: Willemsoord

Re: 750 SS’92 valt uit

Ongelezen bericht door Duclaasie »

Een klassiek gevalletje bevroren carburateurs dus. Het levende bewijs dat een Duc niet van kou houdt. ;-D
Proud to be Loud

Plaats reactie