Vliegwiel Torque-en
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 21 okt 2012 14:51
Vliegwiel Torque-en
Hallo,
Kan iemand mij vertellen hoe je het vliegwiel op moment vast zet? Ik weet dat hij op 160 Nm moet, maar hoe hou je hem tegen? Of moet je hem blokkeren?
Het gaat in dit geval om een 750 SS 1993
Kan iemand mij vertellen hoe je het vliegwiel op moment vast zet? Ik weet dat hij op 160 Nm moet, maar hoe hou je hem tegen? Of moet je hem blokkeren?
Het gaat in dit geval om een 750 SS 1993
- Coppe
- donateur
- Berichten: 2624
- Lid geworden op: 23 aug 2012 08:47
- Locatie: Hengelo
Re: Vliegwiel Torque-en
Ik heb hem met de pneumatische moersleutel vast geratelt op 160Nm die komt echt niet meer los (wel het borgringetje ombuigen natuurlijk )
op de normale manier is dat niet te doen zonder tools om alles tegen te houden.
1,5 halve week terug gedaan, dit weekend gestart & gereden en nog geen problemen ondervonden.
op de normale manier is dat niet te doen zonder tools om alles tegen te houden.
1,5 halve week terug gedaan, dit weekend gestart & gereden en nog geen problemen ondervonden.
- Erikvandeboer
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 20 mar 2007 08:14
- Locatie: Den Bosch
Re: Vliegwiel Torque-en
Ik weet niet hoe het bij een 750 inelkaar zit. Maar bij mijn 916 zit het vliegwiel op een conische as. Deze coniciteit zorgt er voor dat het vliegwiel zichzelf vast trekt op de as. Geloof me. Hij zit dan ECHT vast.
Hoewel de verhalen hier op het forum ook rondzwerven van loskomende vliegwielen. Dat ziet er niet cool uit. Dan kun je je krukas afschrijven. Met een beetje pech.
Hoewel de verhalen hier op het forum ook rondzwerven van loskomende vliegwielen. Dat ziet er niet cool uit. Dan kun je je krukas afschrijven. Met een beetje pech.
Here’s to the crazy ones. The rebels. The troublemakers. The ones who see things differently. Some may see them as the crazy ones, we see genius. Because the people who are crazy enough to think they can change the world, are the ones who do. Steve Jobs
- Coppe
- donateur
- Berichten: 2624
- Lid geworden op: 23 aug 2012 08:47
- Locatie: Hengelo
Re: Vliegwiel Torque-en
Dat zit bij de 750SS inderdaad net iets anders, hier zit het vliegwiel op het spline gedeelte van de krukas. daarna word de dynamo (gefixeerd door een spie) gemonteerd met een borgring en de desbetreffende moer.
Linkje naar de spline-as voor het vliegwiel.
http://www.ducatifora.com/dutchforum/do ... &mode=view
Linkje naar de spline-as voor het vliegwiel.
http://www.ducatifora.com/dutchforum/do ... &mode=view
- DucATIRadeon
- Donateur 2010
- Berichten: 4654
- Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
- Locatie: bie Azz'n
- Contacteer:
Re: Vliegwiel Torque-en
dan heeft jou 916 zeker een koningsasser twin krukas?Erikvandeboer schreef:Ik weet niet hoe het bij een 750 inelkaar zit. Maar bij mijn 916 zit het vliegwiel op een conische as. Deze coniciteit zorgt er voor dat het vliegwiel zichzelf vast trekt op de as. Geloof me. Hij zit dan ECHT vast.
Hoewel de verhalen hier op het forum ook rondzwerven van loskomende vliegwielen. Dat ziet er niet cool uit. Dan kun je je krukas afschrijven. Met een beetje pech.
de primair tandwiel zit op een tapse as aan de rechterkant (koppelingskant) van het blok, en het vliegwiel op een spline-as.
de vliegwielmoer kun je behoorlijk strak aanknallen (240Nm dacht ik) droog met wat vet achter de moer. borglipje omvouwen of een schotelveer met loctite 243.
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)
-
- Donateur 2010
- Berichten: 3654
- Lid geworden op: 04 mei 2009 12:32
- Locatie: Ter apel
Re: Vliegwiel Torque-en
180-190 nm zoals kopp,primaire tandwiel,voldoende! en ik gebruik geen loctite
900ss
900Supertwin BoTT racer
350 1968 single racer
900Supertwin BoTT racer
350 1968 single racer
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 21 okt 2012 14:51
Re: Vliegwiel Torque-en
Ok, duidelijk. Maar hou blokkeer je de boel? Of hou je het tegen?
- 750sport
- Berichten: 1184
- Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
- Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)
Re: Vliegwiel Torque-en
met de juiste tool. Als je mogelijkheid heb ,pak het spul op en laat het vastzetten door een ervaren Ducatimonteur.
Of misschien is er iemand op het forum die je aan de toll kan helpen.
Groeten Bauke
Of misschien is er iemand op het forum die je aan de toll kan helpen.
Groeten Bauke
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.
Know that ,been there ,do(ne) that!
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.
Know that ,been there ,do(ne) that!
- Coppe
- donateur
- Berichten: 2624
- Lid geworden op: 23 aug 2012 08:47
- Locatie: Hengelo
Re: Vliegwiel Torque-en
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, 160Nm aantrekken doe je niet zomaar laat staan 240Nm.
Draaide jij het spul van Willem ook niet met een pneumatische sleutel vast?DucATIRadeon schreef:dan heeft jou 916 zeker een koningsasser twin krukas?Erikvandeboer schreef:Ik weet niet hoe het bij een 750 inelkaar zit. Maar bij mijn 916 zit het vliegwiel op een conische as. Deze coniciteit zorgt er voor dat het vliegwiel zichzelf vast trekt op de as. Geloof me. Hij zit dan ECHT vast.
Hoewel de verhalen hier op het forum ook rondzwerven van loskomende vliegwielen. Dat ziet er niet cool uit. Dan kun je je krukas afschrijven. Met een beetje pech.
de primair tandwiel zit op een tapse as aan de rechterkant (koppelingskant) van het blok, en het vliegwiel op een spline-as.
de vliegwielmoer kun je behoorlijk strak aanknallen (240Nm dacht ik) droog met wat vet achter de moer. borglipje omvouwen of een schotelveer met loctite 243.
- DucATIRadeon
- Donateur 2010
- Berichten: 4654
- Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
- Locatie: bie Azz'n
- Contacteer:
Re: Vliegwiel Torque-en
elektrische van Hitachi
maar niet volle kracht (dat is 320Nm)
maar niet volle kracht (dat is 320Nm)
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)
-
- Donateur 2010
- Berichten: 3654
- Lid geworden op: 04 mei 2009 12:32
- Locatie: Ter apel
Re: Vliegwiel Torque-en
ik zeg niets,enkel dat ik het doe als de cilinders er af zijn,minimaal 1
900ss
900Supertwin BoTT racer
350 1968 single racer
900Supertwin BoTT racer
350 1968 single racer
- tedjeparre
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 10 jun 2017 19:06
Re: Vliegwiel Torque-en
Ik kom 2 uitvoeringen van moer/ring tegen: een smalle moer met een borgplaat die je om kunt tikken om de moer te borgen, en een brede moer met daarbij een schotelveer.DucATIRadeon schreef:dan heeft jou 916 zeker een koningsasser twin krukas?Erikvandeboer schreef:Ik weet niet hoe het bij een 750 inelkaar zit. Maar bij mijn 916 zit het vliegwiel op een conische as. Deze coniciteit zorgt er voor dat het vliegwiel zichzelf vast trekt op de as. Geloof me. Hij zit dan ECHT vast.
Hoewel de verhalen hier op het forum ook rondzwerven van loskomende vliegwielen. Dat ziet er niet cool uit. Dan kun je je krukas afschrijven. Met een beetje pech.
de primair tandwiel zit op een tapse as aan de rechterkant (koppelingskant) van het blok, en het vliegwiel op een spline-as.
de vliegwielmoer kun je behoorlijk strak aanknallen (240Nm dacht ik) droog met wat vet achter de moer. borglipje omvouwen of een schotelveer met loctite 243.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar de borgplaat die je om buigt na montage.
Kunnen deze beide toegepast worden, of hoe kijken jullie er tegenaan?
Monster695 Dark 2008 (dagelijks)
900 SS '93 (hobby)
900 SS '93 (hobby)
-
- donateur
- Berichten: 6094
- Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
- Locatie: Teutoburgerwald e.o.
- Contacteer:
Re: Vliegwiel Torque-en
die borgplaat kan alleen gebruikt worden als de krukas daarvoor een voorziening heeft, bijvoorbeeld een platte kant of splines.
Ducati Stoer en Aaibaar
- tedjeparre
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 10 jun 2017 19:06
Re: Vliegwiel Torque-en
Zoals ik t zag Rob, valt een lipje in de spiebaan van de rotor.
Monster695 Dark 2008 (dagelijks)
900 SS '93 (hobby)
900 SS '93 (hobby)
- tedjeparre
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 10 jun 2017 19:06
Re: Vliegwiel Torque-en
Zie Ducati nummer 061947030
Monster695 Dark 2008 (dagelijks)
900 SS '93 (hobby)
900 SS '93 (hobby)
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 10 aug 2014 13:39
Re: Vliegwiel Torque-en
Hier heb ik mijn tool weg. Een zeer groot en zwaar stuk gereedschap. Hiermee kun je eenvoudig de moer van het vliegwiel op 270 Nm vastzetten. En dat voor €35!
https://www.jurgensmotorsport.nl/alle-a ... results=20
https://www.jurgensmotorsport.nl/alle-a ... results=20
Laatst gewijzigd door 3drickie op 08 jul 2020 01:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- 750sport
- Berichten: 1184
- Lid geworden op: 21 okt 2003 21:28
- Locatie: Let's go east, the west is so wet (and salt)
Re: Vliegwiel Torque-en
Die is volgens mij voor de moderne denso dynamo's.
Voor de oude dynamo's heb je deze nodig.
Groeten Bauke
Voor de oude dynamo's heb je deze nodig.
Groeten Bauke
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Warning
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.
Know that ,been there ,do(ne) that!
Reading the DCN mailinglist/Forum can damage family and social life
Readers often spent hours to customize and improve the performance of their bike.
Know that ,been there ,do(ne) that!