Rapid Bike Evo op Diavel
- Kraan
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 02 mei 2012 20:43
- Locatie: Heerhugowaard
Rapid Bike Evo op Diavel
Gisteren bij Ruud Fredriks in Goes een Rapid Bike Evo laten monteren. Direct op de ECU programmeren kan niet bij de Diavel, de Siemens installatie / stekkers heeft een Mitsubishi chip die niet te programmeren is, vandaar deze "second best oplossing". Hele klus om het in te bouwen met name door het lastige te demonteren plaatwerk in combinatie met enkele heel moeilijk te bereiken stekkers.
Ze zijn er even mee bezig maar het resultaat mag er zijn, aanrader!
Fabriekswaarden zijn 162 pk bij 9.500 toeren en 127,5 nm bij 8.000 toeren, maar dat zijn volgens mij waarden aan de krukas gemeten. Aan de band gemeten / overgebracht moet je die waarden in de regel met zo’n 10% naar beneden bijstellen.
Na inbouw en afstellen van de rapid bike evo (aan de band gemeten dus) van van 152,2 naar 157,2 pk bij 9.078 toeren en van 129,5 naar 133,5 nm bij 7.678 toeren, dus een goed resultaat! Per cylinder is alles fijn- en afgesteld. Er zat overigens ook een behoorlijk verschil in de afstelling tussen de cylinders onderling.
Mijn Diavel is overigens voor de rest geheel standaard, geen sportuitlaat o.i.d.
Deze Rapid Bike Evo module is ook nog "zelflerend"dus het resultaat zal de komende tijd zelfs nog ietsje kunnen verbeteren.
Die cijfers zeggen me eigenlijk niet zo veel, zeg maar rustig niets, maar het rijden is een heel stuk plezieriger geworden. Hij rijdt aanzienlijk rustiger met minder trillingen. Ik hield hem eigenlijk bij constante snelheid altijd boven de 4.000 toeren, hoeft nu niet meer. Ook bij constante (lagere) snelheden had ik altijd het gevoel dat hij "inhield" en dat is ook verdwenen. et blijft natuurlijk een 2-cylinder! En een niet onbelangrijke plezierige bijkomstigheid, hij is enorm zuinig gaan rijden, ga het weekend nog even tanken en zien of de meter niet van slag is! De rit naar huis vanuit Goes is ruim 200km, gemiddeld 4,1 liter op 100km! Zat altijd in de buurt van de 6 ltr (en ook wel er onder) als je rustig had gereden. Dat heb ik gisteren naar huis zeker niet gedaan ivm het naderende slechte weer. En hoe het komt weet ik niet maar hij start nu ook beter. Stond altijd even te pruttelen.
Voor diegene die er ca. €600,-- a € 650,-- voor over heeft, doe er je voordeel mee.
groeten, Bert
Ze zijn er even mee bezig maar het resultaat mag er zijn, aanrader!
Fabriekswaarden zijn 162 pk bij 9.500 toeren en 127,5 nm bij 8.000 toeren, maar dat zijn volgens mij waarden aan de krukas gemeten. Aan de band gemeten / overgebracht moet je die waarden in de regel met zo’n 10% naar beneden bijstellen.
Na inbouw en afstellen van de rapid bike evo (aan de band gemeten dus) van van 152,2 naar 157,2 pk bij 9.078 toeren en van 129,5 naar 133,5 nm bij 7.678 toeren, dus een goed resultaat! Per cylinder is alles fijn- en afgesteld. Er zat overigens ook een behoorlijk verschil in de afstelling tussen de cylinders onderling.
Mijn Diavel is overigens voor de rest geheel standaard, geen sportuitlaat o.i.d.
Deze Rapid Bike Evo module is ook nog "zelflerend"dus het resultaat zal de komende tijd zelfs nog ietsje kunnen verbeteren.
Die cijfers zeggen me eigenlijk niet zo veel, zeg maar rustig niets, maar het rijden is een heel stuk plezieriger geworden. Hij rijdt aanzienlijk rustiger met minder trillingen. Ik hield hem eigenlijk bij constante snelheid altijd boven de 4.000 toeren, hoeft nu niet meer. Ook bij constante (lagere) snelheden had ik altijd het gevoel dat hij "inhield" en dat is ook verdwenen. et blijft natuurlijk een 2-cylinder! En een niet onbelangrijke plezierige bijkomstigheid, hij is enorm zuinig gaan rijden, ga het weekend nog even tanken en zien of de meter niet van slag is! De rit naar huis vanuit Goes is ruim 200km, gemiddeld 4,1 liter op 100km! Zat altijd in de buurt van de 6 ltr (en ook wel er onder) als je rustig had gereden. Dat heb ik gisteren naar huis zeker niet gedaan ivm het naderende slechte weer. En hoe het komt weet ik niet maar hij start nu ook beter. Stond altijd even te pruttelen.
Voor diegene die er ca. €600,-- a € 650,-- voor over heeft, doe er je voordeel mee.
groeten, Bert
- Kraan
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 02 mei 2012 20:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: Rapid Bike Evo op Diavel
Kleine aanvulling op artikel Rapid Bike Evo op Diavel.
Net een ritje gemaakt en getankt, onder de 1:21! Op Youtube via de link een paar beelden te zien en de uiteindelijke testresultaten bij Ruud Fredriks:
http://youtu.be/ne19H4D8CzU
Kosten bedragen (incl. BTW) totaal € 630,-- inclusief module, kabelboom, montage en afstellen. Ik verwacht dat de € 130,-- voor montage en afstellen bij de Diavel wel omhoog zal (moeten) gaan omdat het een behoorlijke klus is.
gr, Bert
Net een ritje gemaakt en getankt, onder de 1:21! Op Youtube via de link een paar beelden te zien en de uiteindelijke testresultaten bij Ruud Fredriks:
http://youtu.be/ne19H4D8CzU
Kosten bedragen (incl. BTW) totaal € 630,-- inclusief module, kabelboom, montage en afstellen. Ik verwacht dat de € 130,-- voor montage en afstellen bij de Diavel wel omhoog zal (moeten) gaan omdat het een behoorlijke klus is.
gr, Bert
- Fons
- Berichten: 620
- Lid geworden op: 31 mei 2004 12:40
- Locatie: Breda
Re: Rapid Bike Evo op Diavel
heb met mijn Multi 1200 hetzelfde probleem die heeft dezelfde ecu als de diavel.
meer dan 600 euri vind ik veel geld en eigenlijk vind ik dat ducati dat moet betalen.
je koopt toch een fiets die goed moet lopen, vanwege de emissie eisen worden motoren (ook bij auto's) steeds meer afgeknepen.
laten die fabrikanten dan ook voor een goede oplossing zorgen.
Ik heb ook op het punt gestaan om mijn multi te laten chippen of een rapid bike aan te schaffen maar de prijs is nogal aan de hoge kant.
Succes met je fiets
groet
Fons
meer dan 600 euri vind ik veel geld en eigenlijk vind ik dat ducati dat moet betalen.
je koopt toch een fiets die goed moet lopen, vanwege de emissie eisen worden motoren (ook bij auto's) steeds meer afgeknepen.
laten die fabrikanten dan ook voor een goede oplossing zorgen.
Ik heb ook op het punt gestaan om mijn multi te laten chippen of een rapid bike aan te schaffen maar de prijs is nogal aan de hoge kant.
Succes met je fiets
groet
Fons
Multi 1200 ABS full arrows ,Bandit 1200 ABS full Nikko sytem, 1198 s circuitfiets
- superduc
- Donateur 2010
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: 16 sep 2003 22:45
- Locatie: dussen
Re: Rapid Bike Evo op Diavel
Het vreemde is dat ze auto's wel redelijk kunnen laten lopen
Vraag me wel een beetje af waarom je een motor koopt die niet lekker rijd
Vraag me wel een beetje af waarom je een motor koopt die niet lekker rijd
Ik vind dat Bagster hoezen verboden moeten worden (op een monster)
- mkm
- donateur
- Berichten: 5414
- Lid geworden op: 03 apr 2009 19:55
- Locatie: Dordrecht
Re: Rapid Bike Evo op Diavel
Auto's lopen ook niet allemaal even lekker.
Maar bij een auto is het niet erg als de ecu alles op zijn gemakje regelt, om aan de emissie en zuinigheidseisen te voldoen.
Massa is traag en zo, dat merk je niet erg.
Voorbeeld, eerste generatie Ford Focussen hielden het gas er een paar sekonden op als je het gaspedaal losliet.
Maar op de motor voel je alles direct, en dat maakt het een stuk moeilijker...
Maar bij een auto is het niet erg als de ecu alles op zijn gemakje regelt, om aan de emissie en zuinigheidseisen te voldoen.
Massa is traag en zo, dat merk je niet erg.
Voorbeeld, eerste generatie Ford Focussen hielden het gas er een paar sekonden op als je het gaspedaal losliet.
Maar op de motor voel je alles direct, en dat maakt het een stuk moeilijker...
Tweeklepspower!
1100 MONSTER
Bezoek ook de Dutch Ducati Monster Group op Facebook.
of Ducati Fans Nederland, Dutch Ducati Tech etc.
https://www.facebook.com/groups/695593473831396/
1100 MONSTER
Bezoek ook de Dutch Ducati Monster Group op Facebook.
of Ducati Fans Nederland, Dutch Ducati Tech etc.
https://www.facebook.com/groups/695593473831396/
- Kraan
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 02 mei 2012 20:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: Rapid Bike Evo op Diavel
rectificatie op benzineverbruik
Na een representatieve rit gisteren (de Bommelerwaard toertocht) inclusief de ritten van en naar huis een gemiddeld verbruik van 1:16,5.
De eerder door mij genoemde 1:21 klopt dus niet. Ik begrijp niet wat ik toen fout heb gedaan / berekend, excuses. Wat ik wel heb gezien is dat na inbouw van de Rapid Bike Evo het brandstofverbruik wat de Diavel zelf weergeeft veel te zuinig is. Blijkbaar ontregeld door de tussenkomst van de RBE.
Maar, nu ruim 3.800 km gereden en kan niet anders zeggen dan dat ik nog steeds bijzonder tevreden ben over de RBE, rijdt echt stukken beter dan voorheen.
Wat ik nog kan melden (n.a.v. een paar vorige reacties) is dat de afregeling van de standaard ECU is gebaseerd op de strengste milieunormen, dus in de regel te arm. Dat er een groot verschil in de afstelling is tussen twee cylinders, tja, daar kun je wat van vinden. De ene cylinder kreeg een 6% rijker mengsel, de ander zelfs 12%!
Dat was het, groeten.
Na een representatieve rit gisteren (de Bommelerwaard toertocht) inclusief de ritten van en naar huis een gemiddeld verbruik van 1:16,5.
De eerder door mij genoemde 1:21 klopt dus niet. Ik begrijp niet wat ik toen fout heb gedaan / berekend, excuses. Wat ik wel heb gezien is dat na inbouw van de Rapid Bike Evo het brandstofverbruik wat de Diavel zelf weergeeft veel te zuinig is. Blijkbaar ontregeld door de tussenkomst van de RBE.
Maar, nu ruim 3.800 km gereden en kan niet anders zeggen dan dat ik nog steeds bijzonder tevreden ben over de RBE, rijdt echt stukken beter dan voorheen.
Wat ik nog kan melden (n.a.v. een paar vorige reacties) is dat de afregeling van de standaard ECU is gebaseerd op de strengste milieunormen, dus in de regel te arm. Dat er een groot verschil in de afstelling is tussen twee cylinders, tja, daar kun je wat van vinden. De ene cylinder kreeg een 6% rijker mengsel, de ander zelfs 12%!
Dat was het, groeten.
- red lobster
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 19 jun 2013 21:45
Re: Rapid Bike Evo op Diavel
ik weet niet of het tegenwoordig voor watergekoelde twins nog op gaat , maar bij luchtgekoelde twins wordt de achterste cilinder wat rijker afgesteld omdat deze al redelijk "voor" verwarmd wordt door de voorste cilinder, wordt daar bij de RBE rekening mee gehouden ?
huidige motoren; Ducati Diavel , Honda Varadero.
Verleden; Honda CB500four,CBX1000,CBR1000,Yamaha thunderace,Suzuki TL1000R, CBX1000(oldtimer),Kawa Z1300(oldtimer),Honda VTX1800,Suzuki Bking 1340,Aprilia RSV1000,Honda VFR1200.
Verleden; Honda CB500four,CBX1000,CBR1000,Yamaha thunderace,Suzuki TL1000R, CBX1000(oldtimer),Kawa Z1300(oldtimer),Honda VTX1800,Suzuki Bking 1340,Aprilia RSV1000,Honda VFR1200.
- Kraan
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 02 mei 2012 20:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: Rapid Bike Evo op Diavel
Jazeker, daar wordt rekening mee gehouden, elke cylinder wordt afzonderlijk ingesteld. Ik weet nog dat een cylinder 6% en de ander 12% rijker is afgesteld, maar welke nu de 6 of de 12 was weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat ik er nog steeds heel blij mee ben, rijdt een stuk rustiger bij lagere toeren.
Het benzineverbruik zit nu overigens gemiddeld op 1:14,5 a 1:15.
gr, Bert
Wat ik wel weet is dat ik er nog steeds heel blij mee ben, rijdt een stuk rustiger bij lagere toeren.
Het benzineverbruik zit nu overigens gemiddeld op 1:14,5 a 1:15.
gr, Bert
- surfroy01
- via ducatifora.com/doneren
- Berichten: 5124
- Lid geworden op: 15 sep 2003 15:04
- Locatie: le Coin de Pays-Bas
Re: Rapid Bike Evo op Diavel
Daar is dan niet zo veel mee gewonnen, op openbare weg verbruikt mijn 1098 ook zo rond de 1:15, met EVO 'standard' ECU en 70mm open Termi systeem.
Huidig: 996SPS Ex: 1098S/HM1100S/998S/748
Ook nog: Zundapp 517 met 125 twosmoke lucht knaller, VW Golf GTI MK 7 315pk, VW B8 passat 4 motion 280pk.
Ook nog: Zundapp 517 met 125 twosmoke lucht knaller, VW Golf GTI MK 7 315pk, VW B8 passat 4 motion 280pk.
- red lobster
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 19 jun 2013 21:45
Re: Rapid Bike Evo op Diavel
dat is netjes, ik zit zelf te denken aan de powercommander V , in combi met een andere demper, ik zit alleen nog wel te dubben over een andere demper.Kraan schreef:Jazeker, daar wordt rekening mee gehouden, elke cylinder wordt afzonderlijk ingesteld. Ik weet nog dat een cylinder 6% en de ander 12% rijker is afgesteld, maar welke nu de 6 of de 12 was weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat ik er nog steeds heel blij mee ben, rijdt een stuk rustiger bij lagere toeren.
Het benzineverbruik zit nu overigens gemiddeld op 1:14,5 a 1:15.
gr, Bert
Ik vind de originele eigenlijk hard zat, alleen het geluid mag wat donkerder.
groeten.
huidige motoren; Ducati Diavel , Honda Varadero.
Verleden; Honda CB500four,CBX1000,CBR1000,Yamaha thunderace,Suzuki TL1000R, CBX1000(oldtimer),Kawa Z1300(oldtimer),Honda VTX1800,Suzuki Bking 1340,Aprilia RSV1000,Honda VFR1200.
Verleden; Honda CB500four,CBX1000,CBR1000,Yamaha thunderace,Suzuki TL1000R, CBX1000(oldtimer),Kawa Z1300(oldtimer),Honda VTX1800,Suzuki Bking 1340,Aprilia RSV1000,Honda VFR1200.