Versnellingsbak (met name 2e versn)

Diavel, Diavel Carbon, Diavel Titanium
Gebruikersavatar
Kraan
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 mei 2012 20:43
Locatie: Heerhugowaard

Versnellingsbak (met name 2e versn)

Ongelezen bericht door Kraan »

Sinds kort de hele trotse bezitter :sick: van een zwarte Diavel. Maar al na ca 2300 km problemen met de versnellingsbak :angry: . Hij loopt tijdens het rijden uit de 2e versnelling en dat levert vervelende momenten op.
Maakt niet uit of je vanuit de 1e of vanuit de 3e naar de 2e bent gegaan. En ik rij zeker niet extreem hard of zo. Gewoon hier in de buurt voor een rotonde terugschakelen naar de 2e en dan, soms niets meer. Probleem speelde al even maar had pas gisteren in de gaten wat er feitelijk aan de hand is.

Dealer vandaag gebeld en die neemt dinsdag met Ducati contact op. Op internet (met name VS) kom ik meer artikelen tegen. Ook over het enigszins problematische schakelen van 5 naar 6, blijft hij ook regelmatig "tussen" hangen, en soms ook van 4 naar 5, ook bij die van mij dus. En voor de grappenmakers, ja, ik weet echt wel hoe je moet schakelen.

Het viel me al op dat hij de laatste ritten bij het terugschakelen naar 2 meer geluid maakte dan in het begin.

Maar, een supermachine, bijna onwerkelijk! Wordt vervolgd.
Bert

Gebruikersavatar
cvhooij
Berichten: 1677
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:21
Locatie: Teteringen

Re: Versnellingsbak (met name 2e versn)

Ongelezen bericht door cvhooij »

Kraan schreef:Sinds kort de hele trotse bezitter :sick: van een zwarte Diavel. Maar al na ca 2300 km problemen met de versnellingsbak :angry: . Hij loopt tijdens het rijden uit de 2e versnelling en dat levert vervelende momenten op.
Maakt niet uit of je vanuit de 1e of vanuit de 3e naar de 2e bent gegaan. En ik rij zeker niet extreem hard of zo. Gewoon hier in de buurt voor een rotonde terugschakelen naar de 2e en dan, soms niets meer. Probleem speelde al even maar had pas gisteren in de gaten wat er feitelijk aan de hand is.

Dealer vandaag gebeld en die neemt dinsdag met Ducati contact op. Op internet (met name VS) kom ik meer artikelen tegen. Ook over het enigszins problematische schakelen van 5 naar 6, blijft hij ook regelmatig "tussen" hangen, en soms ook van 4 naar 5, ook bij die van mij dus. En voor de grappenmakers, ja, ik weet echt wel hoe je moet schakelen.

Het viel me al op dat hij de laatste ritten bij het terugschakelen naar 2 meer geluid maakte dan in het begin.

Maar, een supermachine, bijna onwerkelijk! Wordt vervolgd.
Bert
Hee, das apart, iemand met hetzelfde probleem, maar dan een Multistrada: http://www.ducatifora.com/dutchforum/vi ... =8&t=29222
DUCATI Monster 1100 Evo
Ducati Monster 696+ (juli 2010 - oktober 2014)

“The major building block of the universe is stupidity.” F.Z.

Gebruikersavatar
748bipo
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 jun 2004 22:47

Re: Versnellingsbak (met name 2e versn)

Ongelezen bericht door 748bipo »

Goede middag samen,

Mijn Diavel (juli 2011) kent dit "probleem" ook. Ik schrijf "probleem"omdat de versnellingsbak alleen uit de 2 springt bij langer afremmen op de motor van af een hoger toerental. Dit is tot nu toe 2 keer gebeurt. Het tussen versnellingen in blijven steken heb ik ook een paar keer gehad maar ik ging ervan uit dat dit aan mij lag.
Mijn Diavel gaat binnenkort naar de dealer voor een tussen beurt en zal eens "dom" vragen hoe dat kan. Ik blijf het in de gaten houden.

Groetjes,

Guido.
The difference between men and boys is the size of their toy.
ex GSX750ES ('84), ex CBR600F ('91), 748S ('97), Diavel Diamond Black ('11)

ruudmulti
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jul 2011 08:55

Re: Versnellingsbak (met name 2e versn)

Ongelezen bericht door ruudmulti »

door ruudmulti » minder dan een minuut geleden

hai met ruud ,Multi maart 2011 heb het zelfde probleem ,is jammer genoeg een wereldprobleem ,bij een kennis uit duitsland is de schakelwals tot 3 keer vervangen ronduit waardeloos van ducati anno 2012 ,was al in 2010 bekent !als dat nog het enige was, update achterem werkt niet, software problemen ,krommeschijven,radiatorproblemen, fading van devoor remmen Nu heb ik last van de ene keer rijd ze motorisch super en dan de volgende dag of na menu wissel rijdt ze als een hork,en dan weer lijkt het of je 20 pk meer hebt. ook in italy en US Zie link. http://www.ducati.ms/forums/44-multistr ... lumpy.html TIP!!!!! ,Letop je BORGRINGEN van je achterwiel zelfde kennis verloor met 180 plus duo zijn tandwiel
Laatst gewijzigd door ruudmulti op 02 jul 2012 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.

ruudmulti
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jul 2011 08:55

Re: Versnellingsbak (met name 2e versn)

Ongelezen bericht door ruudmulti »

http://www.ducati.ms/forums/44-multistr ... lumpy.html

sorry dit is de goede link
mvg ruud

Gebruikersavatar
Kraan
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 mei 2012 20:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Versnellingsbak (met name 2e versn)

Ongelezen bericht door Kraan »

Dag Guido,

Mijn Diavel gaat de 12e naar de dealer voor reparatie. Ducati Nederland onderkent het probleem, schijnt een of andere bus te zijn die ze moeten vervangen in de versnellingsbak. Een bepaalde serie die dit probleem heeft. Ben hem wel 3 dagen kwijt maar als hij maar weer betrouwbaar is. Bij mij vloog hij er in korte tijd redelijk vaak uit, en niet alleen bij hogere toerentallen. Nog niet eens ingereden dus ik hield hem nog steeds onder de 7.000 toeren. Mijn advies is om het zsm te laten repareren!
wordt vervolgd, groeten en succes!

Gebruikersavatar
Kraan
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 mei 2012 20:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Versnellingsbak (met name 2e versn)

Ongelezen bericht door Kraan »

En Ruud, zie je berichtje net binnen komen, wat een verhaal. Hoop dat het bij mij nu in een keer goed komt, en blijft.
Ik hoop niet dat de opmerking van een ex-collega waarheid wordt: een Ducati? Stukgatie zul je bedoelen.
Verder blijf ik het een supermachine vinden.
Bert

ruudmulti
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jul 2011 08:55

Re: Versnellingsbak (met name 2e versn)

Ongelezen bericht door ruudmulti »

dag kraan, je bent zeker ook!!! de eerste.! nog nooit van gehoord? nou de forums wereldwijd zeggen wel wat anders! en hebben veel impact !Succes met je reparatie, zeg maar zo! met een duc! regenen gaat het ! maar wanneer
ondanks alles is het een machtige fiets :grin:
Mvg ruud

edgard
Berichten: 69
Lid geworden op: 11 feb 2005 10:44
Locatie: velden

Re: Versnellingsbak (met name 2e versn)

Ongelezen bericht door edgard »

multistrada 1200 abs van maart 2012. nu bij mij moest de schakelwals vervangen worden. om van dit probleem af te zijn . het duurde alles bij elkaar wel een maand!! twee dagen de motorblok kompleet uitbouwen, dan drie weken wachten op het onderdeel uit Italie en weer twee dagen om de motorblok weer in te bouwen.

succes ermee. heb nu weer 3000 km gereden ermee en er is gelukkig niks meer aan de hand.
ik vind het alleen vervelend dat de dealers niet waren ingelicht door Ducati. en Ducati wel van het probleem weet en ook welke frame nummers deze verkeerde schakelwals hebben.
als je nl in de bergen of heuvels hiermee aan het rijden bent kan het wel tot levensgevaarlijke momenten komen als je lekker in een bocht hangt en de versnelling valt er spontaan uit.
dat neem ik Ducati wel kwalijk dat er zo met mensenlevens wordt gespeeld. :angry:
edgard
wie remt heeft angst

Gebruikersavatar
Kraan
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 mei 2012 20:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Versnellingsbak (met name 2e versn)

Ongelezen bericht door Kraan »

Dag Edgar, bij mij dus ook de schakelwals, de 2e bij mijn dealer.
Service is zonder meer uitstekend. De wals was eerst niet tijdig leverbaar door Ducati Nederland maar daar heeft de dealer het niet bij laten zitten. Waarschijnlijk volgende week di of wo weer ophalen!

Daarna maar weer snel vergeten en genieten van onze fantastische Diavels! Ik kan er nog steeds niet over uit wat een geweldige motor het is. VRO plus kortgeleden mee gereden (2e keer) in Lelystad, ging super allemaal. En wat een remmen!

Ik laat overigens nog een Rapid Bike Evo module inbouwen eind juli. Ik zal laten weten wat de resultaten daarvan zijn. Er is er daar al een ingebouwd in een Diavel met "zeer goed resultaat", ben benieuwd want het kost ook best wat :crazy: .

Wordt weer vervolgd, groeten, Bert

Gebruikersavatar
Kraan
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 mei 2012 20:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Versnellingsbak (met name 2e versn)

Ongelezen bericht door Kraan »

Schakelwals vervangen en alles werkt weer zoals het hoort. Hele forse klus geweest voor mijn dealer, uitstekende service verder! Lees weinig tot geen namen van dealers dus wellicht is dat niet gebruikelijk om die te noemen. Als iemand meer info wil dat hoor ik dat wel (aan Jarmuiden A'dam).

De nieuwe schakelwals moet een beetje voorzichtig worden ingereden maar dan is alles weer top. Hij schakels nu al zelfs beter dan hij hiervoor ooit gedaan heeft. Schakelweg lijkt korter, en hij "klikt" er duidelijker in.
Lees veel berichten over het niet kunnen vinden van de neutraal; tip: bij stilstand even de koppelijk klein beetje in de 1e laten opkomen, daarna pakt hij neutraal als door een pakje boter. Mijn Yamaha xj6 diversion had exact hetzelfde.

Volgende week de Rapid Bike Evo laten inbouwen, open ik een nieuw onderwerp over.

Gebruikersavatar
mkm
donateur
donateur
Berichten: 5414
Lid geworden op: 03 apr 2009 19:55
Locatie: Dordrecht

Re: Versnellingsbak (met name 2e versn)

Ongelezen bericht door mkm »

Zulke dingen zijn niet leuk, maar goed te lezen dat alles goed hersteld is!
Tweeklepspower!

1100 MONSTER

Bezoek ook de Dutch Ducati Monster Group op Facebook.
of Ducati Fans Nederland, Dutch Ducati Tech etc.
https://www.facebook.com/groups/695593473831396/

Gebruikersavatar
Fons
Berichten: 620
Lid geworden op: 31 mei 2004 12:40
Locatie: Breda

Re: Versnellingsbak (met name 2e versn)

Ongelezen bericht door Fons »

zit nu op 2700 km (van april 2012 Multi 1200 abs) en er nog geen last van gehad.
bij welke km stand hebben jullier er last van gekregen ?

fons
Multi 1200 ABS full arrows ,Bandit 1200 ABS full Nikko sytem, 1198 s circuitfiets

Gebruikersavatar
Kraan
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 mei 2012 20:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Versnellingsbak (met name 2e versn)

Ongelezen bericht door Kraan »

Dag Fons,

Het probleem begon rond de 2.100 echt op te spelen. En een keer of 2 al vrij in het begin (700 a 900) en dacht toen dat ik verkeerd had geschakeld.
Hij staat nu op 2.500. Garantie van Ducati is gelukkig 2 jaar, dus als het in die periode niet naar voren komt dan zal jouw bak dit probleem niet hebben. Schijnt een specifieke serie bakken te zijn geweest. En als je het "wil forceren", rem dan een paar keer flink af in de 2e versnelling, maar dat gebeurt eigenlijk tijdens het gewone rijden ook voor.

Snel vergeten en lekker genieten van je Multi!
gr, Bert

Gebruikersavatar
Fons
Berichten: 620
Lid geworden op: 31 mei 2004 12:40
Locatie: Breda

Re: Versnellingsbak (met name 2e versn)

Ongelezen bericht door Fons »

bedankt voor de info Bert


groet
Fons
Multi 1200 ABS full arrows ,Bandit 1200 ABS full Nikko sytem, 1198 s circuitfiets

Gebruikersavatar
Kraan
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 mei 2012 20:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Versnellingsbak (met name 2e versn)

Ongelezen bericht door Kraan »

Inmiddels ca 3.800 km gereden en schakelt nog steeds uitstekend, probleem is geheel verholpen na de reparatie door de dealer (Motortoer Amsterdam, top!).
Gisteren alleen helaas mijn versnellingpedaal verbogen in een bocht, zal ik snel laten vervangen voordat hij afbreekt.

gr, Bert

edgard
Berichten: 69
Lid geworden op: 11 feb 2005 10:44
Locatie: velden

Re: Versnellingsbak (met name 2e versn)

Ongelezen bericht door edgard »

ik heb er inmiddels 15000 km op zitten van af de reparatie en alles heel erg goed gelukkig! wel een multi 1200 abs.
wie remt heeft angst

Gebruikersavatar
Kraan
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 mei 2012 20:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Versnellingsbak (met name 2e versn)

Ongelezen bericht door Kraan »

Dank je wel Edgar, fijn te weten.
Hele geruststelling! Je maakt trouwens behoorlijk kilometers.
gr, Bert

edgard
Berichten: 69
Lid geworden op: 11 feb 2005 10:44
Locatie: velden

Re: Versnellingsbak (met name 2e versn)

Ongelezen bericht door edgard »

gemiddeld 20.000km per jaar en alleen voor de fun! door heel europa. daarom moet de motor ook betrouwbaar zijn. ik rij al langer ducati[5 stuks] en heb pas twee maal bij een st4s de zekering van de brandstof pomp kapot gehad. voor de rest altijd goed, alleen knipperlichten en spiegels vallen er wel eens spontaan af.
wie remt heeft angst

Gebruikersavatar
Kraan
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 mei 2012 20:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Versnellingsbak (met name 2e versn)

Ongelezen bericht door Kraan »

Ik zit nu op de 6.000 km en hij schakelt helemaal top na de vervanging van de schakelwals!
Het doorlopen van alle versnellingen gaat soepeler en stiller. En ook het in neutraal zetten is veel gemakkelijker / trefzekerder dan voorheen. Heel af en toe schiet hij nog door naar de 2 maar dat kan ook aan mezelf liggen.

Gebruikersavatar
Fons
Berichten: 620
Lid geworden op: 31 mei 2004 12:40
Locatie: Breda

Re: Versnellingsbak (met name 2e versn)

Ongelezen bericht door Fons »

Momenteel 10000 km op de teller en de laatste tijd valt het op dat ik de 5e en 6e met meer overtuiging geschakeld moet worden, doe ik dat niet dan schiet die soms wel eens uit de 5e versnelling.
Heb mijn dealer al geïnformeerd heb nog garantie.

Fons
Multi 1200 ABS full arrows ,Bandit 1200 ABS full Nikko sytem, 1198 s circuitfiets

Gebruikersavatar
Kraan
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 mei 2012 20:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Versnellingsbak (met name 2e versn)

Ongelezen bericht door Kraan »

Dag Fons,

Vervelend, hopelijk kunnen ze het oplossen voor je.
Mijn bak schakelt nog steeds prima maar herken wel de ietwat moeizame 5 en vooral 6. Je moet meer kracht uitoefenen om die 100% zeker te laten inschakelen. Doe je dat niet dan blijft hij er vrij snel "tussenin" hangen.

Heb nog wel problemen gehad met de thermostaat (bleef te lang dicht dus veel te heet) maar die is inmiddels ook vervangen, inclusief de update met de koelvloeistof.

gr, Bert

gertselten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2015 08:53

Re: Versnellingsbak (met name 2e versn)

Ongelezen bericht door gertselten »

Ik heb nu dus mijn tweede diavel aangeschaft. Ja weer een, daar ik nog nooit een motor had gehad die zo super goed stuurt maar vooral met zoveel beleving.
De eerste daar heb ik bijna 20-000 km mee gereden en geen enkel probleem mee gehad. Nu met mijn nieuwe ( inmiddels 3000 km ) heb ik van af het begin problemen met zijn vijfde versnelling. ongeveer nu zo n 10 tot 12 , 13 keer meegemaakt dat hij bij op of terug schakelen tussen 5 en 6 in komt. Als je hard gaat en bv bij terugschakelen kan dit je behoorlijk vervelend verassen. Dus hij gaat nu naar de dealer om het op te lossen.

Plaats reactie