Wheelie Ducati 1198S

van 851, 888, 748, 916, 996, 998, 749, 999, 1098, 848, 1198 tot aan de geweldige 1299 Panigale
cossie300
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mar 2021 13:21

Wheelie Ducati 1198S

Ongelezen bericht door cossie300 »

Momenteel rijd ik nog altijd met de dtc op stand 6. Dit werd me aanbevolen door de vorige eigenaar om eerst wat ervaring met de motor op te doen en dit op een veilige manier . Tijdens stevig accelereren in 2de of 3de versnelling valt het me op dat het voorwiel toch op de grond blijft,niettegenstaande dat deze motor toch een wheeliemonster word genoemd. Is dit door de hoge dtc stand die ik gebruik ? Stel dat ik met volledig open gas accelereer en het voorwiel kiest toch het luchtruim, zou dtc dan niet ingrijpen en zou ik dan met een smak terug neerkomen ? Mvg Joeri

cossie300
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mar 2021 13:21

Re: Wheelie Ducati 1198S

Ongelezen bericht door cossie300 »

Niemand die hier meer over weet ?

Kuncing
donateur
donateur
Berichten: 4141
Lid geworden op: 28 apr 2005 18:06
Locatie: Rand v. Teutoburger Wald
Contacteer:

Re: Wheelie Ducati 1198S

Ongelezen bericht door Kuncing »

Ik denk dat de gemiddelde gebruiker hier niet zo heel erg van de wheelies is ;-)

Gebruikersavatar
surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 5124
Lid geworden op: 15 sep 2003 15:04
Locatie: le Coin de Pays-Bas

Re: Wheelie Ducati 1198S

Ongelezen bericht door surfroy01 »

Ik zou zeggen trial and error, gooi de dtc uit en zie wat er gebeurt! Zelf ben ik van de generatie die zonder hulp systemen motor rijdt.
Huidig: 996SPS Ex: 1098S/HM1100S/998S/748
Ook nog: Zundapp 517 met 125 twosmoke lucht knaller, VW Golf GTI MK 7 315pk, VW B8 passat 4 motion 280pk.

Gebruikersavatar
wzwet
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 sep 2003 20:01
Locatie: Enschede

Re: Wheelie Ducati 1198S

Ongelezen bericht door wzwet »

cossie300 schreef:
29 jun 2021 12:32
Niemand die hier meer over weet ?
Heb je instructieboekwerk erbij, die doorlezen, meenemen, betreffende instellingen op een industrieterrein uitproberen.

Normaliter is het gas erop gooien, en gelijktijdig de koppeling wat vlotter op laten komen zodat je voorwiel het luchtruim kiest.
Early to bed, early to rise, makes a man healthy, wealthy, and wise

Ducati 888 superbike, Honda VFR800 vtec

cossie300
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mar 2021 13:21

Re: Wheelie Ducati 1198S

Ongelezen bericht door cossie300 »

Het is niet de bedoeling dat ik express lange wheelie trek . Maar ik zou niet graag voor verrassingen komen te staan door de dtc. Toen ik vroeger met motorfietsen reed , bestonden deze systemen niet , daarom mijn vraag… Mvg joeri

Gebruikersavatar
JT46
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 mei 2016 00:07

Re: Wheelie Ducati 1198S

Ongelezen bericht door JT46 »

Ikzelf reed altijd met de DTC op 2 of 3 met de 1198S. en zeker dat de neus dan wel omhoog komt in de 2e en 3e versnelling.

Gebruikersavatar
Cordoba110
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jan 2015 23:13
Locatie: Belgie

Re: Wheelie Ducati 1198S

Ongelezen bericht door Cordoba110 »

Beetje vreemd dat er nog niemand een concreet antwoord heeft geboden op dit topic. Doe ik dan maar ff.
Ook ik ben geen wheeliefanaat maar begrijp wel de vraag en bezorgdheid van de topicstarter. het is inderdaad bekend dat de 1188 te pas en te onpas wheelied, zelfs in 2e, 3e en als je wil ook in 4e, zo heb ik ook via verschillende bronnen vernomen. Dat is voor mij dan ook een belangrijke motivatie om geen 1198 aan te schaffen, hoewel ik er wel eens graag mee zou willen rijden. Ik heb sinds vele jaren een 848 evo corse se. En die heeft zoals het een Duc betaamd veel koppel beschikbaar vanaf laag toerental tot in heel de range. Als ik wil wheelied de mijne ook in eerste zonder met de koppeling te spelen, als ik mijn best doe wil ze het ook wel eens in tweede doen. Maar even over jou vraag:
De DTC (Ducati Tractron Control) heeft in se niets te maken met of je moto wheelies doet of niet. Ongeacht in welke leven die staat. De tractiecontrole grijpt in bij het doorslippen van het achterwiel. De DTC detecteert dus geen wheelies. Dus zelfs bij de DTC op Level 8 kan de moto wheeien.
Kleine kanttekening: de tractiecontrole kan wel ingrijpen op het moment dat de moto een wheelie doet maar dat is ZUIVER omdat het achterwiel doorslipt. Heeft niets te maken met de wheelie op zich.
Je kan zien dat het systeem van tractiecontrole geactiveerd wordt door de rode lampjes die bovenaan je dashboard gaan oplichten.
En ter bevestiging: de modernste modellen bij oa Ducati zijn zowel uitgerust met een tractiecontrole als een wheeliecontrole. Hoe die systemen juist werken en wanneer ze ingrijpen zou ons wat te ver leiden.

Even over de opmerking dat je de indruk hebt dat jouw 1198 niet zou wheelien in tweede en derde kan ik zo niet even beoordelen. Dat is natuurlijk onderhevig aan een aantal omstandigheden. Is er een (technisch) probleem met de moto (niet genoeg vermogen? een niet bekende remapping van de CPU? Een niet originele uitlaat zonder hiervoor specifiek aangepaste CPU? etc etc).
Alsook wat jouw rijstijl is en de omstandigheden hiervan. Zou het kunnen zijn dat zodra je voelt dat de neus wat optilt je de gaskraan wat terugschroeft? Is vaan een automatische reactie en als ik lees dat je spreekt dat je niet voor onaangename verrassingen wil komen te staan kan dat wel eens van toepassing zijn. Zodra je stopt met de gashendel open te draaien of zelfs gas terugneemt, zal de moto niet of niet meer wheelien. Als het voorwiel net iets van de grond is gelicht en je neemt gas terug zal het wiel terug op de grond zakken. Om even hier op door te gaan kan je dus trainen om met de controle van de gashendel zelf te gaan bepalen of en hoe hoog je het voorwiel op laat komen. En eens je die techniek goed in de vingers (pols in dit geval :-D ) hebt kan je met vertrouwen een wheelie toelaten of teniet doen. En dan wordt het motorijden er alleen maar leuker op omdat je dan de moto onder controle hebt ipv dat de moto met jouw een loopje neemt.
Is er een andere modificatie gebeurd door een vorige eigenaar zoals aangepaste tandwielen? Dat zou goed eens de verklaring kunnen zijn. Zoek eens even op welke tandwieloverbrenging voor en achter origineel is voor jouw 1198 en vergelijk met wat er momenteel gemonteerd is.
Een langere achtertrein dan origineel lijkt me dan weer zeer onwaarschijnlijk maar is ook een technische modificatie die wheelies tegen gaat. Is bv toegepast op de 1199 owv die reden.
Dat zijn enkele dingen die ik zo vlug kan opnoemen om eens uit te zoeken en mee aan de slag te gaan. Misschien vind je hier al een antwoord.
Ducati 600 SS 1994 (bij vader achterop, toen nog te jong om zelf te besturen). Hier is het allemaal begonnen.

Nu: Ducati 848 Evo Corse SE 2012 (@ the handlebars :-) )

Gebruikersavatar
k749s
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 okt 2008 11:57

Re: Wheelie Ducati 1198S

Ongelezen bericht door k749s »

Volgens U verhaal is er geen samen werking tussen voorwielsensor en achterwielsensor?

Cordoba110 schreef:
21 jun 2022 21:04
Beetje vreemd dat er nog niemand een concreet antwoord heeft geboden op dit topic. Doe ik dan maar ff.
Ook ik ben geen wheeliefanaat maar begrijp wel de vraag en bezorgdheid van de topicstarter. het is inderdaad bekend dat de 1188 te pas en te onpas wheelied, zelfs in 2e, 3e en als je wil ook in 4e, zo heb ik ook via verschillende bronnen vernomen. Dat is voor mij dan ook een belangrijke motivatie om geen 1198 aan te schaffen, hoewel ik er wel eens graag mee zou willen rijden. Ik heb sinds vele jaren een 848 evo corse se. En die heeft zoals het een Duc betaamd veel koppel beschikbaar vanaf laag toerental tot in heel de range. Als ik wil wheelied de mijne ook in eerste zonder met de koppeling te spelen, als ik mijn best doe wil ze het ook wel eens in tweede doen. Maar even over jou vraag:
De DTC (Ducati Tractron Control) heeft in se niets te maken met of je moto wheelies doet of niet. Ongeacht in welke leven die staat. De tractiecontrole grijpt in bij het doorslippen van het achterwiel. De DTC detecteert dus geen wheelies. Dus zelfs bij de DTC op Level 8 kan de moto wheeien.
Kleine kanttekening: de tractiecontrole kan wel ingrijpen op het moment dat de moto een wheelie doet maar dat is ZUIVER omdat het achterwiel doorslipt. Heeft niets te maken met de wheelie op zich.
Je kan zien dat het systeem van tractiecontrole geactiveerd wordt door de rode lampjes die bovenaan je dashboard gaan oplichten.
En ter bevestiging: de modernste modellen bij oa Ducati zijn zowel uitgerust met een tractiecontrole als een wheeliecontrole. Hoe die systemen juist werken en wanneer ze ingrijpen zou ons wat te ver leiden.

Even over de opmerking dat je de indruk hebt dat jouw 1198 niet zou wheelien in tweede en derde kan ik zo niet even beoordelen. Dat is natuurlijk onderhevig aan een aantal omstandigheden. Is er een (technisch) probleem met de moto (niet genoeg vermogen? een niet bekende remapping van de CPU? Een niet originele uitlaat zonder hiervoor specifiek aangepaste CPU? etc etc).
Alsook wat jouw rijstijl is en de omstandigheden hiervan. Zou het kunnen zijn dat zodra je voelt dat de neus wat optilt je de gaskraan wat terugschroeft? Is vaan een automatische reactie en als ik lees dat je spreekt dat je niet voor onaangename verrassingen wil komen te staan kan dat wel eens van toepassing zijn. Zodra je stopt met de gashendel open te draaien of zelfs gas terugneemt, zal de moto niet of niet meer wheelien. Als het voorwiel net iets van de grond is gelicht en je neemt gas terug zal het wiel terug op de grond zakken. Om even hier op door te gaan kan je dus trainen om met de controle van de gashendel zelf te gaan bepalen of en hoe hoog je het voorwiel op laat komen. En eens je die techniek goed in de vingers (pols in dit geval :-D ) hebt kan je met vertrouwen een wheelie toelaten of teniet doen. En dan wordt het motorijden er alleen maar leuker op omdat je dan de moto onder controle hebt ipv dat de moto met jouw een loopje neemt.
Is er een andere modificatie gebeurd door een vorige eigenaar zoals aangepaste tandwielen? Dat zou goed eens de verklaring kunnen zijn. Zoek eens even op welke tandwieloverbrenging voor en achter origineel is voor jouw 1198 en vergelijk met wat er momenteel gemonteerd is.
Een langere achtertrein dan origineel lijkt me dan weer zeer onwaarschijnlijk maar is ook een technische modificatie die wheelies tegen gaat. Is bv toegepast op de 1199 owv die reden.
Dat zijn enkele dingen die ik zo vlug kan opnoemen om eens uit te zoeken en mee aan de slag te gaan. Misschien vind je hier al een antwoord.
Dutch Ducati Devils
https://www.facebook.com/dutchducatidev ... ion=stream

NDSM D-Day
Creating events for Ducatisti in & around Amsterdam
"D" for Ducati
https://www.facebook.com/ndsmdday?fref=ts
http://dforducati.nl

Gebruikersavatar
k749s
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 okt 2008 11:57

Re: Wheelie Ducati 1198S

Ongelezen bericht door k749s »

cossie300 schreef:
21 jun 2021 22:25
Momenteel rijd ik nog altijd met de dtc op stand 6. Dit werd me aanbevolen door de vorige eigenaar om eerst wat ervaring met de motor op te doen en dit op een veilige manier . Tijdens stevig accelereren in 2de of 3de versnelling valt het me op dat het voorwiel toch op de grond blijft,niettegenstaande dat deze motor toch een wheeliemonster word genoemd. Is dit door de hoge dtc stand die ik gebruik ? Stel dat ik met volledig open gas accelereer en het voorwiel kiest toch het luchtruim, zou dtc dan niet ingrijpen en zou ik dan met een smak terug neerkomen ? Mvg Joeri
Kijk eens op Ducati.org wat wheelies doen met de behuizing van de vooras specifiek de 1198S voorvorken.
Dutch Ducati Devils
https://www.facebook.com/dutchducatidev ... ion=stream

NDSM D-Day
Creating events for Ducatisti in & around Amsterdam
"D" for Ducati
https://www.facebook.com/ndsmdday?fref=ts
http://dforducati.nl

Plaats reactie