748/998 klaarmaken voor het circuit
- mca2
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
- Locatie: Amersfoort
Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit
Thanks voor de tip, er is is alleen wat onduidelijkheid over die ringetjes tussen de helden vd klauw. Heeft iemand daar de exacte maten voor?
En bij het aanremmen voor bijv de GT of Ruskenhoek ben ik erg bezig met gas bijgeven en de koppeling rustig laten opkomen om een blokkerend achterwiel te vermijden. Ofwel, een slipper clutch lijkt me wel erg handig. Nu is 1000 euro me wel wat gortig, zijn er goede tips voor betaalbare alternatieven en vergt zo'n slipper clutch nog lastige (en regelmatige) af- en bijstelling?
En bij het aanremmen voor bijv de GT of Ruskenhoek ben ik erg bezig met gas bijgeven en de koppeling rustig laten opkomen om een blokkerend achterwiel te vermijden. Ofwel, een slipper clutch lijkt me wel erg handig. Nu is 1000 euro me wel wat gortig, zijn er goede tips voor betaalbare alternatieven en vergt zo'n slipper clutch nog lastige (en regelmatige) af- en bijstelling?
- fedde71
- donateur
- Berichten: 4510
- Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05
Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit
https://link.marktplaats.nl/m1171688690
staat 1 op Marktplaats die van een 748 afkomt.
en anders even vragen bij Rudy Berends of Leerkes
staat 1 op Marktplaats die van een 748 afkomt.
en anders even vragen bij Rudy Berends of Leerkes
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl
www.tibomotorparts.nl
- Rules
- donateur
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 26 mei 2009 21:42
Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit
Gewoon rustig laten kwispelen. Bij insturen heeft het achterwiel weer grip. Zo gaat het bij mij altijd.
Het went vanzelf
Het went vanzelf
848 ('08), 916 ('98), 748E ('00), Rolly 50 ('69) en soms een beetje CookieMonster 600 ('98)
CookieMonsterCorse
Regiocafe Zuid
Partycentrum De Sluis
Industriekade 58 Weert
1ste zondag vd maand (apr-okt)
CookieMonsterCorse
Regiocafe Zuid
Partycentrum De Sluis
Industriekade 58 Weert
1ste zondag vd maand (apr-okt)
- mca2
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
- Locatie: Amersfoort
Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit
Dat gekwispel geeft mij wat minder vertrouwen. Ik heb de tip hierboven gevolgd en hoop de boel gauw in te bouwen. Dan weer nummerplaat en knippers erop om te testen of alles werkt.
Nu ook maar eens kijken naar een ander rempedaal achter. Deze is een beetje afgesleten (door een val gok ik) en bij het aanremmen van een bocht ben ik nog wel eens opzoek naar het pedaal.
Nu ook maar eens kijken naar een ander rempedaal achter. Deze is een beetje afgesleten (door een val gok ik) en bij het aanremmen van een bocht ben ik nog wel eens opzoek naar het pedaal.
- surfroy01
- via ducatifora.com/doneren
- Berichten: 5124
- Lid geworden op: 15 sep 2003 15:04
- Locatie: le Coin de Pays-Bas
Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit
Dat kwispelen geeft mij juist vertrouwen, weet ik dat ik op het randje bezig ben. Heb met slipper gereden maar vond dat juist weer niet alles......
Huidig: 996SPS Ex: 1098S/HM1100S/998S/748
Ook nog: Zundapp 517 met 125 twosmoke lucht knaller, VW Golf GTI MK 7 315pk, VW B8 passat 4 motion 280pk.
Ook nog: Zundapp 517 met 125 twosmoke lucht knaller, VW Golf GTI MK 7 315pk, VW B8 passat 4 motion 280pk.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 30 jan 2014 21:31
Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit
Kijk even bij Sigma Performance uit Engeland. Een super slipperclutch en hij blijft bij goed onderhoud ook gewoon heel. Neil Spalding heeft hem zelf ontwikkeld en die weet wel e.e.a., check ook zijn/hun racehistorie maar eens. Ik ben er in ieder geval erg tevreden over.
- mca2
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
- Locatie: Amersfoort
Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit
weet iemand waar je engine sliders kan vinden voor de 998?
- mca2
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
- Locatie: Amersfoort
Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit
Even het stof eraf blazen, net als van de motor. De slipper clutch zit er inmiddels in (met verkeerde vloeibare pakking maar ok) en werkt prima. Net als de gesinterde blokken van HQ.
Omdat mijn linker duim klem zit tussen stuur en frame bij volledige uitslag (rechts niet raar genoeg), kijk ik naar een manier om te aanslagen aan te passen. Bij een 749/999/... zit er een boutje in de aanslagen die je kan stellen maar bij de 748s is een een simpele nog. Is er ervaring met een boren hierin in en plaatsen van een boutje? Of kan ik beter kijken voor een 749/999 t-stuk?
Omdat mijn linker duim klem zit tussen stuur en frame bij volledige uitslag (rechts niet raar genoeg), kijk ik naar een manier om te aanslagen aan te passen. Bij een 749/999/... zit er een boutje in de aanslagen die je kan stellen maar bij de 748s is een een simpele nog. Is er ervaring met een boren hierin in en plaatsen van een boutje? Of kan ik beter kijken voor een 749/999 t-stuk?
- mca2
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
- Locatie: Amersfoort
Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit
Helaas heb ik niet zo veel tijd dit jaar maar toch heb ik nog tijd gevonden voor een paar circuit dagen. Ivm een lamme poot na een dagje, wil ik een andere koppelingscilinder (dat ding op het blok) om het koppelen lichter te maken. Is elke after market koppelingscilinder een verbetering of moet ik toch echt kijken voor een Ducabike, Oberon of EVR exemplaar? En ik lees dat de slag van deze cilinders minder is. Moet ik daar rekening mee houden en ook de hoofdcilinder aanpassen? Want ik vond nu al dat hij niet heel erg fijn ontkoppelt bij het terug schakelen.
- surfroy01
- via ducatifora.com/doneren
- Berichten: 5124
- Lid geworden op: 15 sep 2003 15:04
- Locatie: le Coin de Pays-Bas
Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit
Dat gaat geen soelaas bieden, het gaat uiteindelijk om de veren in koppeling die je moet nitrekken. Je hebt een slipper, ik weet niet of het daar kan maar een ori koppeling kan je 2 veren eruit halen waardoor je theoretisch 1/3 minder kracht nodig hebt.......
Huidig: 996SPS Ex: 1098S/HM1100S/998S/748
Ook nog: Zundapp 517 met 125 twosmoke lucht knaller, VW Golf GTI MK 7 315pk, VW B8 passat 4 motion 280pk.
Ook nog: Zundapp 517 met 125 twosmoke lucht knaller, VW Golf GTI MK 7 315pk, VW B8 passat 4 motion 280pk.
- mca2
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
- Locatie: Amersfoort
Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit
Veren eruit kan bij deze ook maar vraag me af of dat aan te raden is bij een circuit fiets. En ja, je moet die veren indrukken maar dacht dat je met een andere slave de verhouding tussen hoofd en slave aanpaste waardoor het lichter ging maar ook met een kleinere slag?
- surfroy01
- via ducatifora.com/doneren
- Berichten: 5124
- Lid geworden op: 15 sep 2003 15:04
- Locatie: le Coin de Pays-Bas
Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit
Ik heb stuur en slave cilinder onlangs vervangen, upgrade zeg maar, maakt niets uit qua kracht. Overigens opschakelen gebruik je koppeling toch niet, scheelt ook al weer! Terug kan ook maar vind ik persoonlijk op circuit niet fijn!
Huidig: 996SPS Ex: 1098S/HM1100S/998S/748
Ook nog: Zundapp 517 met 125 twosmoke lucht knaller, VW Golf GTI MK 7 315pk, VW B8 passat 4 motion 280pk.
Ook nog: Zundapp 517 met 125 twosmoke lucht knaller, VW Golf GTI MK 7 315pk, VW B8 passat 4 motion 280pk.
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 15 sep 2018 19:23
Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit
Volgens mij is het zo dat je een slave kunt plaatsen met een grotere zuiger en verplaats je meer olie en dus voelt de koppeling lichter aan. Ik heb zelf een cncracing slave van 30mm geplaatst op mijn 1098 en dat scheelt toch echt een slok op een borrel...of begrijp ik hier iets verkeerd?
- DucATIRadeon
- Donateur 2010
- Berichten: 4654
- Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
- Locatie: bie Azz'n
- Contacteer:
Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit
hoe groter de slave zuiger hoe minder kracht je bij de pomp voelt, maar is de slag wat ie maakt minder (dus kans dat ie iets blijft slepen/moeilijker in de N krijgen bij stilstaan etc).
gaat de pomp kleiner in diameter dan heb je hetzelfde fenomeen, het volume om de slave uit te drukken is minder maar het gevoel is lichter.
eerste wat ik deed (al bij mn Pantah) was 2 veren er uit halen, hoefde je niks met andere slave te doen, zelfde slagvolte dus koppelingsplaten altijd vrij genoeg om bij stilstaan in N te krijgen met draaiende motor, en het was 33% lichter! gratis, voor niks! en slippende koppeling? euh....nee.
niet dat het voor mij telt, maar des te meer bij andere (mbt overtuiging dan): NCR heeft standaard hun 2klepper racers met 4 standaard veren. en al waren ze iets verzwaard dan nog was het geheel lichter dan met 6 standaard veren...
op mijn ST2 had ik ook een 30mm zuiger slave zitten. is er ook snel weer af gegaan. kon niet meer stilstand naar de N schakelen, bleef lichtjes naar voren kruipen etc.
wat mij betreft is het niet waardevol, een aftermarket slave. als bijna-dagelijks rijder heb ik mn eisen, en de koppeling is er beslist een van!
gaat de pomp kleiner in diameter dan heb je hetzelfde fenomeen, het volume om de slave uit te drukken is minder maar het gevoel is lichter.
eerste wat ik deed (al bij mn Pantah) was 2 veren er uit halen, hoefde je niks met andere slave te doen, zelfde slagvolte dus koppelingsplaten altijd vrij genoeg om bij stilstaan in N te krijgen met draaiende motor, en het was 33% lichter! gratis, voor niks! en slippende koppeling? euh....nee.
niet dat het voor mij telt, maar des te meer bij andere (mbt overtuiging dan): NCR heeft standaard hun 2klepper racers met 4 standaard veren. en al waren ze iets verzwaard dan nog was het geheel lichter dan met 6 standaard veren...
op mijn ST2 had ik ook een 30mm zuiger slave zitten. is er ook snel weer af gegaan. kon niet meer stilstand naar de N schakelen, bleef lichtjes naar voren kruipen etc.
wat mij betreft is het niet waardevol, een aftermarket slave. als bijna-dagelijks rijder heb ik mn eisen, en de koppeling is er beslist een van!
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)
- mca2
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
- Locatie: Amersfoort
Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit
Ik heb een radiale Brembo 16mm master gevonden, eens kijken hoe dat voelt. En gelijk de slave maar eens een beurtje geven.
Daarnaast heb ik ook een 1098 voorvork op de kop getikt en afgezien van de 5mm shims onder de remschijven is dan plug-and-play. De poten krijgen versie olie en een setje nieuwe keerringen (en indien nodig nieuwe bussen). Nu dacht ik eraan, om dan gelijk maar over te stappen naar Allballs tapered lagers. Zijn deze van goede kwaliteit? Nog tips voor het verwijderen van de schalen uit het frame en vanaf de as?
Daarnaast heb ik ook een 1098 voorvork op de kop getikt en afgezien van de 5mm shims onder de remschijven is dan plug-and-play. De poten krijgen versie olie en een setje nieuwe keerringen (en indien nodig nieuwe bussen). Nu dacht ik eraan, om dan gelijk maar over te stappen naar Allballs tapered lagers. Zijn deze van goede kwaliteit? Nog tips voor het verwijderen van de schalen uit het frame en vanaf de as?
- fedde71
- donateur
- Berichten: 4510
- Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05
Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit
Wat de lagers betreft vraag eens bij een lokale lagerboer wat een setje conische lagers met lagerschaal kost. Vindt de prijzen vrij hoog bij All Balls. SKF en Ina zijn goede lagermerken en overal verkrijgbaar.
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl
www.tibomotorparts.nl
- mca2
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 14 apr 2009 21:51
- Locatie: Amersfoort
Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit
Enig idee welk skf nr de juiste is voor de superbike Duc? En heb je ook een nr voor de seal?
- fedde71
- donateur
- Berichten: 4510
- Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05
Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit
gewoon oude lager eruit halen en meenemen naar de lagereboer
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl
www.tibomotorparts.nl
- DucATIRadeon
- Donateur 2010
- Berichten: 4654
- Lid geworden op: 13 jun 2004 16:12
- Locatie: bie Azz'n
- Contacteer:
Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit
748 heeft geen kegellager, die heeft een losse ring met kogels net als bij een trapfiets.
heb in de ST de balhoofdlagers ook laten vervangen bij HdeB door kegellagers met afdichtingsringen.
heb in de ST de balhoofdlagers ook laten vervangen bij HdeB door kegellagers met afdichtingsringen.
ducati 175 TS 1959
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)
ducati 350 GTL 1975
ducati 500 GTL 1976
ducati 500 Desmo racer 1979
ducati 350 GTV 1980
KTM 990 SMT 2012
Royal Enfield 500 Bullet 2001
http://www.panigaletwins.nl
https://www.avtworks.nl (uc)
- Spartaan
- Berichten: 572
- Lid geworden op: 16 apr 2010 07:50
- Contacteer:
Re: 748/998 klaarmaken voor het circuit
Je kan je ook eens verdiepen in een VeeTwo koppeling.
Weet iemand die z'n arm/pols in puin op die manier weer kon rijden.
Weet iemand die z'n arm/pols in puin op die manier weer kon rijden.