Verschil 'standaard 796' vs Termignoni 796

796, 821, 1100, SP, Hyperstrada
marcok
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jan 2015 20:11

Verschil 'standaard 796' vs Termignoni 796

Ongelezen bericht door marcok »

Hallo mede Duc liefhebbers,
Voor de volledigheid; ik ben een newby op dit forum en ben na enkele jaren weer van plan te gaan rijden.

Ik ben me aan het orienteren op een HyperMotard 796 en heb er enkele voorbij zien komen. Wat me opvalt ik dat regelmatig de 'Termignoni' versie wordt aangeboden. Met Termignoni: http://www.marktplaats.nl/a/motoren/mot ... ousPage=lr vs 'standaard' http://www.marktplaats.nl/a/motoren/mot ... ousPage=lr

Nu heb ik een paar vragen:
1. Als men over een 'volledige Termignoni set' schrijft; wat houdt dat precies in (dempers, uitlaat, afstelling, motor management, wat nog meer?)
2. Wat zijn de voor- en nadelen van een Termignoni kit?
3. Wat zou je aanraden?
4. Waar dien ik specifiek (uitvoeringen, series, etc) op te letten bij de aanschaf?

ps. als iemand een HyperMotard 796 (liefst omgeving Amsterdam) te koop heeft/gaat hebben hoor ik het graag, ik weet dat daar een ander draadje voor is.

Alle hulp is meer dan welkom!

Groeten,
Marco

marcok
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jan 2015 20:11

Re: Verschil 'standaard 796' vs Termignoni 796

Ongelezen bericht door marcok »

Kleine toevoeging; ik ben op zoek naar het luchtgekoelde model tussen 2010 - 2013.

Gebruikersavatar
Peter65
donateur
donateur
Berichten: 3582
Lid geworden op: 18 mei 2009 10:47
Locatie: Het immer zonovergoten Etten-Leur

Re: Verschil 'standaard 796' vs Termignoni 796

Ongelezen bericht door Peter65 »

Hallo Marco,

Welkom hier. We hebben trouwens ook een forumgedeelte waar je je even kunt voorstellen.

Ik zal eens een poging wagen om je vragen te beantwoorden:

1. Een volledig systeem bestaat inderdaad uit uitlaatpijpen van voor tot achter (evt incl katvervanger), dempers, aangepaste mapping (ofwel: ECU op maat) en is meestal aangevuld met open luchtfilters. Het gaat er om dat het blok zowel vrijer kan in- als uitademen. Maar Termignoni is slechts een merk, er zijn vele producenten van aftermarket uitlaatsystemen. Termignoni wordt in de praktijk wel veel op Ducati gemonteerd.
2. Goed gemonteerd en afgesteld levert het je vermogenswinst en gewichtsreductie op, maar naar mijn bescheiden mening zijn er kwalitatief wel betere merken.
3. Persoonlijk ben ik wel een liefhebber van de uitlaatsystemen van SC Project: mooi gemaakt, klinkt goed, past goed, wordt snel en correct geleverd en is nog betaalbaar ook. Kijk voor de Hyper 796 bijvoorbeeld maar eens hier.
4. Kijk eerst maar eens wat rond.

Gebruikersavatar
Maykel
Donateur 2010
Donateur 2010
Berichten: 2816
Lid geworden op: 15 jun 2009 20:44
Locatie: Tilburg aan de Moezel

Re: Verschil 'standaard 796' vs Termignoni 796

Ongelezen bericht door Maykel »

Welkom!
Hoewel Termignoni "het" merk is voor Ducati -met name vroeger- zijn er inderdaad meer merken.
De kwaliteit van de lasnaden kan soms wat slordig zijn (of een niet zo netjes geplaatste popnagel), al vinden sommigen dat juist wel leuk.
SC maakt voor zover ik weet wel goed spul.

oh ja: combinatie van herschreven ECU i.c.m. de dempers (of nog beter: volledig systeem) levert natuurlijk het meeste op.
Afbeelding

marcok
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jan 2015 20:11

Re: Verschil 'standaard 796' vs Termignoni 796

Ongelezen bericht door marcok »

Hey Peter,
Dank voor je reply. Heb me inmiddels ook even 'officieel' voorgesteld (http://www.ducatifora.com/dutchforum/vi ... 15&t=35007)

Wat betreft punt 4, ga ik zeker nog achteraan.


Kan ik uit je reactie opmaken dat after market sets zoals deze eigenlijk alleen als voordeel hebben dat het vermogen toeneemt? In hoeverre is dit echt merkbaar? Ik ga proberen of meerdere varianten te proefrijden.

Zijn er ook nadelen behalve matige afwerking/kwaliteit van sommige merken?

Gebruikersavatar
Peter65
donateur
donateur
Berichten: 3582
Lid geworden op: 18 mei 2009 10:47
Locatie: Het immer zonovergoten Etten-Leur

Re: Verschil 'standaard 796' vs Termignoni 796

Ongelezen bericht door Peter65 »

marcok schreef:Kan ik uit je reactie opmaken dat after market sets zoals deze eigenlijk alleen als voordeel hebben dat het vermogen toeneemt? In hoeverre is dit echt merkbaar? Ik ga proberen of meerdere varianten te proefrijden.

Zijn er ook nadelen behalve matige afwerking/kwaliteit van sommige merken?
Vermogenswinst is natuurlijk waar het om te doen is en dat is zeker merkbaar. Daarnaast zul je na een remap van de ECU merken dat de gasreactie ook een stuk vloeiender wordt. Bijkomend voordeel van een goed (open) uitlaatsysteem is natuurlijk ook nog eens het geluidseffect.

Wat betreft kwaliteit: Maykel heeft hierboven al mooie voorbeelden gegeven (lasnaden, popnagels). Daarnaast is het ene carbon ook het andere niet.

Gebruikersavatar
Daan van den Brink
donateur
donateur
Berichten: 2040
Lid geworden op: 21 apr 2009 15:21
Locatie: Den Haag

Re: Verschil 'standaard 796' vs Termignoni 796

Ongelezen bericht door Daan van den Brink »

Imho is voor ons gewone stervelingen de vermogenstoename nauwelijks merkbaar en voor de openbare weg totaal niet relevant (rijbewijs kwijtraken lukt zonder die 3-5 pk extra ook wel...). Grootste voordeel van de open demper is het vette geluid. In combinatie met een performance ECU / ECU op maat zal de vermogensafgifte soepeler zijn en dat merk je wel degelijk!
Daan van den Brink
ST2

"Binnen de perken zijn de mogelijkheden even onbegrensd als daarbuiten” (Jules Deelder)

Gebruikersavatar
mkm
donateur
donateur
Berichten: 5414
Lid geworden op: 03 apr 2009 19:55
Locatie: Dordrecht

Re: Verschil 'standaard 796' vs Termignoni 796

Ongelezen bericht door mkm »

Zoals Daan zegt, verschil in vermogen merk je niet. Het verschil in rijgedrag wel!

Mijn monster 1100 loopt fijner met de termignonis (nu Akra), aangepast luchtfilterdeksel en Ducati Performance ECU. Iets met emissie-eisen en zo :)

Mijn advies, als je kan kiezen tussen een hyper origineel of hyper met Termiset (dus met DP ECU, luchtfilter en dempers), neem die dan. Rijdt een stuk prettiger.

Alternatief is een originele kopen, mooie dempers kiezen en dan je ecu laten remappen op die nieuwe dempers.
Tweeklepspower!

1100 MONSTER

Bezoek ook de Dutch Ducati Monster Group op Facebook.
of Ducati Fans Nederland, Dutch Ducati Tech etc.
https://www.facebook.com/groups/695593473831396/

Plaats reactie