Controleren (oude) remslangen

Voor moderne Ducati (superbike, supersport, sporttouring, monster, multistrada, etc) gerelateerde onderwerpen die niet in de andere fora passen. DUS GEEN TECHNISCHE VRAGEN OF OPMERKINGEN!
Gebruikersavatar
Duclaasie
Berichten: 1718
Lid geworden op: 26 mei 2011 18:29
Locatie: Willemsoord

Controleren (oude) remslangen

Ongelezen bericht door Duclaasie »

Beste mensen,

Ik reed tot voor kort nog met de originele (rubber) remleiding op mijn achterrem. Nadat ik recent enkele spetters op het spatbord ontdekte en Remco mij attendeerde op een laag remvloeistof niveau achter eens op zoek gegaan. Al gauw bleek de leiding simpelweg poreus te zijn geworden. Bij indrukken rempomp ontstaat er een dun straaltje remvloeistof, die bij rijden richting achterband waait. Achteraf gezien heb ik dus veel geluk gehad.

Bij dezen dus van mijn kant het advies, vervang je remslangen tijdig preventief, want ook die zijn onderhevig aan slijtage/veroudering. Bij was het na 28 jaar gedaan met het spul.
Proud to be Loud

Gebruikersavatar
wzwet
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 sep 2003 20:01
Locatie: Enschede

Re: Controleren (oude) remslangen

Ongelezen bericht door wzwet »

Mijn motor staat om de 2 jaar bij de garage, en daar wordt de motor gecheckt en onderhouden. Laatste keer kreeg ik een telefoontje van Remco met de mededeling dat mijn achterschijf ‘op’ was.....dat na 116.000km.

Remleidingen, ik heb stalen maar of die lek raken weet ik niet?
Early to bed, early to rise, makes a man healthy, wealthy, and wise

Ducati 888 superbike, Honda VFR800 vtec

Gebruikersavatar
TinTin
donateur
donateur
Berichten: 6489
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:02

Re: Controleren (oude) remslangen

Ongelezen bericht door TinTin »

oude rubberen remleidingen worden inderdaad zacht (waardoor ze als een ballon wat opzwellen als je remt) en daarna poreus. Als ze zacht zijn voelt je rem al wat sponzig. Stalen zullen ook wel gaan lekken op termijn maar hebben in ieder geval geen last van het balloneffect door de stalen mantel, die rekt niet/nauwelijks
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 6094
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: Controleren (oude) remslangen

Ongelezen bericht door Rob Troost »

staal omvlochten leidingen zijn wel hele goede raspen, het is aan te raden types te kiezen waar een bescherming rond zit.
als je dat in het zwart neem ziet het er gelijk behoorlijk klassieke uit.
veel Ducs hebben trouwens standaard staal omvlochten rem en koppelingsleidingen.
Ducati Stoer en Aaibaar

Gebruikersavatar
Duclaasie
Berichten: 1718
Lid geworden op: 26 mei 2011 18:29
Locatie: Willemsoord

Re: Controleren (oude) remslangen

Ongelezen bericht door Duclaasie »

Ik vervang de leiding voor een exemplaar van Hel. Is geen rasp, maar keurig afgewerkt.
Proud to be Loud

Rob Troost
donateur
donateur
Berichten: 6094
Lid geworden op: 12 sep 2003 18:00
Locatie: Teutoburgerwald e.o.
Contacteer:

Re: Controleren (oude) remslangen

Ongelezen bericht door Rob Troost »

Hel performance levert idd mooie leidingen.
Ducati Stoer en Aaibaar

Plaats reactie