Upgrade naar 899

Voor moderne Ducati (superbike, supersport, sporttouring, monster, multistrada, etc) gerelateerde onderwerpen die niet in de andere fora passen. DUS GEEN TECHNISCHE VRAGEN OF OPMERKINGEN!
Gebruikersavatar
TieTo
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 aug 2004 19:31
Locatie: België

Upgrade naar 899

Ongelezen bericht door TieTo »

gegroet eenieder & allen,

Effe kort voorstellen, zuiderbuur die nu zo'n jaar of 8 met Monster rijdt. Zachte midlife crisis en moto'tje aangeschaft. Met veel plezier, rustig aan en wat genieten. Van M750 naar S2R en nu al enkele jaren op wit-rode 796. Toertje hier, ritje daar. Na aantal jaren Monster, heb ik af en toe gevoel wat meer power te willen, en of de 899 me zou liggen.
Model vind ik bloedmooi en de extra pit zegt me wel wat. Vooral de extra pit weegt wat door in m'n twijfel. Monster 1200S; dat model heb ik goed onder de knie. Moet me daarmee minder zorgen maken hoe het rijdt. Is ook een optie.

De 899 daarentegen, is mij totaal nieuw. Nooit superbike gereden, ziet er behoorlijk 'bruut' en krachtig uit. Ik kan me niet voorstellen hoe zoiets rijdt, waar ik me aan kan verwachten. Ik weet het... die desmo days eens een testritje, helaas nog niet van gekomen.

Daarom, zijn er leden die zulke monster - superbike overstap hebben gemaakt? Rijdt zo'n 899 vlot voor gewestwegen? zit je nu steeds met het hoofd omhoog en een pijne nek? Circuit of continue autostrade is niet mijn bedoeling.

Anyway, benieuwd...

grtn
T
M750, M600, 796. Enjoying the ride...

Gebruikersavatar
Peter65
donateur
donateur
Berichten: 3582
Lid geworden op: 18 mei 2009 10:47
Locatie: Het immer zonovergoten Etten-Leur

Re: Upgrade naar 899

Ongelezen bericht door Peter65 »

Ik denk dat bij zo'n overstap de zithouding nog het meeste gewenning zal vragen. Met name de polsen krijgen veel meer lichaamsgewicht te verduren dan op een Monster. Ofwel: het (gebrek aan) comfort wordt waarschijnlijk het meest wennen. PK's wennen een stuk sneller...

(overigens heb ik vooral hierom voor de SF gekozen: frame en blok van de superbike, maar met een relatief comfortabele 'Monster-achtige' zitpositie)

Gebruikersavatar
Mol
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 aug 2013 21:22

Re: Upgrade naar 899

Ongelezen bericht door Mol »

Ik kwam van een VFR800, heb toen een paar duizend kilometer op een Monster 796 gereden, en liep eigenlijk wat toevallig tegen een 749s aan. Ik rij het hele jaar door, zo'n 15000km woon-werkverkeer, half snelweg half stad. Mensen zeggen dat je dat beter met een BMW kan doen maar die vind ik saai en lelijk...

Dus als je zo'n 899 mooi vindt (en toevallig ben ik het heel erg met je eens) dan zou ik dat gewoon doen. Volgens mij heb je 'm ook zo weer verkocht als het echt tegenvalt.

Gebruikersavatar
surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 5124
Lid geworden op: 15 sep 2003 15:04
Locatie: le Coin de Pays-Bas

Re: Upgrade naar 899

Ongelezen bericht door surfroy01 »

Waarom niet gewoon een testrit gaan maken?
Huidig: 996SPS Ex: 1098S/HM1100S/998S/748
Ook nog: Zundapp 517 met 125 twosmoke lucht knaller, VW Golf GTI MK 7 315pk, VW B8 passat 4 motion 280pk.

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 4510
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: Upgrade naar 899

Ongelezen bericht door fedde71 »

Zou zelf net zoals Roy zegt een proefrit maken en ook even op een Streetfighter dan kun je echt goed vergelijken.
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Gebruikersavatar
TieTo
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 aug 2004 19:31
Locatie: België

Re: Upgrade naar 899

Ongelezen bericht door TieTo »

Hey guys, leuk dat jullie ff reageren. Zoals Peter zegt, de houding is gans anders, en die kan ik pas echt inbeelden bij een testrit. Ik ga er toch eens werk van moeten maken. Hopelijk ben ik dan verkocht voor 15000KM; alhoewel ik daar nu 3j over doe.

Op de belgische markt zie je toch vele Panigales te koop; minderheid 899, veel 1199 & 1299. Van alle recensies wordt toch gezegd dat 899 een goed 'instap' superbike model is. De grotere broers zijn er beetje over voor mijn noden. Nog wat verder reviews bekijken en toch maar eens langs de Duc boer passeren voor een ritje... Bedankt voor julie reacties.
grtz
M750, M600, 796. Enjoying the ride...

Gebruikersavatar
Mol
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 aug 2013 21:22

Re: Upgrade naar 899

Ongelezen bericht door Mol »

Ik denk dat de 899 meer dan genoeg in huis heeft voor de gemiddelde ervaren motorrijder. Een instapper lijkt het me sowieso niet. Alle extra performance van een 1199 of 1299 klinkt leuk maar is volgens mij weggegooid geld of erger nog, geeft je minder plezier dan de 899.

Gebruikersavatar
surfroy01
via ducatifora.com/doneren
via ducatifora.com/doneren
Berichten: 5124
Lid geworden op: 15 sep 2003 15:04
Locatie: le Coin de Pays-Bas

Re: Upgrade naar 899

Ongelezen bericht door surfroy01 »

Geef een goede coureur 100pk en deze rijdt rondjes om de gemiddelde panigale rijder.... Is voor op de weg ook genoeg, denk dat een 899 dus meer dan genoeg vermogen levert. Ik heb zelf een 1098 met 160pk gehad, ''terug'' gegaan naar een 996SPS met 128pk, vond het een verademing.
Huidig: 996SPS Ex: 1098S/HM1100S/998S/748
Ook nog: Zundapp 517 met 125 twosmoke lucht knaller, VW Golf GTI MK 7 315pk, VW B8 passat 4 motion 280pk.

Gebruikersavatar
wzwet
Berichten: 1601
Lid geworden op: 12 sep 2003 20:01
Locatie: Enschede

Re: Upgrade naar 899

Ongelezen bericht door wzwet »

Ik heb in mijn motorcarriere vanaf '73 de hele ontwikkeling meegemaakt....34pk tot en met een proefrit op een 200pk geval.

Met een vermogen van rond de 100pk kom je op de openbareweg ruimschoots mee uit de voeten...tis geen circuit hè. En laten we wel wezen, als je toertochten rijdt dan ga je (ik althans) niet continu voluit. Veel te gevaarlijk voor jezelf en anderen, bovendien maak je kans op 'vette' bekeuringen.....

Iig met mijn 888 en 101pk op het achterwiel heb ik ruim voldoende, ik vind hem nog steeds supersnel als ik hem op een invoegstrook lostrek., om daarna met 'go with the flow' rijstijl thuiskomen.

En voor de rest moet je zelf achter komen wat bij je past....
Early to bed, early to rise, makes a man healthy, wealthy, and wise

Ducati 888 superbike, Honda VFR800 vtec

Gebruikersavatar
Hostyle
Berichten: 849
Lid geworden op: 18 jul 2011 17:37
Locatie: Geldrop

Re: Upgrade naar 899

Ongelezen bericht door Hostyle »

Vergeleken met zijn voorgangers (848/1*98) is een 899 een redelijk makkelijk te rijden fiets. De zithouding is weer wat relaxter waardoor je minder hangt op het stuur. Natuurlijk veel meer dan bij een Monster, maar er is makkelijker aan te wennen. Op mijn 848 heb ik ook gewoon dagen achter elkaar kunnen sturen zonde issues, je moet alleen even doorbijten en genoeg rijden.
Daarnaast is het motorkarakter erg soepel, van bokken en inhouden is nauwelijks sprake (dat geldt zelfs voor de 1199/1299). Voor je het weet ga je heel snel veel te hard. Dat was voor mij dan ook het enige minpuntje, je mist een beetje een duw in je rug omdat het blok zo soepel/lineair door z'n toeren loopt.
Maar voor waar je de motor wil inzetten, kan een 899 makkelijk. Als je dan toch een keer echt goed gas gaat geven heb je ruim voldoende over. En met ABS en DTC heb je nog wat vangnet.

Proefrijden maar!
Cheer up guys, your make up's running... | Foo Fighters

Gebruikersavatar
zijlvaart67
Berichten: 303
Lid geworden op: 29 jun 2009 00:06
Locatie: A10

Re: Upgrade naar 899

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Klachten mbt de polsen wijt ik altijd aan een verkeerde zithouding; klem je met je benen vast rond de tank en je stuurt met 2 vingers.

Een stuur is geen rekstok waar je aan hangt of op leunt; je benen doen het werk en gelukkig hebben we grote beenspieren.

Ik durf zelfs de stelling aan dat een sportmotor comfortabeler is met de juiste zithouding. Door het voorover zitten houd je je rug 'lang' en zak je niet 'in elkaar' wat rugpijn oplevert.

Ik rijd om en om op een sportmotor en een toermotor en bij mij werkt het iig zo. Een goede rit geeft, zeker in het begin, spierpijn in de benen.. ;)

Maar goed; het blijft een persoonlijke voorkeur..

Gebruikersavatar
fedde71
donateur
donateur
Berichten: 4510
Lid geworden op: 05 jun 2011 11:05

Re: Upgrade naar 899

Ongelezen bericht door fedde71 »

met Zijlvaart eens, ik heb nog nooit goed op een chopper/custom kunnen zitten zak altijd door mijn rug. Na mijn rugoperaties zit ik op bijna geen enkele motor meer goed maar wel op een Ducati. Licht voorover en wat bij mij ook heel belangrijk is mijn knieën zitten lager als mijn bekken en dat komt weer doordat de voetsteunen van een Ducati iets meer naar achteren staan.
Fast Fedde from Fryslân Ducati ST2 1998
www.tibomotorparts.nl

Gebruikersavatar
TieTo
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 aug 2004 19:31
Locatie: België

Re: Upgrade naar 899

Ongelezen bericht door TieTo »

Ondertussen zijn er al wat foto's gelekt van de nieuwe Supersport. Qua uitstraling & looks vind ik het top. Wat minder pk's dan de 899 maar die 113 reiken ook ver genoeg. Zoals julie al aangeven, trop is (soms) te veel.
Ik ben zeer benieuwd om het nieuwe model te zien, ik ga hem zeker ook een kans geven. Geduld tot maart, april lees ik. Als de Duc boer dan nog wat voor m'n 796 over heeft komt de upgrade dichtbij....
M750, M600, 796. Enjoying the ride...

Plaats reactie